merald 2 Postad 20 Maj , 2010 En Johnson 50HK utombordare, relativt gammal motor, där växeln hoppar ur. Vad kan detta bero på, vad ska jag ge mig på att byta först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 20 Maj , 2010 jag vill minnas att jag läst fler som har samma problem, å där jag hört att man kan vända på slitringen som sitter i växelhuset! men avvakta gärna till någon annan me bekräftat att man kan göra så! Jag vill inte vara ansvarig om något går galet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 21 Maj , 2010 Ok, avvaktar då. Sålänge kommer en bild på den om det skulle underlätta för någon. Ska kolla modellnummer när jag tar ut den... EDIT: 50R72C Stog det på den. Senast ändrad av merald | 21 maj 2010 | 13:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Maj , 2010 beg växelhus är nog det biligaste allternativet, det som är slitet är clutch o framdrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 21 Maj , 2010 Har fått mer info. från förra ägaren nu. Detta uppkom tydligen efter han hade kört på en sten. Är det något specifikt man behöver byta då eller är det olika/allt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 7 Juni , 2010 Lärt mig lite mer nu. Denna modell har en hydralpump med två solenoider för växelsystemet. När jag lägger i back fungerar det bra. När jag lägger i neutral fungerar det också bra. När jag lägger i framåt rasslar det som om växeln inte går i helt, utan ca 30%. Har lokaliserat den rod som trycks upp och ner av växelväljaren, som vad jag förstår går ner till hydralpumpen? Den var nerskruvad så mycket att den inte kunde röra sig fritt i sitt hål, utan i uppläge tog emot i framkanten i hålet ner till växelhuset. Förra ägaren mumlade nått om att han varit där och försökt justera, och att det blev värre. Är detta bara en justeringssak? Ska mäta på solenoiderna med spänning och motstånd om de mår bra enligt reparationsmanualen. Några tips från någon med erfaranhet mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 kom i håg att det är viktigt med en special olja tiil detta elväxlade växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 7 Juni , 2010 Ahhh, en sak att testa då, han har säkert skickat i någon standard växelolja ev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2010 http://bataccenten.griffel.se/index.php?artnr=0775607&template_file=db_vara.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 9 Juni , 2010 Nu var jag lite snabb och var nere på båtshoppen här, och fick denna oljan i näven av försäljaren, är den ok? Pennzoil Automatic Transmission Fluid For use in vehicles previously serviceable by Bexron-III/Mercom brands Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juni , 2010 Nej den är det inte den är väl till atomatlådor ,åk till marinshopen Premium Blend heter oljan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 19 Juni , 2010 Lite återkoppling här för framtida sökningar i forumet; Det var så finurligt, att först var det säkert ett el-växelhus då all elektronik för detta finns under huven, men när jag tittade närmare fanns det en växelstång som gick ner till växelhuset. Just 1972 modell gick att få med båda varianterna, och någonstans på vägen har det bytts. Växelstångens gängor längst ner var söndriga, vilket gjorde att den hade olika lägen hela tiden. Efter att gängat om den fungerar det fint! Dock återstår ett annat problem nu såklart. När jag kör beter den sig som om den sladdar i kurvorna, tappar taget i vattnet vid pådrag. Men hör inga mekaniska missljud. Ska ta en titt på propellern idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 21 Juni , 2010 Det var båtens katamaran-skrov som skapade luftfickor och ställde till det för motorn. Efter en nedjustering av motorn till längst ner löste det sig. Tack för all hjälp och vägledning här. Det håller hoppet uppe Nu har jag en båt för säsongen, priceless! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser