Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
sodapopinski

Strypa penta 700

Rekommendera Poster

Har förstått att man kan strypa en penta 700 till en 550. Någon som vet hur, och vilka delar behöver jag? Finns desssa delar att få tag i eller kan jag plocka från en skrotad 550-motor?

MVH

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du strypa motorn? Om frågan varit den omvända hade jag förstått dig. Det som skiljer är vad jag förstått avgasröret inuti riggen och möjligtvis förgasarbestyckning samt tändinställning. Jag förstår inte riktigt vitsen med din idé, motorerna är ju identiska vad gäller vikt så påfrestningen på båten blir ju inte nämnvärt mindre om man kör som folk. Om anledningen är att kunna försäkra en båt som får ha max 55 hk räcker det att byta kåpan!

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte expert på dessa motorer, men att 700 och 550 skulle vara samma motor låter lite konstigt med tanke på att Volvos motorprogram såg ut så här vid nedlägningen 1979.

70 hk 900 cc var speciell. Jag vill minnas att powerheaden tillverkades i Tyskland. 

3.9 hp            70 cm3          origin Nymans verkstäder 1953.

                      6 & 9 hp        140 cm3         origin Nymans verkstäder 1959.

                      14 hp             200 cm3         origin MCB 1968.

                      25 hp             333 cm3         origin MCB 1964.

                      35 & 45 hp    500 cm3         origin MCB 1968.

                      60 hp             600 cm3         origin Electrolux-Archimedes/Penta 1963.

                      70 hp             900 cm3         origin  MCB 1973.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så var det

1974.

Crescents tävlingsframgångar inom racerbåtsporten  hade öppnat kontakter med tyska König som hade en slidmatad gjutjärnsmotor på 900 kubikcentimeter. I samarbete med König kunde en ny 70 hk utbordare pressenteras. Denna hade gummiupphängning, brytarlöst tändsystem och avgasutsläpp i propellercentrum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din uppställning stämmer för 1975 eller 1976 men på slutet såg det ut såhär:

3.9 hp        70 cm3          origin Nymans verkstäder 1953.

                      6 & 9 hp        140 cm3         origin Nymans verkstäder 1959.

                      7,5 & 9,9 hp 4-stroke     origin Honda                                                                                                     14 hp             200 cm3         origin MCB 1968.

                      20 hp            333 cm3         origin MCB 1964.

                      40 hp           500 cm3         origin MCB 1968.

                      55 hp           900 cm3         origin  MCB 1973.

                      70 hp           900 cm3         origin  MCB 1973.

 

post-14232-1394236362,8165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...