Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Pama

B20(AQ130C) gåta

Rekommendera Poster

Hej,

Min AQ130 med dubbla Solex är mig till stort förtret. Problembeskrivning:

Efter att ha läst att en sur motor startar lättare vid fullgas (mer luft än bränsle) så gjorde jag så förra sommaren med topplockspackningshaveri som följd. Jag tog mig hem men motorn gick dåligt och varvräknaren hoppade jojo..

Efter packningsbyte hos marinservice så gick motorn bra i en halvtimme, då började jojo åkningen igen och motorn gick bara att köra på halvfart med nervös gång. Fick då tipset att det kunde vara vatten i förgasaren, gjorde rent den, hällde i K-sprit och då gick den igen ett par gånger innan eländet började igen. .. Vid en svallvåg från annan båt så hackade det till på ett bekant sätt men det klarade sig en stund till för att senare under samma tur börja trassla igen.

Rev då ner dom och tog hem dom och blåste rent allt med tryckluft. Monterade dom igen och vips funkade de igen, den här gången flera gånger men så när jag skulle ta upp båten så var den tillbaka i samma form med hack och jojo gång.

Nu har jag återigen gjort ren dem, bytt nålventiler, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, brytarspets, synkat dem efter konstens alla regler men inte..

När motorn går sådär knepigt så stannar den till sist och är svårtstartad efter det. stiften är sura. När man lyfter på locket till förgasarna så är det exakt lika mycket bensin i dom och flottörerna flyter fint. När jag gasar kommer det en fin stråle ur accpumparna och det spottar bensin sen ur de stående munstyckena i mässing. Li´ ka mycket ur bägge.  Har provat att köra med luftskruvarna mycket utdragna och lite. Men det känns som att motorn får för mycket bensin och storknar.

Någon som har några tips och tankar???



Senast ändrad av Pama | 19 maj 2010 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole och kondensator finns kanske på den där motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla multisäkringen vid startmotorn. Lödningarna spricker vid anslutningen inne i säkringen och då går motorn uselt och ryckigt efter att Du kört ett tag. Byt ut eländet mot en automatsäkkring på 15A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min Draco 1700 med Aq130D.

Som sista utväg för jag hade bytt allt som kan bytas i slitdelar så kopplade jag ur original VDO  varvräknaren vips var problemen borta. Kopplade  tillbaka den började problemen efter en stund. Jag investerade i ny Faria varräknare och båten har aldrig krånglat mer.

Så kolla varräknaren och pressningarna på kabelskorna vid tändspolen

Lycka till

Draco78



Senast ändrad av Draco78 | 24 november 2010 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...