SwingFit 0 Postad 19 Maj , 2010 Hej. Jag har en Vega som läcker in vatten i kölsvinet så efter sjösättningen var jag tvungen att ta upp båten igen. Efter kontroll av botten upptäcktes av det förmodligen är hål under kölen. Svårt att se eftersom båten står på kölen. Inga andra skador går att upptäcka. Jag har då ett par frågor: 1. Är det någon som vet om kölen är hermetiskt inplastad så att det, om det är hål under kölen, att det vattnet som kommer in i botten stannar i kölutrymmet och inte kommer in i båten? eller sjunker båten om det är hål under kölen? Anledningen till frågan är att om det är tätt mellan köl och skrov så läcker det någon annanstans. 2. Hur plastar man igen ett hål under kölen? Ska man ha båten hängande i stroppar på något vis eller kan man låta båten hänga på stöttorna i Tyresövaggan istället för att stå på kölen? Håller skrovet för den punktbelastningen? Tacksam för svar och för andra tips på vad som brukar kunna läcka på en Vega, svaga punkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 19 Maj , 2010 Om du har den reverserande propellern så vet jag att den kunde läcka som ett såll genom axeln. Minns att farsan plockade ner hela skiten i beståndsdelar och packade om den, sedan blev det tätt! Det var ett riktigt meck om jag minns hur det var, han pratade i alla fall om det i flera år efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 20 Maj , 2010 Du kan inte hänga båten i stöttorna, det håller den inte för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2010 Jag vet egentligen inget om Vegan, men när man tittar på ritningen på Vegaklubbens hemsida ser det ut som om det skulle kunna komma in vaten i båten om det är hål under kölen. http://www.vegaklubben.se/wpt/view/55/255/20255/ Var på kölens undersida sitter hålet? Jag har plastat under kölen på en av mina båtar. En långkölad båt är ju tyngst långt fram på kölen. Pallade under redig med kraftiga klossar när jag tog upp. Började med breda längst ner. Trappade av efter hand och slutade med en 45x45 mm regel direkt under kölen. Man behöver ju ha relativt gott om utrymme. Jag hade nog bara 25 cm till den hela stålbalken på båtkärran som gick under kölen. 5/10 cm till hade nog inte skadat. Hade en motsvarande pallning i aktern som jag flyttade när jag skulle slipa och tog bort helt när jag skulle plasta. En dokraft är ett fint verktyg när det gäller sån som är tungt. Man bör ju va försiktig. En Vega väger väl närmare 2,5 ton. Min båt vägde över 3 ton. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 20 Maj , 2010 Finns många ställen på en båt som kan läcka vatten in i båtar, man bör göra en grundlig inspecktion för att hitta läckan när båten låg i sjön ? men har du hittat ett misstänkt ställe på kölen så antar jag att du ej belastar båten på det sället för att komma åt och slipa och laga med Epoxi & Väv jag fick in vatten i vegan via Vattenpumpens dränhål ( gick för motor i 8 tim när frugan såg att mattor blev blöta vattnet stod till manluckan på tanken. men jag klarade batteripoolerna med 3cm efter detta så monterade jag en litten pump med nivåbrytare som jag har anslutet en slang som går till sittbrunn närheten av självlänsarna. detta för att jag ska kunna se om det kommer in vatten ( när jag är i båten ) i första hand mvh Björn Senast ändrad av Vegabjorn | 20 maj 2010 | 10:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 21 Maj , 2010 Kölen på en Vega ser ut ungefär som på bilden. Jag hade fått vatten in i kölen och följande vinter sprängdes bakdelen av den, man märkte inte det utanpå förrän man visste om det. Det var fullt med små sprickor. I kölsvinet syntes inte nånting, men under följande sommarns seglingar märkte jag att vi tog in vatten allt mer, till sist ca. 15l/timme(under segling, annars kom det inte in något) Följande höst hittade jag en lång (ca 20-30cm) tunn spricka ganska högt uppe i kölsvinet långt bak. Plastade fast den med två lager matta och topcoatade allt. Kölen fick jag fixad av en fackman, men tror att han slipade upp sprickorna och spacklade ihop det på nytt. Jag gjorde också två dreneringshål i bak och framkant av tomma utrymmet av kölen, skruvade fast en M8 bult i båda. Efteråt kom det bara ut ca 2dl vatten, jämfört med 20l på hösten innan renoveringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser