barbatrykk 0 Postad 20 Maj , 2010 Hej, min båt sjönk förra helgen och saknar nu gnista på tändstiften. Vad kan det vara för fel?bara halva motorn var under vatten, svänghjulet klarade sig alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 20 Maj , 2010 Hej! Kom på att jag klantat mig lite, drog på tändningen o startmotorn utan tändstift i hattarna. Vad har jag haft sönder ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 25 Maj , 2010 Ingen som har koll på detta? Mycket tacksam för svar. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Maj , 2010 Kristian, det går inte att svará, det kan ju vara vad som helst som har med motorektroniken att göra. I bästa fall någon kontakt som hunnit oxidera. Du måste ta kretsschema och felsöka punkt för punkt, svårt utan oscilloskop. Ser ej hur gammal motorn är, har den brytarspetsar, kan du ha fått vatten i tändspolen, hur länge har båten legat på botten, en timme, en dag, en vecka ? Om svänghjulet klarade sig så behöver du inte kolla spolar och givare som finns direkt under svänghjulet (mao inte behöver ta loss svänghjulet). Jag skulle börja med att rengöra alla kontakter, inkl jordpunkter, alla kablar, i synnerhet högspänningskablar och spreja dessa med elektronikspray. Enklast och billigast att börja så. Hjälper inte det så blir det svårare och kräver instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 28 Maj , 2010 Tack för svaret Jan! Motorn är av årsmodell -68 och båten låg i vatten i kanske 12 timmar. Jag nämnde även att jag råkade dra på startmotorn och tändningen utan tändstift i tändhattarna, har det någon betydelse? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrissen 0 Postad 28 Maj , 2010 Hej! tråkikgt med motorn! Du säger att det är en -68... hur som.. har den Thunderbolt tändning eller den gammla kiekhaefer d4 fördelaren. D4an har spole, konding, brytare, och fördelare sittande i en klump på en axel i höjd med den undre förgasaren.. (till höger om förgasarna) .. där sitter även fördelaren på Thunderbold CDI motorerna.. skruva isär den och kolla efter vatten/fukt.. skulle nog tro att felet ligger där.. annars har jag inga fler bra tipps. För reservdelar om det behövs kolla.. http://store.eastcoastmarineservice.com/ Lycka till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 28 Maj , 2010 Hej, ja den har kiekhaefer tändnings, ett stort as som sitter precis breve förgasarna. Hur får man bort den över kåpan på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 31 Maj , 2010 Nu har jag vart o försökt spraya alla jordningar och kontakter i allmänt. Har även mätt strömmen fram till tändhattarna och fick ca 3 volt. Tyder detta på något? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2010 Motorn är av årsmodell -68 och båten låg i vatten i kanske 12 timmar. Jag nämnde även att jag råkade dra på startmotorn och tändningen utan tändstift i tändhattarna, har det någon betydelse? Transistortändning kan vara känslig för oändligt gnistgap. Jag tror en röjsågs tändning gick sönder när jag skulle kolla gnistan med tändstiftet lagt mot cylindern men det gled av när jag ryckte i snöret. Skulle tro att det numer inte finns så kassa konstruktioner men detta är ju en gammal motor. Men har den transistortändning? Är det det som är dunderbulten? Tror mer på att leta felet i salta tändkablar mm elektriskt. Har du sköljt motorn i sötvatten? Salta motorer lever ett liv som varierar med luftfuktigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 31 Maj , 2010 Motorn låg aldrig i saltvatten, låg i mälaren. Sen vet jag inte om det är transistortändning, ursäkta min okunskap men elsystem ligger ovanför min kompetensnivå därför jag i en annan tråd jag försökte hitta någon bra mercurymeck i stockholmsområdet, fick inget svar dock. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 31 Maj , 2010 Jag vill skruva isär den där klumpen men måste få bort den först, varifrån kan jag skruva lös den? måste jag ta bort hela? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 1 Juni , 2010 lägger upp en bild så kanske någon kan förklara Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 1 Juni , 2010 Tog lös klumpen på bilden ovan, öppnade upp och mycket riktigt var den full med vatten, blåste ur med tryckluft och smörjde och putsade alla kontakter. Brytarna var lite rostiga så rengjorde dom ordentligt. Monterade tillbaka allt och motorn går nu som en klocka ! Dags för sjösättning nu då! Tack för alla tips! Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkel 0 Postad 22 Juli , 2022 Hej! Ser att det är en gammal tråd men jag tänker att jag väcker liv i den en sväng. Hur fick du lös "klumpen"? Håller på felsöka varför min 500 inte går på alla cylindrar. Sen om jag blir något klokare det får tiden utvisa. skepp o hoj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2022 (redigerade) Först vill jag säga att det är odugligt att öppna upp en över 10 år gammal tråd och fråga TS om råd. Ska man göra det så bör man titta om TS fortfarande är aktiv här, i det här fallet så har TS inte synts till sedan 2010. Så du lär inte få svar. Sedan är det nog ide att börja med det enklaste, du skriver inte vad du gjort hittills och vad är det för årsmodell? Finns gnista? Hur ser stiften ut? Har du gjort kompprov? etc etc. Redigerad 22 Juli , 2022 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser