Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Jolleb

Garmin GPS 720

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har testat Garmins 720 plotter? Hur funkar det i verkligheten med pekskärmen. Blir det kladdigt på skärmen osv ??? Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hejs.

Jag har den mindre 620 med pekskärm och jag är nöjd med denna.

Att pekskärm skulle vara ett problem ser jag inte, tvärtom så är det bara . I de med knappar hade jag istället problemet att saltvatten kom ner mellan knapparna och när vattnet dunstade så kärvade saltet i knappen och de kunde ibland fastna i nedtryckt läge, vilket resulterade i obrukbar funktion. Men allt har väl sina sidor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har nu provat våran 720 vid några turer. Tidigare hade vi en Garmin 525 som är högre än 720. Eftersom jag vill ha sjökortet stilla i plottern med norr upp och vi oftast åker i väst-ostlig riktning är det ingen fördel. 720 har en skärmbredd på 15,3 cm mot 525:ans 7,7 cm. Förutom det har 720 en högupplöst skärm så man kan zooma ut två steg mer än på 525 och ändå få med lika mycket info som på 525. Som testerna redan har beskrivit är 720 ruskigt snabb. Man kan snurra hur snabbt som helst med fingret på skärmen och sjökort följer med utan att hacka. Klagomålet i testet om att man har svårt att komma tillbaka till båten efter en förflytttning på skärmen förstår jag inte eftersom det finns en knapp för det längst ner till höger. Kladd på skärmen syns bara när den är avstängd så det är inget problem.

Edit:

Hämtningstid varm plotter (plottern befinner sig i närheten av senaste platsen där signal hittades):

525 15 sek

720 1 sek

GPS nogrannhet:

525 <15 meter

720 <10 meter

Kompassäkert avstånd:

525 95 cm

720 81,3 cm

Senast ändrad av 666D3 | 16 oktober 2010 | 16:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag har funderat på är hur den fungerar om pekfingret är fuktigt, ja man är ju på en båt och det kan stänka mm. Jämför med min touchtelefon som vägrar att reagera då fingret är fuktigt te x man tvättar händerna och det ringer o man torkar snabbt händerna o skall svara...då går det inte.

Hur är det med denna?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag inte testat ännu men jag tror inte jag hade våta fingrar på 525:an som är knappförsedd. Annat är det med en telefon där man ibland har bråttom med att svara. Värt att notera är att jag var tvungen att byta strömkabel i båten då 720 har en annan typ av koppling samt en hel drös med kablar. Använder dock bara plus och minus för att få ström. Kontakter till radar och NMEA sitter på baksidan av plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 720s, samma som 720 men med ekolod. Det blir kladdigt på skärmen som gör skärmen svårläst i starkt solsken, annars tycker jag inte det besvärar så mycket. Rengöringsduk för skärm som är styckeförpackade tillhör numera standardutrusting i båten.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och nu på hösten då ....  när man är ute och kör med handskar ,hur funkar det då ???

För inte vill man ta av dom i onödan !?!?!?!

Har en Iphone och inte helt klar om jag vill ha samma sak med pekskärmsGPS ute i det fria , kallt och jävligt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era inlägg.

Jag har nu kört en säsong med 720:an och är helnöjd. Snabb, enkel och inte alls så kladdigt på skärmen som jag trodde. Okej, ibland får man torka rent den men det är inga problem.

Fast med handskar funkar den ju inte, men det är inget problem för mig för är det kallt flyttar jag bara ner en våning o in i värmen...

Ha de´

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite har hänt sedan 720 släpptes så jag uppgraderade mjukvaran via hemsidan idag.

Changes made from version 2.50 to 3.00:
  • Radar:
  • Added Radar Overlay display functionality, which draws returns from a connected Garmin GMR radar over either a Navigation Chart or Fishing Chart presentation. This feature is available as Charts > Radar Overlay or Radar > Radar Overlay. Garmin recommends using a magnetic heading sensor for the best Radar Overlay experience.
  • Added the option to overlay radar returns on 3D charts.
  • Added ability to measure distances on radar displays in the same way this can be done on 2D charts.
  • Corrected an issue where changing the system units would result in inaccurate radar range ring measurements. Range ring measurement accuracy would be restored following a power cycle.
  • Charts:
  • Added support for TOPO maps.
  • Added a control for selecting between two map vehicles and multiple sizes on 2D charts. On the Navigation Chart, select Menu > Navigation Chart Setup > Chart Appearance > Symbols > Vehicle Icon.
  • Added option to use GPS Heading information when drawing the Heading Line on 2D charts. This is useful for sailboats and other vessels that have a heading sensor but don't always move in the direction their bow is pointing. Note that GPS Heading is unreliable at vessel speeds near 0 knots (speed over ground).
  • Moved 3D range ring labels to the side so they don't obstruct the view ahead of the vessel.
  • Added support for updating the internal basemap.
  • Changed text color from black to green for active AIS targets on 2D charts.
  • Improved presentation of AIS vessels and AIS vessel labels on 3D charts.
  • Improved visibility of AIS trails on 3D charts.
  • Improved display performance of the World Map.
  • Improved presentation of depth soundings on 3D charts. As depth soundings approach the horizon, they will be de-emphasized to reduce clutter on the display.
  • Corrected text display for charts that use Cyrillic fonts.
  • Corrected display of elevations for obstructions that are above water.
  • Corrected various drawing issues around the anti-meridian.
  • Sonar:
  • Added a depth log to the Sonar functions.
  • Added Pic Advance control to Sonar Setup menu, which allows the scrolling sonar picture to advance faster by drawing multiple columns on the screen for each sounding returned.
  • NMEA2000 & instrumentation:
  • Created an NMEA 2000 Setup control in the Configuration->Communications menu and moved the Device List into the new setup menu.
  • Added Label Devices under NMEA 2000 Setup which will allow labeling of NMEA 2000 engines and tanks with pre-defined names.
  • Added analog display options for tank levels, rudder angle, trim tabs, bow tabs, and engine trim.
  • Added option to display individual engine fuel flow rate and fuel economy numbers on the Numbers dashboard gauges page and in overlay numbers.
  • Changed the Engine Dashboard page automatic gauge configuration to only show the trim gauge if engine trim is available.
  • Added support for Yanmar information received via NMEA2000.
  • Improved autopilot and chartplotter synergy when more than one plotter is connected via NMEA2000.
  • Improved support for displaying destination waypoint information on GMI-10 instruments.
  • Improved support for displaying information regarding autoguidance routes on GMI-10 instruments.
  • User Data:
  • Simplified the user interface for creating new waypoints via Chart Menu > Waypoints & Tracks > New Waypoint and Information > User Data > Waypoints > Options > New Waypoint.
  • Added a prompt to delete unused route waypoints after deleting a route.
  • Corrected an issue where trying to move a waypoint while the waypoint review page shows a map doesn't show the Move Waypoint menu.
  • Corrected an issue where waypoints created by pointing on a weather chart were being created at the center of marine warning areas, rather than at the location pointed to.
  • Other:
  • Incorporated higher-resolution system fonts for improved presentation and readability.
  • Improved weather drawing performance.
Changes made from version 2.40 to 2.50:
  • Enabled drawing of some chart area types.
  • Corrected a potential issue where fishing contours could be labeled using two different units of measure.
  • Fixed an issue where sonar would flash an incorrect depth number under certain conditions when depth tracking lost the bottom.
  • Improved sonar transmit power management in dual beam/dual frequency operation.
  • Eliminated the potential for a rare graphics lock-up.
  • Eliminated the potential for a rare lock-up while storing settings.
Changes made from version 2.30 to 2.40:
  • Corrected defective map drawing.
Changes made from version 2.20 to 2.30:
  • Corrected issue that caused some map areas to be shaded correctly. This issue is most likely seen as large areas filled with solid brown.
Changes made from version 2.10 to 2.20:
  • Corrected potential shutdown issue when trying to change the different Fish Species XM weather option.
  • Corrected potential shutdown issue when navigating near the 180th meridian while using any of the 3D chart views.
  • Corrected operation of AIS On/Off switch for NMEA2000 AIS sources.
  • Corrected issue where points representing cranes had purple boxes drawn around them.
  • Corrected sonar background color for Night Colors when using the Blue background.
  • Corrected pointer behavior when using the Radar/Weather combination.
  • Corrected color of the font used on the radar display when the White background is selected.
  • Corrected issue that caused the GPSMAP 7x0 to indicate that user data transfers to SD card were complete prematurely.
  • Corrected potential issues with retail Demo Mode setup.
  • Improved behavior of the zoom buttons on charts.
  • Improved speed of press-and-hold slider adjustments.
  • Improved robustness of NMEA communications.
  • Improved reliability of updating software in connected GXM-51 sensor.
  • Enabled display of horizontal clearance information for bridges shown as lines.
  • The GPSMAP 7x0 will now share rudder angle calibration across the NMEA2000 network to other Garmin plotters and instruments.
  • Added buttons to show Previous Forecast and Next Forecast data on applicable weather charts.
  • Improved experience when animating weather radar history.
  • Abbreviated Arabic month strings to three characters.
  • Cleaned up miscellaneous presentation issues.
  •  Added changes to improve production efficiency.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spinner vidare lite på den här tråden även om det är ett tag sen den startade. Har sett många butiker som vill sälja denna Garmin 720 för ca 6 900:-. Tycker det låter prisvärt eller..? Den apparat jag har börjar bli ålderstigen...6-7 år gammal. Ni som har denna Garmin 720, hur har ni upplevt den?

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den, bra plotter men ekolodet är kass och gpsen är lite seg..jag fiskar på vrak så vill ha en snabbuppdaterande gps....

Hae jag varit du hade jag väntat lite då Garmin har ny sker på ingång och då kommer de gamla modeller utgå och bli billiga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska inte ha ekolodsfunktionen. Vill ha det separat. Risken är väl att dom nya sticker iväg i pris. Var och kollade lokalt på den idag. Har en gammal Lowrance 3500c. Tycker nog om man köper en sån Garmin att man uppgraderar sig en del. Men det kanske är ide´ att vänta lite till för prisets skull, det är ju inte sjösättning ännu. wink

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade först en Garmin 521S som jag upplevde som fladdrig i visningen då det gick sjö, och att upplösningen på skärmen och bildens storlek på den 5 tummaren var alldeles för liten. Bytte därför till en Garmin 720 som jag är mycket nöjd med. Skarpare bild, stadig bild som inte heller gungar på skärmen när båten rör sig. Och jag behöver inte zooma ut och in lika mycket....Helt klart mycket bättre.

Pekfunktionen tycker jag fungerar bra, riktigt bra.!  Jag tror man måste vara barhänt på ett finger för att peka på skärmen.

Läste i Ny teknik om peksskärmar. För de som inte vet så fungerar teknikens så här: , Det är inte det mekansika trycket med fingret på skärmen som ger impulserna som tolkas som styrinpulser av plottern. Utan det är det pekande fingrets påverkan av elktriska fältet som finns över skärmen som påverkas (eller störs), när fingret rörs olika fort. Det är det som gör att plottern uppfattar dina komandon. (så man behöver alltså inte skrapa eller trycka hårt på glaset)

Jag har denna sommar kopplat ihop min plotter med en Comar AIS-Transponder och en Garminradar, även det fungerar riktigt bra.

Angående ekolod så tycker jag det är bättre att ha en sådan separat. Värt att tänka på när det gäller ekolod (som är av typen att det skall gå direkt till instrumentet) är att kabeln mellan givaren och instrumentet vanligtvis inte kan kapas eller skarvas, vilket kan ställa till det om man har trångt dit man skall dra kabeln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Garmin 720 nu i 2 säsonger och är mycket nöjd med den. Jag gav närmare 11.000:-, så man ser vad som händer om man väntarblush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaren från er som kommenterat detta är positivt entydiga. Har annonserat ut min gamla, om jag får nåt för den, annars behåller jag den. Dom nya skulle komma om en eller annan vecka till den lokala handlaren. Kollade lite på motsvarande Lowrance men den blev betydligt dyrare så det blir denna Garmin.

Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...