Chrille68 0 Postad 19 Maj , 2010 Hej Har just uppgraderat optimax 90 till 115. Har en silver hawk som var uppmätt med gamla propeller till dryga 37 knop (2 personer med). Propeller 19 tum stigning orginal mercury. Nu är frågan om någon har erfarenhet av 115 hp på silver hawk och hurudan propeller som lämpar sig bäst. Max varv på optimaxen är 5750 v/min. Hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phakan 0 Postad 3 Februari , 2011 Kul med någon annan som har 115 hk på sin Silver Hawk. Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den. Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7 CMC backet, för att försöka få till ett bättre gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta och egenskaperna har blivit bättre i marschfart. Idag har jag en Yamaha Pro Series 19 och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk. Jag har även köpt en 23 Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning) Jag har även provat med 21 Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19 så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21 Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske). Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då. Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt. hoppas du får ordning på din båt och är nöjd med ekipaget. Meddela gärna om du har några andra erfarenheter eller tankar kring båten. Hör gärna av dig om du vill testa min 23 Pro Series, det är lite bättre vrid i Optimaxarna än 4-taktarna att varje båt/motor är unik, passar kanske perfekt på din. Yamaha Pro Series är högkvalitets propp och passar Merc, behöver en annan tryckbricka bara. Mvh P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser