Larssom 0 Postad 20 Maj , 2010 Hejsan Jag har problem att få bort konan på mitt 280-drev för att kunna demontera propellern. Är det någon som har ett tips så är man tacksam. Hälsningar Magnus i Karlstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nille9 0 Postad 20 Maj , 2010 Hej vilken model har du? har du en insex skruv i mitten eller en lås bricka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssom 0 Postad 20 Maj , 2010 Insex skruv i mitten.. Som jag har förstått så skall konan gängas av efter att insex skruven avlägsnats men det sitter väldigt hårt som det verkar. Hur mycket ska man våga ta i utan att förstöra något? MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 20 Maj , 2010 Ja, först bort med insexbulten. Har du provat att knacka lite lätt med en hammare eller dylikt på konan? Du har väl ett genomgående hål i konan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssom 0 Postad 20 Maj , 2010 Jodå, jag har knackat försiktigt med hammare, trätt en lång bult genom det tvärsgående hålet i konan och då även hamrat på bulten men utan resultat. Är det nåt litet knep att göra eller är det bara konans gänger som ärjat fast? MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 Maj , 2010 Då är det värme som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 21 Maj , 2010 Bakom konan sitter en tandad skiva. Tänderna är bockade för att skivan ska fungera som en låsning. Knacka rätt tänderna med en skruvmejsel så lossnar nog konan ska du se. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7740880-44-13056.aspx Nummer 43 i denna sprängskissen. Lycka till edit: bifoga länk Senast ändrad av kawa | 21 maj 2010 | 07:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssom 0 Postad 21 Maj , 2010 Tack för den bifogade länken men jag kommer liksom inte åt denna tandade bricka bakom konan. Jag bifogar en bild. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Maj , 2010 Se till att sexkantskruven (som säkrar konan) är ordentligt lös eller borttagen (kommer inte ihåg om den är av den oförlorbara sorten eller ej), ta en skruvmejsel (för krysspårskruv tex) med så stor diameter på skaftet som möjligt, in med den i hålen i konan, lägg i växel så att inte axeln roterar, och vrid om med mejselns hjälp, moturs, ta i rejält grejerna håller! Kan lossna plötsligt så var beredd på det. Plast brickan innanför konan kommer man inte åt förrän proppellern är loss. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 maj 2010 | 18:28 Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 maj 2010 | 18:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 21 Maj , 2010 Ojdå, ser dte ut så.....inte alls lik min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssom 0 Postad 22 Maj , 2010 Värme på konan och skruvmejsel med påträtt rör gjorde susen! Den släppte till slut... Skönt, nu är det bara att kräma in axeln mm med smörjfett och sedan med jämna mellanrum lossa på konan så den inte sätter sig fast igen. Tack för alla tips! Suveränt med detta forum.. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser