Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
djarven

Hjälp mig med en 55HK Johnsson utombordare

Rekommendera Poster

Hej  

Jag är totalt okunnig på båtar, men liiite kunnig på motorer (dock ej båtmotorer) och vi köpte en båt i helgen med en 55HK Johnsson av årsmodell -79 med elstart.

Båten är jättefin och jag köpte den utan att testa motorn tyvärr.

Bytte olja i växelhuset med hjälp av inläggen i detta forum (Tack för detta alla hjälpsamma, detta forum är GULD värt!!) och har nu startat upp den för första gången. Men motorn vill inte gå bra alls.

För att få igång den MÅSTE jag köra manuell choke så den tänder till, och sedan slå av choken och ge lite gas. Då startar den men går knappt med gas i 10-20 sekunder sedan dör den. Har testat upprepa allt flera gånger utan att det blir någon skillnad. Bad frugan pumpa på bensindunkens primer (blåsan man skall klämma på) och tyckte att den orkade lite längre innan den dör, men är inte säker.

När den väl går är det på båda cylindrarna.

Vars skall jag börja felsöka?

Värt att veta att bälgen vid bensindunken är typ halstum direkt efter att man kopplat in tanken, inte som jag är van vid på tidigare bälgar.

Jag har hållit på med mopeder och lite motorer tidigare, och får känslan att den suger tjuvluft någonstans, men är inte säker?

Jag tömde ur tanken helt och hållet och satte i ny bensin (med olja såklart) så detta kan vi utesluta (vatten i bensinen)

Ni experter som finns i detta forum, ge mig gärna hintar om vars jag skall börja felsöka, vad skall jag testa byta ut?

Finns det någon vänlig själ som tror sig veta vad som kan vara fel, och behöver lite mer info, hör av er.

 

Tacksam för hjälp.

 

Hälsningar Familjen Järvenpää

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, en 2-takt Johnson 50HK (1999). Pumpa upp bensin, choka, gasa rejält på tomgång varpå rökmoln kommer, ngr minuter sen är den varm nog att släppa ned gasen utan att dö. Tokjobbig procedur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova ny blåsa och slang se till att bränsleledningen är helt tät . Minsta lilla tjuvluft kan göra att vro pumpen (oljepumpen) skenar och motorn får mer olja och mindre bensin, normalt slår membranet i bränsle och oljepump med jämna fina slag, suger motorn lite luft från bränsleslangen så rör sig pumpen ojämnt och får till följd taskig gång och blåare rök.

 

 

mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

litet tips till köp inte blåsa på biltema har prövat 3 st från biltema ingen funka till sist pengar tillbaka. viktigt är också att blåsan är monterad rätt den skall helst stå upp dvs motorsidan skall vara högre än tanksidan om du fattar. anslutningarna tank blåsa motor måste vara helt täta det räcker med löjligt lite tjuvluft för att det skall balla ur.

 

mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Lotsenn

 

Men min motor som är en av årsmodell -79 har väl ingen oljepump? Jag blandar ju i olja i bensinen, eller finns det en pump ändå?

Lite kompletterande info samt mer frågor,

När jag tömde ur växelhusoljan var den lite mjölkig, dvs att någon packning eller packbox är dålig. Kan detta vara felet att motorn fungerar så dåligt?

Motorn är saltvattenkörd och har stått i 2 år innan jag köpte den.

Vad rekommenderar ni att jag åtgärdar på den för att råda bot på vatten i oljan?

Jag ser även när jag kör den i tunna att det inte är en stråle bakåt som sprutar utan enbar att den skvättar lite oregelbundet? Impellern defekt? Packningar eller packboxar behövs bytas?

Hälsningar Daniel



Senast ändrad av djarven | 20 maj 2010 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den stått i två år,då är det nog dags att rengöra förgasarna.Flottörkopparna står ju fulla i bränsle om dom inte vart dränerad.Detta brukar göra att munstycken bäckar igen.Skvätter den dessutom bara kylvatten är det nog läge att byta impeller.Att oljan i växelhus är lite mjölkigt inverkar givetvis inte på motorgången,men bör ju bytas.

Prova skruva isär förgasarnas underdel,dvs skruva av flottörhus.Rengör kopparna samt kolla om det oxiderat i munstyckenas gångar.Detta har jag varit ute för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag skall rengöra förgasarna...

Törs man byta impeller själv? När man byter impeller, skall man samtidigt byta några andra packningar eller packboxar?

Har nog identifierat varför den inte går längre än ett par sekunder, den verkar inte suga bensin, jag satte dit en genomskinlig bränsleslang och ser att den inte alls suger, samt har vevat på starten och får inget sug ifrån bränslepumpen.

Jag skruvade isär pumpen, men ser inte någon dålig packning eller liknande, vad tror ni kan vara fel? Är det bara att byta pump? Får man tag i en sådan beggad, isåfall vars? Eller är det enklast att sätta dit en elektrisk pump?

 

Tacksam för fler tips, alla tips är värdefulla!

 

Hälsningar Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rengjort förgasarna, men det blev ingen skillnad.

 

Status är såhär:

Nu får jag igång den och den går med gas lite ryckigt, och ojämnt, det låter som att den misständer ibland dessutom.

Slår jag av på gasen dör den efter 5 sekunder, lite hackigt och ryckigt.

JAg har nu i skrivandes stund bytt: Bensinpumpen, tändstiften, samtliga slangar, har kollat alla kablar

Kan feltendenserna vara beroendes på någon av följande ideer jag har.

1. Nåt fel i gasarna? (Om ja, vad bör jag försöka mig på mer med dom?)

2. Någon tändspole som knäppar sig?

3. Kan tändningen vara åt h-vete? Hur kollar jag det?

Tacksam för synpunkter ifrån alla på ovanstående.

 

Hälsningar Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den rent någon gång under start försöken?? annars är det kanske god tid att ta en titt så att inte svänghjulets krysskill gett upp. då bara hoppar motorn och fräser men startar inte ordentrligt!

 

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rengjort förgasarna, men det blev ingen skillnad.

 

Status är såhär:

Nu får jag igång den och den går med gas lite ryckigt, och ojämnt, det låter som att den misständer ibland dessutom.

Slår jag av på gasen dör den efter 5 sekunder, lite hackigt och ryckigt.

JAg har nu i skrivandes stund bytt: Bensinpumpen, tändstiften, samtliga slangar, har kollat alla kablar

Kan feltendenserna vara beroendes på någon av följande ideer jag har.

1. Nåt fel i gasarna? (Om ja, vad bör jag försöka mig på mer med dom?)

2. Någon tändspole som knäppar sig?

3. Kan tändningen vara åt h-vete? Hur kollar jag det?

Tacksam för synpunkter ifrån alla på ovanstående.

 

Hälsningar Daniel

 

Hej,

 

löste du detta någon gång? Jag har en Mariner 500 -79 som har exakt samma beteende nämligen.. inser att det är en väldigt gammal post, men beskrivningen är så klockrent på hur min funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag rengjort förgasarna, men det blev ingen skillnad.

 

Status är såhär:

Nu får jag igång den och den går med gas lite ryckigt, och ojämnt, det låter som att den misständer ibland dessutom.

Slår jag av på gasen dör den efter 5 sekunder, lite hackigt och ryckigt.

JAg har nu i skrivandes stund bytt: Bensinpumpen, tändstiften, samtliga slangar, har kollat alla kablar

Kan feltendenserna vara beroendes på någon av följande ideer jag har.

1. Nåt fel i gasarna? (Om ja, vad bör jag försöka mig på mer med dom?)

2. Någon tändspole som knäppar sig?

3. Kan tändningen vara åt h-vete? Hur kollar jag det?

Tacksam för synpunkter ifrån alla på ovanstående.

 

Hälsningar Daniel

 

Hej,

 

löste du detta någon gång? Jag har en Mariner 500 -79 som har exakt samma beteende nämligen.. inser att det är en väldigt gammal post, men beskrivningen är så klockrent på hur min funkar!

 

 

Det löste sig för mig, visade sig vara tändstiften bara, trots att de såg helt nya ut! Lurigt! :) Det går jättefint nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...