Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Carl_XII

Impellerhaveri sötvattenkyld inombordsdiesel

Rekommendera Poster

Årets första utflykt med segelbåten var nära att sluta riktigt illa. Efter någon halvtimmes körning för motor tyckte jag att det började lukta bränt och det kom vit rök ur utblåset. Motorn stannades och då upptäcktes en kraftig rökutveckling från motorrummet (luckan öppnades med brandsläckaren i beredskap, men det brann inte). Motorn var överhettad och det luktade som bränd plast och avgaser... Upp med seglen och ankring i lä av närmsta ö. Vi konstaterade att motorn inte längre kunde användas och efter lite lunch seglade vi tillbaka och lyckades med vindarnas hjälp att ta oss tillbaka till vår lilla fålla mitt inne i båthavet på Svinninge Marina.

Impellern i sjövattenpumpen var helt slut och alla blad utom ett var avbrutna. Kylvattnet i sötvattensystemet hade till största delen kokat bort (kunde fylla på ca 3 liter). Efter byte av impeller provade jag att starta motorn och till min lättnad gick den igång, men luktade lite bränt fortfarande. Impellern pumpade nu som den skulle och allt verkar ha klarat sig. Oljan ser OK ut (inget vatten i den, bara lite mörk färg). Sötvattenkylsystemet verkade inte bli onormalt trycksatt (inget läckage via ev trasig topplockspackning) och avgaserna såg helt normala ut.

Finns det något annat man borde kontrollera - någon annan skada som kan ha skett?

Efter detta har jag funderat på att installera ett avgastemperaturlarm eller åtminstone en givare så att avgastemperaturerna kan övervakas. Den vita avgasröken kom troligen från sötvattenkylsystemet då det kokade (en slang från utsläppet i locket går hela vägen till avgasutblåset). Det var den enda varning som kunde observeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tog alla de avbrutna bitarna av impellern vägen?

Brukar tydligen kunna ställa till det, enligt en del trådar här på forumet. Helst bör man finna alla och pussla ihop impellern, alltså för att få koll på om nån stor bit eventuellt ändå fattas.

Har du ingen tempmätare, glykolvattnet kokade ju? Borde nog egentligen vara ljudlarm, kan tyckas. Finns det mätar-tempgivare med extra larmkontakt att köpa, någon som vet?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det sitter en värmeväxlare för kylning mellan sjövatten och motorvattnet. Beroende på konstruktion kan gummibitar från impellern sätta sig där eller någon annanstans i kylslangeriet.

Det lugnaste är att pussla ihop bitar så man ser att man har alla bitarna till impellern.

Om man inte hittar alla bitar, måste man riva hela systemet? Mja, om det kyler normalt så har väl förhoppningvis de mindre gummibitarna åkt med kylvattnet ut genom avgasröret. Men håll koll på kyltemperaturen närmaste utflykterna.



Senast ändrad av Anders_St | 20 maj 2010 | 15:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ur impellern och de avbrutna vingarna hängde kvar i några slamsor så inga delar från impellern blev kvar i slangarna.

Manöverpanelen har en tempvarningslampa, men den sitter nere vid fotknölarna och syns inte speciellt bra. Ett ljudlarm vore bättre - och gärna kopplat till strypning av bränsletillförseln (typ vacuumventil el dyl). Det finns firmor som säljer specialgjorda avgastemperaturlarm - t ex http://www.borelmfg.com/products_alarm.htm

Ett enkelt alarm kan man själv fixa med en ugnstermometer från Kjell&Co / Jula där temperatursensorn monteras på avgasslangen strax efter vatteninjektionspunkten. Larmtemperatur ställs in till några grader (ca 20 ?) över normal arbetstemperatur. Borde väl hamna kring 80 grader C skulle jag gissa (jag ska mäta senare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, avgasslangens vattentemp är nog det rätta stället att mäta på ifall man vill ha tidigast möjliga varning. Tror däremot inte på idén med automatisk motoravstängning - kanske är du vid en pirarm med risk att sitta som en rembrant i klipporna ifall motorn stannar? Slutavgörandet bör nog mao alltid vara processat via hjärnceller, inget annat.

Har själv en gammaldags sexhästarsstånka - allt går långsamt med den motorn men den är iaf tålig.

Temperatur-larm bör nog trots detta helst sitta på utgående sjövattnet, något jag inte alls tänkt på innan. Så tack för idé-inputen, ifall jag nånsin kommer till skott med ett temp-larm så skall det ju vara rätt temperatur som larm-övervakas.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om du plockade ut impellern under vintern och eller om den var ny för säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern satt kvar under vintern. Tanken var att den skulle bytas under vintern, eller senast till sjösättningen - men det blev inte av... Impellern verkade fungera som den skulle vid sjösättningen men det var ändå tänkt att byta den snarast möjligt. Jag gör nog inte om det misstaget fler gånger - nu har jag en ytterligare ny impeller som reserv i båten och har bytt ut skruvarna på impellerlocket mot pinnbultar och vingmuttrar så att det ska vara lättare att byta impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en enkel 12V-summer parallellt över varningslampan för hög temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en digital trådlös tempgivare för hemma bruk på Jula för 199 kr. Givaren placerade jag i kölsvinet för utgående vatten och kunde sen följar temperaturen enkelt. Därtill kan man sätta på larm för hög och låg temp på dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde själv erfarenheten att glömma impellern kvar under vintern för några år sedan. Den fungerade då som ett lås för det vatten som låg i värmeväxlaren och därmed tömdes inte systemet med frostskador som resultat. Dumt nog hade jag heller inte stagit ur anoden ur värmeväxlaren. Jag fick stå mitt kast med krångliga reparationer. Nu kommer jag ALLTID ihåg att tömma hela systemet, utom glykolen förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är inte att ta ur impellern på vintern utan att köra igenom glykolblandning genom sjövattensystemet på hösten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sätta templarmet på utgående kylvatten? Det sitter ju på sekundärsidan av värmeväxlaren och blir ju överhettat först efter att primärsidans kylvatten blivit varmt d.v.s efter att motorns befintliga tempgivare larmar. Lägger dessutom impellern av så pumpas ju inget vatten att mäta temp på genom den slingan och kan därför inte larma.

En riktig summer som hörs bra kopplad till motorns tempgivare är nog det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt

Tempgivare på sjövattnet förutätter nog att man saknar växlare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om impellern skulle gå sönder så pumpas det inte in något vatten från sjön och motorns sjövattensystem kommer sakta att öka i temperatur. Det tar förhållandevis lång tid innan motorns eget övertemperaturlarm slår till - och i mitt fall var det bara en lampa som i så fall skulle ha tänts. Sjövattnet kyler dessutom avgaserna efter att ha kylt sötvattensystemet - och där ökar temperaturen mycket snabbare om impellern skulle haverera. Normal arbetstemperatur ca 10 cm efter sjövatteninjektionspunkten på min avgasslang är uppmätt till ca 25 grader C. Jag har ännu inte hunnit testa hur fort det ökar i temperatur vid strypt sjövattentillförsel men det kan lätt mätas upp genom att stänga kulventilen då motorn går. Jag skulle tippa att larmtemperaturen kan sättas 25 grader högre (dvs kring 50 grader) och att det ändå larmar mycket snabbare än övertemperaturlarmet på sötvattensystemet. Jag återkommer när jag har experimenterat lite mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska kylsystemet skyddas mot frysning under vinterförvaringen genom att köra igenom glykolblandning, men det är också mycket viktigt att demontera impellern så att den inte deformeras under vintern (det ger även ett tillfälle att inspektera den och eventuellt byta ut den till våren). Om impellern har suttit i hela vintern så räcker det uppenbarligen inte att mäta att den pumpar tillräckligt mycket vatten - i mitt fall gjorde den det i början men havererade totalt efter några timmars körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...