Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
Sakkunnig

Hur lyfter ni motorn?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en 60 hk Mariner (samma som mercury) från sent 80-tal och ska hänga på den i helgen. Min gamla 70 hk penta som ska avmonteras har en lyftögla fastskruvad i motorblocket på toppen, men marinern saknar sådan.

Nu är visserligen en 60-hästare inte tyngre än att två pers kan slänga upp den med handkraft, men när jag ändå har möjlighet med en lyft så skulle det vara najs att kunna lyfta på motorn bekvämt och utan våld.

Hur brukar man göra? Finns det någon hemlig ögla eller fästpunkt någonstans eller finns det någon plats där man temporärt kan skruva dit en lyftögla?

PS

Om någon är intresserad av en gammal fullt fungerande Penta 70 hk för en billig peng så kan ni höra av er. Finns originalhandbok och även en extra sprillans ny ouppackad impeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 40 hk Tohatsu, vikt 90 kg och jag använder Biltemas motorlyft.

http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Verkstadskran-2000-kg/

Den klarar 500 kg med längsta längd på lyftarmen. Riktiga marinor använder också en sådan som motorlyft.

Saknar Mariner ögla (konstigt ?) så får du väl fixa breda band under motorkåpan, och sedan lyfta i bandet med motorlyftet, skulle använda en sådan här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136146722

Tänk på att dra ihop banden så att motorn inte glider mellan dessa. (Ha lite svårt att beskriva vad jag menar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hängde på min 100kg Johnson i förra helgen. Lyfte upp skäddan i skålen på en garagedomkraft och kunde lätt pumpa upp den och hänga ner den på båten, givetvis får man vara två.

Mvh Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...