Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
barbatrykk

Mercury 500 saknar gnista

Rekommendera Poster

Hej, min båt sjönk förra helgen och saknar nu gnista på tändstiften. Vad kan det vara för fel?bara halva motorn var under vatten, svänghjulet klarade sig alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kom på att jag klantat mig lite, drog på tändningen o startmotorn utan tändstift i hattarna.

Vad har jag haft sönder ? Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kristian, det går inte att svará, det kan ju vara vad som helst som har med motorektroniken att göra. I bästa fall någon kontakt som hunnit oxidera. Du måste ta kretsschema och felsöka punkt för punkt, svårt utan oscilloskop. Ser ej hur gammal motorn är, har den brytarspetsar, kan du ha fått vatten i tändspolen, hur länge har båten legat på botten, en timme, en dag, en vecka ?

Om svänghjulet klarade sig så behöver du inte kolla spolar och givare som finns direkt under svänghjulet (mao inte behöver ta loss svänghjulet).

Jag skulle börja med att rengöra alla kontakter, inkl jordpunkter, alla kablar, i synnerhet högspänningskablar och spreja dessa med elektronikspray. Enklast och billigast att börja så. Hjälper inte det så blir det svårare och kräver instrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Jan!

Motorn är av årsmodell -68 och båten låg i vatten i kanske 12 timmar. Jag nämnde även att jag råkade dra på startmotorn och tändningen utan tändstift i tändhattarna, har det någon betydelse?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! tråkikgt med motorn!

Du säger att det är en -68... hur som.. har den Thunderbolt tändning eller den gammla kiekhaefer d4 fördelaren. D4an har spole, konding, brytare, och fördelare sittande i en klump på en axel i höjd med den undre förgasaren.. (till höger om förgasarna) .. där sitter även fördelaren på Thunderbold CDI motorerna.. skruva isär den och kolla efter vatten/fukt.. skulle nog tro att felet ligger där.. annars har jag inga fler bra tipps.

För reservdelar om det behövs kolla..

http://store.eastcoastmarineservice.com/

Lycka till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ja den har kiekhaefer tändnings, ett stort as som sitter precis breve förgasarna. Hur får man bort den över kåpan på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag vart o försökt spraya alla jordningar och kontakter i allmänt. Har även mätt strömmen fram till tändhattarna och fick ca 3 volt. Tyder detta på något?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är av årsmodell -68 och båten låg i vatten i kanske 12 timmar. Jag nämnde även att jag råkade dra på startmotorn och tändningen utan tändstift i tändhattarna, har det någon betydelse?

Transistortändning kan vara känslig för oändligt gnistgap. Jag tror en röjsågs tändning gick sönder när jag skulle kolla gnistan med tändstiftet  lagt mot cylindern men det gled av när jag ryckte i snöret. Skulle tro att det numer inte finns så kassa konstruktioner men detta är ju en gammal motor. Men har den transistortändning? Är det det som är dunderbulten?

Tror mer på att leta felet i salta tändkablar mm elektriskt.

Har du sköljt motorn i sötvatten?

Salta motorer lever ett liv som varierar med luftfuktigheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn låg aldrig i saltvatten, låg i mälaren. Sen vet jag inte om det är transistortändning, ursäkta min okunskap men elsystem ligger ovanför min kompetensnivå Cool därför jag i en annan tråd jag försökte hitta någon bra mercurymeck i stockholmsområdet, fick inget svar dock.

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill skruva isär den där klumpen men måste få bort den först, varifrån kan jag skruva lös den? måste jag ta bort hela?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog lös klumpen på bilden ovan, öppnade upp och mycket riktigt var den full med vatten, blåste ur med tryckluft och smörjde och putsade alla kontakter. Brytarna var lite rostiga så rengjorde dom ordentligt. Monterade tillbaka allt och motorn går nu som en klocka ! Cool Dags för sjösättning nu då!

Tack för alla tips!

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ser att det är en gammal tråd men jag tänker att jag väcker liv i den en sväng. Hur fick du lös "klumpen"? Håller på felsöka varför min 500 inte går på alla cylindrar. Sen om jag blir något klokare det får tiden utvisa. 

skepp o hoj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Först vill jag säga att det är odugligt att öppna upp en över 10 år gammal tråd och fråga TS om råd.

Ska man göra det så bör man titta om TS fortfarande är aktiv här, i det här fallet så har TS inte synts till sedan 2010.

Så du lär inte få svar.

Sedan är det nog ide att börja med det enklaste, du skriver inte vad du gjort hittills och vad är det för årsmodell?

Finns gnista? Hur ser stiften ut? Har du gjort kompprov? etc etc.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...