Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Holiday-Linnea

Check Engine Johnson 50 -97

Rekommendera Poster

Hej. Har en Johnson 50hk -97 som Check Engine lyser på. Alla lampor tänds när jag vrider på tändningen, slocknar en efter en och sen tänds Check Engine. Detta oberoende om jag startar motorn eller ej. Summern hörs inte (ska inte den pipa till när man vrider om nyckeln?). Sen har jag några överblivna kablar längst fram på kabelmattan, se bild. Vad är de till och kan de påverka? Motorn har P/T samt VRO och verkar i övrigt gå bra. Varvar dock inte ur riktigt, men jag tror på propellern.

Vad finns det för fel som kan generera att denna lampa lyser?

Tack på förhand!

Mvh Gunnar

http://www.geting.se/viewimage/image/243523-Bild2.jpg

Förstoring av röd ring:

http://www.geting.se/viewimage/image/243521-Bild3.jpg

Senast ändrad av Holiday-Linnea | 20 maj 2010 | 20:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på instrumentet vanligt fel,om den inte är utbytt till en nyare modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute en sväng i gårkväll och ändrar mig angående att den inte skulle varva ur ordentligt. Tomgången var högre när jag startade och sen varvade den ut som den skulle och jag gissar på ca >30 knop jämfört med ca 15 tidigare. Efter en stund så återgick den till det ursprungliga slöa läget. Så det verkar vara helrätt propeller för båten.

Kombination av det beteendet och check engine, vad kan det betyda?

Mvh Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till att börja med - har du säkerställt att den går på samtliga cylindrar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan jämföra tändstiften med varandra. Om ett av dem avviker i utseende från de övriga så är den cylindern misstänkt. Prova starta motorn med tändkabeln frånkopplad från det stiftet. Om den går lika illa som förut så är det den cylindern.

Om du hittar en cylinder som inte går så kan det i princip bero på tre saker; Ingen gnista, ingen soppa eller dålig kompression.

Om det kommer soppa till cylinderna ser du på ifall stiftet är blött eller snustorrt. Gnista kollar du med en enkel gnistprovare från ex vis Biltema. Kostar några tior och är alltid bra att ha i garaget. Har cylindern både soppa och gnista så kolla kompressionen i cylindern. Finns komptestare på Biltema för ett par hundringar har jag för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...