sodapopinski 0 Postad 19 Maj , 2010 Har förstått att man kan strypa en penta 700 till en 550. Någon som vet hur, och vilka delar behöver jag? Finns desssa delar att få tag i eller kan jag plocka från en skrotad 550-motor? MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 19 Maj , 2010 Varför vill du strypa motorn? Om frågan varit den omvända hade jag förstått dig. Det som skiljer är vad jag förstått avgasröret inuti riggen och möjligtvis förgasarbestyckning samt tändinställning. Jag förstår inte riktigt vitsen med din idé, motorerna är ju identiska vad gäller vikt så påfrestningen på båten blir ju inte nämnvärt mindre om man kör som folk. Om anledningen är att kunna försäkra en båt som får ha max 55 hk räcker det att byta kåpan! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Maj , 2010 Inte expert på dessa motorer, men att 700 och 550 skulle vara samma motor låter lite konstigt med tanke på att Volvos motorprogram såg ut så här vid nedlägningen 1979. 70 hk 900 cc var speciell. Jag vill minnas att powerheaden tillverkades i Tyskland. 3.9 hp 70 cm3 origin Nymans verkstäder 1953. 6 & 9 hp 140 cm3 origin Nymans verkstäder 1959. 14 hp 200 cm3 origin MCB 1968. 25 hp 333 cm3 origin MCB 1964. 35 & 45 hp 500 cm3 origin MCB 1968. 60 hp 600 cm3 origin Electrolux-Archimedes/Penta 1963. 70 hp 900 cm3 origin MCB 1973. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Maj , 2010 Jo, så var det 1974. Crescents tävlingsframgångar inom racerbåtsporten hade öppnat kontakter med tyska König som hade en slidmatad gjutjärnsmotor på 900 kubikcentimeter. I samarbete med König kunde en ny 70 hk utbordare pressenteras. Denna hade gummiupphängning, brytarlöst tändsystem och avgasutsläpp i propellercentrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 20 Maj , 2010 Din uppställning stämmer för 1975 eller 1976 men på slutet såg det ut såhär: 3.9 hp 70 cm3 origin Nymans verkstäder 1953. 6 & 9 hp 140 cm3 origin Nymans verkstäder 1959. 7,5 & 9,9 hp 4-stroke origin Honda 14 hp 200 cm3 origin MCB 1968. 20 hp 333 cm3 origin MCB 1964. 40 hp 500 cm3 origin MCB 1968. 55 hp 900 cm3 origin MCB 1973. 70 hp 900 cm3 origin MCB 1973. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser