Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
djarven

HJÄLP!! Johnson 55HK som inte går på tomgång

Rekommendera Poster

Hej

Jag är totalt okunnig på båtar, men liiite kunnig på motorer (dock ej båtmotorer) och vi köpte en båt i helgen med en 55HK Johnsson av årsmodell -79 med elstart.

Båten är jättefin och jag köpte den utan att testa motorn tyvärr.

Bytte olja i växelhuset med hjälp av inläggen i detta forum (Tack för detta alla hjälpsamma, detta forum är GULD värt!!) och har nu startat upp den för första gången. Men motorn vill inte gå bra alls.

För att få igång den MÅSTE jag köra manuell choke så den tänder till, och sedan slå av choken och ge lite gas. Då startar den men går knappt med gas i 10-20 sekunder sedan dör den. Har testat upprepa allt flera gånger utan att det blir någon skillnad. Bad frugan pumpa på bensindunkens primer (blåsan man skall klämma på) och tyckte att den orkade lite längre innan den dör, men är inte säker.

När den väl går är det på båda cylindrarna.

Vars skall jag börja felsöka?

Värt att veta att bälgen vid bensindunken är typ halstum direkt efter att man kopplat in tanken, inte som jag är van vid på tidigare bälgar.

Jag har hållit på med mopeder och lite motorer tidigare, och får känslan att den suger tjuvluft någonstans, men är inte säker?

Jag tömde ur tanken helt och hållet och satte i ny bensin (med olja såklart) så detta kan vi utesluta (vatten i bensinen)

Ni experter som finns i detta forum, ge mig gärna hintar om vars jag skall börja felsöka, vad skall jag testa byta ut?

Finns det någon vänlig själ som tror sig veta vad som kan vara fel, och behöver lite mer info, hör av er.

Tacksam för hjälp.

Hälsningar Familjen Järvenpää

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog börja med att byta ut blåsan om du tycker den känns hård i gummit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...