Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
SvartaMalin

Optimax 115 - hispig trim-mätare

Rekommendera Poster

Hej! Tråkigt det inte fungerade. Resistorpluggen ska sitta på ovansidan inkommande kablage på andra sidan går kablaget till resp. mätare speed/tacho. Börjar tro på nåt annat problem då mitt funkar perfekt utan bortglömd resistorplugg.....Har du verkligen riktig kontakt i alla kontaktstycken ingen kabel som är skadad skarvad? Hade en Yamaha 1984 där betedde ser lika som din men det var glapp, det så känsligt, Lycka till. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kändes lite jobbigt, jag var säker på att det skulle funka. Det känns dock som om det är rätt spår eftersom pluggen på verkar mätaren, negativt visserligen men den gör ju skillnad i alla fall. Jag ska förska kolla vidare och leta efter glapp och sådant. Jag återkommer.

Tack så länge ! SvartaMalin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svarta Malin.

Du kanske har fått ditt problem löst redan, men kanske nån annan kan få hjälp av detta.

Jag böt från analoga instrument till smartcraft i min Ryds 510Gti med opti 75, först hade jag analoga trimmätaren kvar men stog inte ut :) Jag fick då byta trimgivare från den analoga till den digitala. Med den digitala så levererades en kort ca 15 cm lång (som jag trodde) förlängningskabel. Jag fick kablarna att räcka fram och använde ej denna förlängning. Trimvisningen fungerade ej i annat än ena ändläget. Dock mätte givaren olika på motståndet och tycktes fungera. Det visade sig att förlängningen skiftade om kablarna. Så den enda som gick rakt var den gula. Dvs att förlängningskabeln växlade om den svarta och blåa bakom skyddsplasten.

Såg på din bild att du tagit bort kontakterna i änden misstänker då att du kanske ansluter kablarna direkt mot motorns kablar och då ska du ej ansluta blå mot blå och svart mot svart.

Man ska då ansluta svart mot blå och blå mot svart. Prova detta om du inte redan har gjort det.

Hoppas detta ska fungera. Det gjorde mitt iallafall. Lycka till.

MVH

Jonas Åby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas! Kul du fått igång allt i ditt Smartcraft, kul höra vad du fick ge för triminstrumentet här i Sverige ja köpte mitt i USA där kostade triminstrumentet 850kr inkl frakt och tull. Köpte vattentryck instrument med men det lite trist med skala i psi.

Mvh havstulpan Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kent.

Jag fick ge 1100 kr ink moms för trim instrumentet.

Har varit i kontakt med Brunswick som är importören (om jag inte är fel ute). Enligt dom var riktpriset 1270 moms = 1587,50 kr. Hej å hå.

Men snyggt och bra vart det. :)  Var ute till ganska sent igår och kan ju säga att instrumenten gör sig bra i mörker :)  De gamla intrumenten lös det ju igenom där det inte skulle såg inge vidare ut, gick ju an i dags ljus när man inte såg det.

Men smartcraft är nåt helt annat. Jag är JÄTTENÖJD

MVH

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas! Så är det säkert ska va halva priset nästintill mot USA. Bra du fick ett bättre pris trots allts. Visst är Smartcraft värt allt helt outstnding. Jag lika nöjd som du. Sen satsar du på en chippning till 115 hk du kanske får ut kanske 105 hk pga annan  utväxling....lycka till.

//Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men va tusan känner du mig ?????  :)  Ja chippning och propellerbyte är definitivt inte uteslutet he he he :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej havstulpan, har du kopplat in den analoga tankmätaren standard i Ryds568 till smartcraften? hur gör man då?

 

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne! Nej jag har vattentryck och trim/tilt instrument i SmartCraft. Ja skall byta även bränsleinstrumentet men det får bli ett vinterjobb. Det analoga går inte ihop med smartcraft den givaren/instrumentet har fel ohmtal. Ska du ha smartcraft instrumentet så krävs en extra kabelhärva den som klarar av paddelhjul/oljenivågivare/bränslegivare jag hade en sådan sats men Jonas köpte allt jag hade kvar. Sen måste givaren bytas till en 240-33 ohm nu har du 0-180 ohm. Sen är det bara att seriekoppla mellan de olika instrumenten är ett 3-poligt hane hona på varje instrument..smart! //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raggie och ni andra och tack för tips !

 

Jag har faktiskt inte gjort så mycket mer eftersom båten har gått en hel del och jag har inte haft tid att felsöka så mycket. Jag ska kolla kablarna så fort jag kommer åt att jobba med motorn. När den ligger på sin plats så är det svårt att jobba under motorkåpan.

Ha det bra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig var som Mercury reparatöeren sa. Det var fel kable från motorn som var ansluten till trimsensor. Den kabel som var ansluten är avsedd för en analog givare men den sensor som satt på är av digital typ. Från kopplingsboxen i motorn kommer det tre kablar, en gemesam och sen en för analog och en för digital. Den som inte används är blindad med en gummiplugg. Det var bara att skifta de bägge kablarna och nu funkar det perfekt.

Tydligen så sitter det en analog givare på vid leveransen från USA och sen byts den i Sverige och då har montören missat detta. Ett relativt vanligt fel förstod jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...