Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
SvartaMalin

Optimax 115 - hispig trim-mätare

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Mercury Optimax 115, 2008 som trimmätaren har fått fnatt på, mätaren pendlar upp och ner på skalan och vill inte stå still. den reagerar när jag kör med power trimen men sen direkt så börjar den svänga upp och ner. Det gäller både den analoga mätaren och den digitala som är inbyggd i smartcraft instrumentet.

Någon som vet vad det kan vara för fel. Jag har bytt trim-givaren och det hjälpte inte. Jag har även kalibrerat den enligt instruktionerna. Kan det vara något med att det är både en analog och en digital mätare inkpllad samtidigt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med en Mercury reparatör och han säger att det beror på att man har blandat en analog och en digital mätare. Givaren har tydligen digital utsignal för att passa SmartCraft instrumenten och då går det inte att blanda ihop den utsignalen med ett analogt instrument. Dock var ju detta gjort vid leverans när jag köpte båten ny 2008. Någon annan som hört detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stop vänta nu ,har du en mätare sc systemlink som är ihop kopplad med smartcraft instrument så bordede funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle tro att du har fel på den digitalagivaren på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte hur den är hopkopplad. trimvinkeln visas dels på den digitala skalan i SmartCraft instrumentet och dels på en vanlig rund analog mätare med visare. Det var som sagt monterat och klart när jag köpte båten ny. Det är inte givaren för den har jag just bytt och jag mätte upp den gamla och det var inget fel på den heller. Såvida det inte är fel givare monterad från början och jag ficke en likadan

Till att börja med så såg det ut som om den var stabil när jag just bytt givaren men sen börjaded den att pendla upp och ner igen efter bara några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 115hk har inte digital givare som standard den har en analog givare, den digitala givaren har 3 kablar medans den analoga har 2 kablar som är enkel att ohmmäta (om jag inte minns helt fel). Om du har smartcraft SC100 link titta på baksidan av instrumentet där sticker det ut 2st korta kabelsnuttar i 2st 3-poliga don är så för man enkelt ska kunna koppla flera olika instrument i serie med varandra utan att behöva dra en massa kabel. Om du har analogt instrument har du inte dessa anslutningar, det analoga står det oftast Teleflex på i nederkantaen på tavlan. Om det inte har funkat någon ? Gissar antingen fel givare/instrumentkombination alt. att du har något glapp i kablaget i ex.vis skarvar. Börja med undersöka vad du har för instrument kontra givare. Skriv gärna in art.nr på givaren du köpt bytt eller varför inte bild på instrumentet  i forumet. Lycka till. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och TACK havstulpan !

Båda givarna har tre trådar, gul, svart och blå har jag för mig. Både den gamla och den nya verkar vara helt felfria när jag ohm-mäter så det verkar inte vara felet. Jag mätte motståndet och vred på givaren och den visade från några ohm upp till 1,5 kohm beroende på hur jag vred.

Jag har nog dom digitala instrumenten för det är anslutningskontakter in och ut som du säger både på varvräknaren med digitalfönster och på den runda som sitter separat bredvid.

Ska försöka felsöka som du skriver, lite konstigt om det är glappkontakt eftersom båda mätarna pumpar upp och ner även när båten är på land på kärran och jag inte rör någonting alls. Ska skriva av givarnummret så fort jag kommer hem, jag är på jobbresa just nu



Senast ändrad av SvartaMalin | 24 maj 2010 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom både den trimgivare som jag bytte och den nya som jag nu monterat har tre trådar så antar jag att dom båda är avsedda för digitala mätare och att det är som det ska.

Båda mätarna är även dom digitala, både den runda separata mätaren med visare och den med digital visning som finns i SmartCraft instrumentet.

Det verkar alltså för mig som om givare och mätare ska stämma överens och det är ju dom som levererades med båten när jag köpte den 2008. Dock är det så att felet fanns med från början och jag ficke en ny trimgivare på garantin. Jag valde att montera den själv eftersom jag inte vill släpa ner båten till båtfirman, jag har en bra bit dit. Verkstan på firman trodde att det var givaren men det var inget fel på den visade det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollar artikelnummret och det är 859187A1 och den har tre anslutningssladdar med hylskontakter på.

Det står även ett nummer 891777A01 men det är nog hela kitet inklusive skruvar och brickor m.m.

Jag har som sagt bytt givare utan att det hjälpte, bägge trim-mätarna pendlar upp och ner



Senast ändrad av SvartaMalin | 26 maj 2010 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några tomma platser på junctionboxen? (dosa med fyra smartcraft-anslutningar) Isåfall ska det sitta något som heter terminator(gul plugg) i den tomma platsen. Har du inte det borde mätarna kunna bli konstiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar !

Jag la inte märke till någon junction box men jag tittade i och för sig inte efter någon heller. Jag ska kolla imorgon när jag kommer ner till båten. Jag antar att den borde sitta under instrumentpanelen i närheten av mätarna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Junction boxen brukar ligga under instrumentpanelen, de riktigt du måste ha en propp tror det heter resistor alltså en typ av motstånd. 891777A01 är hela kitet för digital trimning. 859187A1 är digital trimgivare se: http://www.ishopmarine.com/partList/0/4/C0022801/MM~A0000001~M0001008~M0001011~C0022801

Det kan inte vara så mycket annat om du inte har något glapp, när ja köpte min motor fick ja en spec på allt som ingår där stod resistor spec som egen pos. så de kan ha missat ta med den, digital trim är inte standard på 115hk. Vill du kolla extra att du har digital givare så har inte denna någon justeringsmöjlighet det har den vanliga analoga trimgivaren. Lycka till. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort TACK igen !

Jag ska kolla detta i helgen. Sen ska jag ringa till verkstan hos Harry Hansson i Göteborg där jag köpt båten så får jag säkert en resistor om den fattas. Dom har varit jättebra att ha att göra med tycker jag, det lilla som felades har jag fått hjälp med direkt utan mankemang. Hade jag inte haft så långt att åka så hade jag tagit dit båten och fått hjälp på plats.

Jag återkommer med rapport !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat under intrumentpanelen och jag hittar ingen speciell kopplingsbox. Det verkar som om kablarna är kopplade direkt från instrument till instrument. Några tomma kontakthylsor är pluggade med en blidplugg.

Vid sista instrumentet som är tankmätaren så hänger det in kontakt som inte är ansluten och den tomma kontakten verkar vara pluggad med något, det ser ut ungefär som om själva kontakthylsorna är fyllda med något rött.  Mätarna pendlar fortfarande upp och ner utan att jag rör någonting.

Jag bifogar en bild på den gamla trim-mätaren

 



Senast ändrad av SvartaMalin | 31 maj 2010 | 17:06

post-10012069-1394236375,7574_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det var lustigt för du har väl dubbla runda 80mm instrument Tach resp Speed? Ja kollad min nya sats med beskrivning på bilden ser du junction boxen med en weather cup du ser på beskrivningen var Termination resistor ska sitta. Har du bara ett instrument småinstrument 52mm då behövs ingen junction box då kopplas det från motor till 80mm instrument sen seriekopplas de små vidare från instrument till instrument. Du kan oxå kolla att den blå kabeln från motorn vid motorn ska det sitta en dekal Termination End, så de inte växlad kabel plats, den dekalen ska vara mot motorn //Havstulpan

post-10000082-1394236375,8785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var märkligt detta. Jag har mycket riktigt två 80 mm instrument med logg respektive varvräknare. Sen har jag två mindre (55 mm?) med tanknivå och trimvinkel. Jag såg inget liknande din junction box och ändå tittade jag överallt under instrumentpanelen tyckte jag.. Jag får titta efter igen om den kan sitta på något annat ställe i närheten. Kanske är det någon som monterat utan att veta riktigt hur man gör. Jag får kolla med firman i så fall.

Jag tackar Havstulpan så länge och återkommer när jag undersökt saken igen. Ska försöka ta en bild på hur det ser ut under panelen och lägga ut.

Tackar ! /SvartaMalin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ska bli intressant att följa vad det kan vara. Här ser du hur de små instrumenten ser ut som till hör SmartCraft kolla om du har lika dana de är 52mm borrhål och det är 61mm runt kromsargen, jag precis fått hem mina från USA jag köpte trim/tilt och vattentryck instrumenten. Anslutningen är 3-poligt don de monteras med en stor kraftig plastmutter. Lycka till. //Havstulpan

post-10000082-1394236375,9397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havstulpan

Det stämmer det, så ser mina också ut med samma anslutningar på baksidan. Men som sagt så hittade jag ingen junction box. Risken finns ju att den som monterade instrumenten inte visste riktigt vad som behövs utan slängde dit dom som han trodde det skulle vara.  Lite konstigt dock ändå eftersom jag köpte den ny och Mercury är standard på Bella.

Jag ska ta foton under panelen och visa dig men tyvärr kan det inte bli förrän efter helgen eftersom jag är på tjänsteresa veckan ut.

Jag återkommer snarast, ha det bra/SvartaMalin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Havstulpan !

Du hade alldeles rätt. Det finns en junction box precis som du visade. Den satt gömd under en kabelhärva. Dret ser mycket riktigt ut som om pluggen saknas så det är förmodligen felet. Nu ska jag kontakta firman och få en sån. Jag återkommer med besked men det kan ta ett tag. Cool

 



Senast ändrad av SvartaMalin | 05 juni 2010 | 19:54

post-10012069-1394236379,5009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de alldrig lär sig att det ska vara en resistorplugg i junktionboxarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är märkligt faktiskt. Jag har ju faktiskt köpt båten sprillans ny så det borde ju ha varit fixat tycker man. Slarv får man anta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad bra att det löste sig! Kollade min spec som jag fick med min nya motor där står det bl.a :Resistor S.craft partnr:859318T1. En sådan ska du ha också. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Havstulpan

Stort TACK för all hjälp ! Nu har jag t.o.m artikelnummret att skicka till firman. Nog är det konstigt att ingen på de två Mercury verkstäder jag frågat till råds kunde få fram detta. Det är tur att det finns ihärdiga entusiaster på nätet.

Jag tackar än en gång så änge och återkommer med slutrapport när jag fått och monterat resistorpluggen/ SvartaMalin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det var så lite så kul om man kan hjälpa varandra! Lite komiskt jag kollade på min nya motor och junction boxen döm om min förvåning min resistor saknas med! Däremot så fungerar allt som det ska tycker jag. Givetvis ska den monteras så ja lär höra av mig till säljaren de visste säkert inte vad det var något den gula pluggen Ha det så bra. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

En statusrapport:  Jag har nu fått en resistor-plugg från Harry Hansson, det var inga som helst problem utan dom skickade den direkt från sitt lager. Överhuvudtaget så har dom varit mycket bra att ha att göra med tycker jag. Nu ska jag motera den i helgen så får vi se om det rättar till sig. Återkommer !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Havstulpan !

Nu har jag monterat pluggen. Den kallas för Terminator om man ska tro det som står på locket. Den har artikelnummer 859318T enligt påsen den låg i. Dessvärre så avhjälpte det inte felet på en gång. Trim-mätaren började faktiskt pendla ännu värre och häftigare när jag monterat den. Jag tror dock att det har med detta att göra eftersom den påverkas. Kanske är det fel kontakter som är anslutna eller något.

Jag har tagit ett par foton, dels på monteringen och dels på hur pluggen ser ut under locket så att man ser vilka kontakter som är förbundna med resistorer.

 



Senast ändrad av SvartaMalin | 19 juni 2010 | 19:55

post-10012069-1394236406,4235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...