Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Per_Karlsson

Drev...Vad bör jag tänka på?

Rekommendera Poster

Jag håller på att kolla på båt (DC) och har märkt att innombordare med drev verkar vara vanligast... Jag vet i princip inget om drev och undrar vad man ska tänka på för att inte gå på en blåsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Ett enkelt test för att se om grejerna fungerar någorlunda på land, är att lägga i framväxeln, (propellern skall bara kunna snurra åt ett håll), lika så för bakväxeln. I neutral skall propellern kunna snurra åt båda håll. När du snurrar skall du givetvis inte höra några missljud, och det skall inte hugga emot någonstans. Tips är att kolla oljan, den får inte vara grå-aktig, då drevet inte är helt tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för tipsen! kommer att ha detta i åtanke när jag kollar. Vet någon vad som gäller med dom olika betekningarna 290-drev 100-drev, sx osv... Bör man köpa en båt på land eller i vattnet? /Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan ha fel men volvo pentas drev beter sig inte på det sätet. fär det är en kona som ska sliras i och det behövs lite varv på motorn nör att växel ska hop i. och det måste vara rät oljenivå. det bästa måste vara att povköra och kolla om det kommer något suspekta ljud fårn drevet även vid fulla ratt utslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Suspekta ljud vid fulla rattutslag beror inte på fel på själva drevet, däremot kan det bero på slitna knutkors och/eller släten gummikoppling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt ska köpas på både land och vatten. I vatten så man kan provköra, och på land så man kan inspektera skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Hmm.. Det där med kona och grejer känner jag inte till. Jag har pelat med både 270 och 280 drev, och på båda går växeln i när reglaget dras fram respektive bakåt (utan att motorn är igång). Likaså lär det vara för alla penta-drev. Det där med 100-drev, 200- drev är bara modellbeteckningar på dreven. T.ex. kom 270-drevet innan 280-drevet (där man gjort olika modifieringar modellerna emellan). Enligt min mening bör man försöka köpa båtar med 270, 280 eller 290-drev, då dessa är av något senare modell (har hört att 280 drevet är starkast). Sedan finns det nu nyare drev, men då kommer man upp i helt andra prisklasser på båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...