Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
retep30

Batterimätare - installation

Rekommendera Poster

Vid instalation av Victron BMV 600 ska ju minuskablarna till förbrukarbanken och startbatteriet åtskiljas. Men... även om de skiljs så är de ju sammanlänkade via motorn. Och det är jordat lite varstans i båten.

Hur koppla via shunten? Ska jag dra allt till plinte och sen från plinten en minuskabel till startbatt och en via shunten till förbrukarna.

Dum fråga kanske, men hur vet då batterierna var strömmen går? Kan någon förklara. Detta är inte beskrivet i intallationsmanúalen, och inte heller i reportaget i Praktiskt båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla förbrukare som ligger på den batteribank som du ska övervaka ska ha sin jord ansluten till shuntens ena sida, sen drar du en rejäl jordkabel från shuntens andra sida till bankens minus.

Batterimätaren känner då av all ström som går in eller ut ur batteriet- du ska således även koppla alla laddkällor(landströmsladdare, solceller, generator ) på detta sätt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Så långt är jag med.

Men vad händer om startbatteriets minus är sammankopplad med förbrukarminus, FÖRE shunten. Jag menar att all jord sammanstrålar vid motorn på ett eller annat sätt. Därför är förbrukarminus och startminus sammankopplade.

Det är svårt att hitta alla förbrukar-minus och dra dessa utan att pasera motor-minus. Måste jag göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår din fråga... sitter själv med att installera i min båt.

Men jag säger så här - principiellt så har du gemensam minus till dina två batterisystem? Eller hur?

Då spelar det ingen kretsteknisk roll om den minus sitter i en fin plint vid batterierna, är kopplade i motorn eller om du... skojar lite.... skickar upp en jättebult i spinnakerlinan med alla minuskablar.

Det har betydelse ( lite ) ur resistanssynpunkt men inte annars.

Det torde väl innebära att om du från förbrukarbatteriet sett som första kabelanslutning har shunten, så kommer alla belastningar att gå genom denna shunt. Sedan exakt var minus är hopkopplad spelar mindre roll faktiskt, principiellt.

Strömmen vet vilken väg den tar genom att strömkretsen sluts. Gör den det via plus på förbrukaren så kommer samma ström att gå ut genom shunten på minussidan.

PSS som en sluten krets till tex startmotor kommer att belasta startkretsen men ingen annan stans?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS OBS AMATÖRMÄSSIGT SVAR FÖLJER!!!

 

Sätt shunten vid förbrukningsbatteriet, mät alltså bara minus till förbrukningsbanken, vad som händer efter är ju ointressant då du egentligen bara vill veta status på den batteribanken. Eller har jag fel?

 

Visar hur jag tänker koppla...hoppas bara att jag tänkt rätt!

 346272.jpg

//GockeMannen



Senast ändrad av gockemannen | 20 maj 2010 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade nyligen in min BMV 600. Och jag kopplade in ena sidan på shunten med en rejäl minus till förbrukarbatteriet, på andra sidan shunten sitter alla minuskablar från länspumpar, fisktankspumpen, solpanel, värmare mm. (satans många kablar blev det) OCH en tjockis från motorns en jordbult. På den andra jordbulten sitter startbatteriet.

Än så länge funkar det perfekt, men motorn är ju inte monterad än efter renoveringenSkrikandes Men jag har testat med de båda minuskablarna som ska sitta på motorn hopkopplade för att fejka motorn, och det verkar funka felfritt.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Jag drar slutsatsen att man kan ha alla jordpunkter sammankollade före shunten. Det som dras från förbrukar-plus går tillbaka till förbrukar-minus, och det som dras från start-plus går tillbaka till start-minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt, och bilden ovan är riktig.

Tänk dig att du kopplar shunten i serie med batteribankens minuspol och att shunten är en del av förbrukarbanksbatterierna. På båtar där man använt batteripolen som jordpunkt måste man då flytta alla kablarna till andra sidan shunten, och ha jordpunkten där. Mellan shunt och förbrukarbankens batteriminus får inga andra kablar vara anslutna.

Ofta är batteriminus ihopkopplade inte bara mellan förbrukarbatterierna, utan även startbatteriet brukar ha en minusstump ihop till de övriga batterierna. Den måste i så fall flyttas och läggas till jord på andra sidan shunten. Du behöver inte ha separata jordsystem på förbrukar- och startbatteri, men förbrukarbatteribankens minus måste gå till den gemensamma jordpunkten via shunten och får inte gå direkt, som de antagligen gjort innan. Shuntens andra sida blir den nya förbrukarminusen, där du kopplar allt precis som innan. Du har bara flyttat ut förbrukarbankens minuspol.

Finns lite om det i marsnumret av PB, men jag tror du har fått tillräckligt mycket i tråden för att få till det.



Senast ändrad av IngemarE | 21 maj 2010 | 08:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...