Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Brandur

4-takt med förgasare ELLER instrutning???

Rekommendera Poster

Hej

Står i färd med att investera in Beg. Flipper 630 HT.

Hur mkt tycker ni det är värt att ta hänsyn till om utombordaren har direktinsprutning??

Allt är ju en prisfråga men skulle ni avfärda en förgasarmatad 4-taktare??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är välskött och väl omhänder tagen,
Varför skall du då säga nej till en förgasar 4T??

Visst är säkerligen en insprutare väldans bra,
Min gissning är dock när det pajar elektronsikt
råkar du NOG ut för att byta enheter elektronikboxar
osv.... vilket i bilvärlden är ganska dyrt.

Om du dessutom kan mecka själv är nog förgasare att föredra.

Jag har en, och är väldigt nöjd...

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar...inga mer som har åsikter??  (förvånad)  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med insprutning som jag ser det är att man kan inte göra någon som helst reparation eller liknande själv, utan är uthängd till dyra verkstäder. Förgasaren har förfinats i över 100 år och är ett säkert kort. Man får inte högre bränsleförbrukning med förgasare som är rätt justerad etc. som många tror, dock är insprutning billigare att tillverka för fabriken än förgasare. Men anledningen till att insprutningen kommer är även vikt och intregrerad motorstyrning som inte blir lika bra med förgasare. Anser att det är en smaksak, utan direkt påverkan på funktionen om det är 4-taktare vi snackar om.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det utombordare med direktinsprutning?
Eller menar du vanlig insprutning i insuget?

Ta ingen hänsyn till det, men använd det som argument när du prisförhandlar.

Om du sen väljer förgasare så kan du vara glad när bränslesystemet ska rengöras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kollega på jobbet fick vatten i bränslesystem i sin fyrtakare med insprutning, då var det verkstad som gällde för 11 000. En fögasare kan ju en någorlunda händig person dränera själv.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 21 maj 2010 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft två stycken förgasar 4-taktare, honda bf45-95 och honda bf90-98, som har gått mycket jämt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad att det är relativt många nyare båtar (2000 ->) som har 2-takt och ibland med med förgasare??

Var dom så mkt billigare vid nyinköp så de tyckte att det var värt det? Själv sållar jag bort 2-takt direkt vid blocketsökningar utan några större vetenskapliga/tekniska anledningar. Jag vill ha 4-takt helt enkelt!!  :)



Senast ändrad av Brandur | 21 maj 2010 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte alls varför det skulle vara förvånande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller...förvånad kanske var ett starkt ord när det gäller 2-takt med insprut men faktum är att en del har 2-takt med förgasare.......det känns verkligen inte 2000-tal.Obestämd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte ens det heller, förgasaren är inte på något sätt borträknad och kommer inte att bli. I vissa fall passar det sig med förgasare och tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså?  :) Förklara gärna.....kul med lite agrument för och emot. Du kanske får mig att ändra mig?  (jag är inte ironisk i mitt svar utan verkligen intresserad så jag kan ta bättre beslut inför mitt båtköp).

 Förresten.....menar du även 2-takt med förgasare i ditt inlägg?



Senast ändrad av Brandur | 21 maj 2010 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre motorer får ofta bättre effekt med en förgasare kontra insprut, dock så är trots allt insprutet exaktare in sin bränslecykel och i regel kan man motorstyra bättre vad gäller utsläpp etc. Sen är det faktiskt samma på riktigt stora motorer, men där sitter alltid insprut nu för tiden. Men ta tex. som i ett extremfall nu, top-fuel dragsters kördes med förgasare länge innan man gick över till insprut pga. att man inte fick lika hög effekt med insprutet. Hade jag köpt en helt ny motor skulle jag nog vilja ha en insprutare då det känns modernare och borde ha betydligt bättre kallstarts egenskaper än en med förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall bry sig om miljön så är ju insprutare mycket bättre. Tänker man på startbarheten så slipper jag helst sura tändstift å annat som man lätt får med förgasare. En insprutad motor startar ju på direkten om det inte är något trasigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte precis så att förgasar motorer är helt omöjliga kontra insprutningen, med dålig gång, start svårigheter etc. Du märker i regel ingen skillnad alls, detta bygger på okunnighet och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara E-tech! two stoke rules!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du köpa en bil med förgasare? Ganska otänkbart om det inte handlar om en veteranbil.

Tveklöst 4-takt med insprutning. Och helst en Mercury med Smartcraft då får du upp info likt färddatorn i en bil. Dessutom kan du ställa ner/upp tomgångsvarvet vid tex. trolling.

Att förgasarmotorer skulle vara kvar på marknaden länge har jag svårt att tro. Mindre och mindre motorer får insprutning till och med Yamahas mopeder börjar bli insprutade fyrtaktare.

/En som är trött på att rengöra förgasare...

 






Senast ändrad av All_to_slow | 22 maj 2010 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte i nyförsäljningen längre, men innebär det att förgasare är dåligt bara för det??? 100 års utveckling har lett till fina förgasare med mycket bra funktion, skit i förgasaren får man om man slarvar med filter etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte dåligt kanske men sämre än insprutning. Och ett sämre andrahandsvärde/långsammare försäljning den dagen man skall sälja, då fler och fler efterfrågar insprutare.

Ja jag vet att skit i förgasarna är slarv, antingen med filter eller dränering innan förvaring men likväl ett vanligt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte insatt i ämnet märker jag, det finns flera motortyper som går bättre med förgasare än med insprutning. Att generalisera som du gör tyder på okunnighet, visst har man insprutning idag på bilar, båtar etc. pga av att du kan intregrera med tändsystem etc. Men det innebär inte en bättre motorgång, utan är mer av miljömässiga skäl. Men vi vet också hur slöa många fordon blivit pga det, ta motorcyklar tex. där flera fått sämre effekt och högre förbrukning (!) när modellen fick insprutning. Man kan inte bara tro att det ena är rätt och det andra fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det från normalanvändarens sida och då finns det fler fördelar och ett högre andrahandsvärde.

Att insprutare skulle gå sämre vet jag inte om jag håller med om.Vilka motorcyklar är det du tänker på som blivit sämre?

Att man har en miljövinst med insprutning det håller jag med om och att tillverkarna tvingas att ha insprutning för att klara miljömål.  Men är det dåligt?

Du har mer justeringsmöjligheter på en förgasare men det är sånt som en normalanvändare inte ska behöva tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det känns gammalt, men anledningen till att jag köpte ny 2-takts förgasarmotor förra året var dels för att den var billig i inköp, men dels för att jag inte behöver lämna in den på verkstad vid service och enklare reparationer. Lättskött med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss ta ett exempel på ditt påstående insprutning är mycket bättre......min bror har bedrivit bilverkstad i över 20 år.......i början kom det av naturligaskäl in bilar som idag är gammla med förgasare och nu för tiden mer eller mindre uteslutande insprutare........när har problemen med bränsleförsörjningen bilivt vanligast......jo, med insprutarna! Med stora utgifter för verkstadsägarna att köpa in dyr datorutrustning för att kunna felsöka. Förgasarna strulade mer eller mindre aldrig. Insprutning är bra när det fungerar så klart, men blir det strul i elektroniken, vilket det blir med tiden...blir det dyrt och problematiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med motorcyklar och viss del även med båtar och kan säga att det enda fel som finns gemensamt hos alla märken så är det förgasartrubbel med igensatta munstycken. Främst så är det lågfartsmunstyckena som är igensatta. Redan i år så har jag rengjort x-antal förgasare. Visst endel är ägar-relaterat där kunderna kunde ha dränerat förgasarna när de slutade köra i höstas men ska man behöva hålla på så?  De som har insprutare tar vi bara in på service och sen är det bara att vrida på nyckeln och köra.

Ang. kostnaden för verkstaden som du hänvisar till så är väl inte det någon anledning för en kund att välja bort en modernare motor? Det är ju inte direkt så att man har en timtaxa för förgasar maskiner och en för insprutare.

 

Förlåt om vi skenar iväg lite med din tråd Brandur. Säg till om du vill att vi ska ta det någon annanstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu är insatt så vet du också vilka problem med ryckighet och dåligt svar på gas vi har fått mängder med klagommålmed på verkstäderna sen insprutningen kom. Jobbar som motormekaniker med......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar mycket om kvaliten på bränslet

På en bil vill jag ha modern teknik, man kör ju mera med bilen och händer nåt så är det bara att föra till verkstan, ganska enkelt.. Och miljön är ju också vänligare mot en bilmotor än en som är vid vatten helatiden, med ständig fukt och bränsle från sjömackar , som ofta är av sämre kvalitet.. För att int tala om omsättningen på bränslet, bil vs båt och vinterförvaring etc etc..

Så på en båt vill jag gärna ha ganska enkel teknik som är pålitlig och lätt att fixa, snarare än en massa elektronik som kan strula och lämna mig ute på fjärden..

Förgasare är ju mindre känsliga för dålig bensin än insprutning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur ofta strular elektroniken i ett insprutningssystem? har aldrig varit med om det. och om den strular så är det oftast bara att byta box. fyra skruvar och ett par kablar. en förgasare är uppbygd med en massa rörliga delar som blir slitna och kan vara svårare att justera in mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller varit med om det, men insprutning är känsligare för dåligt bränsle, vilket är vanligt på sjön.. det lär vara den vanligaste orsaken till att marin motorer krånglar..

Om man sköter och håller reda på att filtren är i skick etc, så går det säkert bra, men hur många gör det??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst några har klagat på ryckig gång på låg/mellanfart men detta är inget man skulle känna på en båtmotor. Så jag tycker fortfarande att fördelarna överväger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...