Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
T_M_C

Nanoteknik på 30 år gammal gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Nu är läget (och tålamodet...) rätt akut för jag måste ut på lunchen och handla känner jagSkäms...

Igår lackade jag ur rejält på min gamla metod med Sonax Polish och Sonax Hårdvax... det blir helt enkelt inte bra. På vissa delar av skrovet verkar det som att polishen biter i gelcoaten och det är stört omöjligt att polera av den oavsett maskin eller för hand (?). Det är mest på nära håll man ser ränderna av när man lagt på polishen och visst blir det hyftsat blankt - men inte fasen är jag nöjd... Hårdvaxen efteråt tillför ju inte någonting med än försegling så den påverkar inte nämnvärt.

Hur är det nu med nano egentligen, är den någonting att ta till på riktigt gammal matt och trött gelcoat? Det finns mycket att läsa i olika trådar här inne, men det är svårt att avgöra ifall folk avser hyfsat nya båtar eller inte när det gäller sina erfarenheter.

Finns det verkligen en sådan mirakelprodukt som jag nu bara kan dra på ovanpå mitt nuvarande resultat, eller måste jag börja tvätta bort all vax med en cleaner först och sedan börja om från början med tungt arbete?

Slutligen; vilken nanoprodukt är det som gäller? TC Nano verkar vara en allt-i-ett; men vissa fabrikat har både nanopolish och nano sealer....?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nanno är väl vad jag förstår ganska små grejer.Så lägger man på det så kommer det ju gradvis att gå rakt igenom båten och trillaut i havet hehe.

Jag testade Nanno i år.Får väll se om det är ok när hösten kommer.

Lättjobbat var det i alla fall.Testade en liten bit på en annan båt på marinan.Såg ingen skilnad i glans m.m.Kanske i höst då.



Senast ändrad av sunerotting | 19 maj 2010 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi körde TC Nano på våran förra båt ifrån 1984 och jag tyckte att det blev ett bra resultat som höll bra också.

På våran nya båt var det en annan lyster i gelcoaten så vi har tvättat och kört med Hempels polish och vax kombinerat vilket blev bra och var lättjobbat. Får se till hösten om det hållt bra. Tänkte tvätta av båten i sommar med ett vaxschampo för att hålla det lite snyggt.

Testa och se om du blir nöjd, vi var nöjd med TC Nano i alla fall =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hejs.

 

Jag har använt TCnano i fem år nu och den blir blankare för varje år, medlet kan inte trolla för dig så ett grundlig rengörnningsarbete krävs innan. Nu var gelcoaten på min båt såpass nedsliten och kritad att en våtslipning var nödvändig innan.

 

Jag slipade med Abralon, en komplett serie våtslipdynor från Mirka som man med en excenterslip bearbetar skrovet med hjälp av en tryckspruta vatten som man tillför under hela arbetet. Resultatet blir att alla flammiga ytor och små repor slipas bort och man får en helt ny gelcoatyta att jobba med. Förutsättningen är givetvis att det finns tillräckligt med gelcoat kvar.

Finns det inte gelcoat så det fortfarande är flammigt är det så tunt lager kvar att polyesterplasten lyser igenom och då är det bara en omlackering som gäller.

På bilden här var jag mitt i arbetet av renoveringen.

 

Lycka till med din idoghet att få en blank båt.

 

post-27568-1394236362,5486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ett märke som heter Dulon som är både enkelt att arbeta med och som ger ett enastående resultat. Det ,precis som allt annat, kräver ett grundligt förarbete första gången du lägger på det. Hur omfattande jobbet är första gången beror ju på hur finishen är på din gelcoat. Viktigt är dock att göra en rejal avfettning föra användandet av Dulonen.

Produkten består av Dulon 1 och 2. Man börjar med Dulon 1 som stryks på med en fuktig svamp. Låt detta första lager torka. Därefter stryks Dulon 2 på även den med en fuktig svamp. 2 an skall inte torka så en kvm åt gången är lagom arbetsyta. torka med trassel eller torkduk och vips har du ett skinande resultat som håller hela året.

Jag ger båten en omgång när jag tar upp båten och en omgång inför sjösättningen. Ytan blir bara bättre och bättre år för år. Eventuell sot från diesel t.ex. torkas enkelt bort med en trasa och lite tvål eller diskmedel.

Jag bor i södra Sverige och har under många år köpt Dulon i Danmark där det kostar Dkk 295 vilket motsvarar ca Sek 400. Det finns i år de som säljer Dulon via blocket och tar mellan Sek 595 och Sek 795. Det är rövarpriser tycker jag men klart är att Dulon är förträffligt bra, det bästa jag någonsin använt. Håller bra och är föredömmligt enkelt och lätt att få på båten. Sök på blocket på Dulon så hittar du just nu tre st som säljer medlet.

Mvh// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för input!

Frågan är då vad jag bör göra först...

Än så länge har jag haft problem med att Sonax Polishen biter fast i gelcoaten och visst går den att polera med polermaskinen men jag tycker mest det kladdar men det kanske beror på att jag kör med en skumrondell som ju inte görs ren såsom en tvättbar frottéhätta görs mellan varven? Sedan blir det förvisso blankt, MEN, det blir ju fortfarande synliga ränder från att jag la på polishen med en trasa som syns i det blanka...

Skall jag behöva polera av detta med vanlig Autosol när det ändå är blankt?

Det känns ju märkligt att behöva rubba med Autosol när jag har en delvis blank yta men mest vill ha bort ränderna från polishen...

Tolkar jag era tips och erfarenheter så borde TC Nano inte vara ett dugg lämpligt om jag inte först får bort all vax och börjar om från början och då kan man ju med fog säga att dom marknadsför detta medel som ett undermedel man vanligtvis inte skall hoppas för mycket på.

Så, vad katten gör jag ikväll.... snart sjösättning... Förvånad

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Som jag förstår det så har du lager på lager av blandad kompott, polish hårdvax cleaner autosol? För att få ett bra resultat KRÄVS det att gelcoaten är ren från kemikalier. Börja isåfall med avfettning, pröva med en trasa indränkt i avfettningmedel av lämplig typ. Själv har jag använt diesel som är ungefär det samma som lacknafta. Tvätta sedan av med schampo eller gul såpa som tar bort resterna av avfettningen.

 

När båten sedan är torr kan man se vad som då kan behövas, antingen vilket jag föredrar, ABRALON som slipar av en del av gelcoaten, detta låter mycket värre än det är, och tar ungefär lika lång tid att genomföra som en hel rubbing skulle ha gjort. Elle rså får du ta rubbingen istället. Kravet är att det är rent från oxider innan du går över med TC-nano eller liknande produkt ( någon nämnde Dulon ).

 

Hoppas du hinner?Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Båten har blivit grundligt (?) rengjord med hull cleaner och därefter har jag lagt på Sonax polish för hand, maskinpolerat, lagt på Sonax flytande hårdvax för hand och polerat av för hand. Inget mer.

Frågan är då; skall jag ta bort allt igen med hjälp av en hull cleaner (är inte det en produkt som gör samma sak som ett avfettningsmedel?) och sedan börja polera båten - är det i det skedet det skulle räcka med TC Nano, eller skall jag gå på med gamla tekniken av rubbing, och sedan vanligt vax? Tanken med TC Nano var ju vad jag förstår att den skulle ersätta momentet rubbing/polish/vax, eller är det just det vi kan avfärda som ett drömscenario som inte fungerar på annat än en fabriksny båt som får denna behandling redan från början och sedan med årlig repetition så att man aldrig kommer till det stadie jag nu har att utgå ifrån?

Mvh

TMC



Senast ändrad av T_M_C | 19 maj 2010 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är tyvärr 45 mil från min båt och för vettig ekonomi får jag försöka reda mig själv... men tack för tips!

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok d var ju trist men lycka till iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga mirakelmedel, inte om du vill ha riktig glans.

Börja med att tvätta båten, sen tar du rubbing kornstorlek 04b. Polersvamp medelhård och en bra polermaskin. http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Polierer/index.php?navid=6 Kör av hela båten och gå sedan över med rubbing 03b. Tvätta båten igen. Sen tar du vax.

Använd helst exendermaskin för att lägga på vaxet.

http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Polierer/index.php?start=5&num=5

När du lagt på vaxet så tar du microduk och torkar av men låt det torka först ordentligt.

Nu behöver du inte och springa och köpa en flexmaskin om du inte älskar att polera för dom är rätt dyra.

Använd låga varvtal, stora svepande rörelser som om du lackade en bil. Jag föredrar vattenbaserade medel eftersom det är så lätt att jobba med, skulle du bränna fast lite medel så tar du bara vatten på det.

Ett tips är att försöka få tag i proffsprodukter eftersom rubbingen är lite kraftigare.

 

Lycka till och glöm inte att 80% av jobbet är underarbetet, fuskar man där så kommer du aldrig få ett bra resultat. Räkna med minst en dag om båten ligger runt 25fot.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med TC nano på min 32 år gamla båt i år. Gick över dom hårdast oxiderade ytorna med autosol först och sedan körde jag TC nano. Jag blev tvungen att gå över båten två gånger med TC nano innan jag var nöjd med resultatet. Båten blev kanske något blankare än i fjol då jag rubbade och vaxade som vanligt men något undermedel tycker jag inte att det är. Fördelen som jag upplevde med TC nano är att det var mer lättjobbat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen...

Verkar inse att undermedel inte finns, låter ju rätt logiskt också...

Jag har följande att tillgå (eftersom det verkar vara meningslöst att bara gå och handla fler kemikalier):

Metabo vinkelpolermaskin med lägsta varvtal på 700 varv/minut.
Moltoprenpolerskiva (ser ut som gul skumplast) till ovanstående.
Hull Cleaner
Sonax Professionell Cleaner
Sonax Polish
Sonax Flytande hårdvax
Autosol Kromglans (1 kg i burk)

Om man börjar med polermaskinen och rondellen tycker jag att den tenderar att smeta när jag kör Sonax Cleanern, man får gå tillbaka och göra om gång på gång - vad kan det bero på (varvtal, rondellen eller cleanern)?

Då är frågan ifall jag nu istället skall tvätta båten igen med Hull Cleaner för att komma tillbaka till ren yta. Sedan handpolera med antingen polish eller autosol och sedan handvaxa?

Mvh

TMC



Senast ändrad av T_M_C | 19 maj 2010 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om att Dulon är det bästa. Jag har använt Dulon ett par år och är helnöjd med resultatet. Du behöver inte använda maskiner för poleringen. Ta bara en trasa eller trassel och torka av. // Conny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara Biltemas Waxpolish för bil, hade samma helsike med polermedel som inte gick att polera av nästan. Men med deras waxpolish blir allt bra och det är busenkelt att polera av. Luras inte av märkesfanatiker eller försäljare......i grund och botten är det i regel samma innehåll i flaskorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört TC Nano två år nu på min 20 år gamla båt men tycker inte det är så lysande som vissa påstår. Visst blir det ganska blankt men det finns många andra som blir lika bra. Sonax hårdvax är ett av dem bara man har ett gott underarbete vilket jag fixar med polerrondell i skumgummi på fuktig/blöt yta och lågt varvtal på maskinen.

Men i år hade jag problem med vaxningen på skuggsidan på min båt. Antagligen torkade inte vaxet ordentligt och då blev det flammigt. Försökte flera olika sätt men det slutade med att jag arbetade in ett lager vax till med kraft och sedan körde med polering för hand med en massa trasor. Visst syns det lite fortfarande men det kan jag leva med den här sommaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jaha, ikväll körde jag en ny yta på skrovet;

Tvättade först med Hull Cleaner, sköljde riktligt och noga.

Sedan la jag på Autosol Polish med vax på en halvan och la på vanlig Autosol på andra halvan. Båda polerade jag av med polermaskinen på minsta hastigheten, 700 rpm.

Autosol Polishen brände och kletade men gick till slut att få av för hand (i princip inget tryck när jag polerade med maskin så det var inte därför. Autosol Kromglas polerade jag med bättre resultat, med det tog en herrans tid.

När poleringen var klar var faktiskt resultatet riktigt bra, stundtals. Men det var inte mer än ca 3 meter av skrovsida totalt på 2,5 timmas polering.

Sedan strök jag på Sonax flytande hårdvax för hand och när jag polerade av efter en stund SÅG JAG ALLA JÄDRA RÄNDER FRÅN HÅRDVAXET SOM HADE TORKAT även om det var avtorkat!!!

Vad katten gör jag för fel nu?

Mvh

TMC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätt med Jif Cream - Tc Nano, för hand. Årsmodell 1976 på båten.
Inte så illa, eller?

post-10004827-1394236362,7339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polering med en speciell skumgummi-hätta och lågt varvtal kräver inga medel och ger betydligt mindre slitage på gelcoaten. Det kan vara så att din maskin kör för fort på lägsta varv. När jag kör min polering så kan jag se trissans rotation, skulle gissa det är ca 3-4 varv/sek vilket ju är betydligt mindre än dina 700 varv/min.

Det går också ganska fort. Jag kör en skrovsida på min 30-fotare på 1,5-2 timmar. Det är värre med ytor med många krökar som tex sidorna på akterdäck.

Om det blir ränder kvar efter vaxet kan det bero på att det inte torkat ordentligt före efterpoleringen och/eller att det är för tjockt. Jag har dock aldrig haft såna problem med Sonax flytande hårdvax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta använda sonax vaxet bumms det funkar inge bra på vår gelcoat.

Själv kör jag Lahega, när hon var som värst började jag med powercut 11, tog sen waxpolish 23 och provade i fjol att lägga på en nano-sealer sist.Tycker att det höll glansen bättre på skrovet, men ingen markant skillnad på överbyggnaden.

Ska köra samma grejer i år men strunta i powercut 11 på skrovet då jag inte vill slipa ner nå mer där..

Lycka till

/andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Guzzlon,

Vad menar du nu; låter ju klart intressant - vad skulle vara speciellt med gelcoaten på Maxim?

Det är ju just det där att allt jag lägger på både smetar och blir randigt.... spelar ju ingen roll att jag byter mellan mina kemikalier...

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga genvägar på vår gamla gelcoat, om du vill ha ett bra resultat så är det bara att köra på med engrov rubbing,själv har jag kört skrovet 3 gånger med Lahega powercut 11 och skulle sannerligen behöva köra ett varv till..men inte i år,kör bara 23an i år har stått 4 timmar ikväll och nu ser det rätt ok ut skall försegla med nano imornkväll.Bara överbyggnaden kvar sen.

Tänk på att inte köra med skummtrissorna förlänge!! När det sitter fast hård rubbing/vax så är dom körd,Ta då en bågfil å kapa bort 1-2cm ,enklast att kköra maskinen på lågt varv och typ svarva av trissan.

När du väl rubbat upp en fin yta, då räkrt det säkert med nano i framtiden...

Gno på nu

/andreas

post-22825-1394236363,1019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang att slipa av polerhättan med bågfil, använd ett vanligt sandpapper istället så slipper ni bli av med fingrarna. Men visst en ren polersvamp är a och o.

Det kanske är så att din gelcoat har sagt upp sig, självklart kan man alltid få bättre resultat men ibland är omlack enda lösningen till en perfekt yta.

Att polermedel bränner brukar bero på att medlet har blivit för varmt. Detta kan bero på att ditt polermedel blivit gammalt och förlorat sin fuktighet eller att du lägger på för mycket. Oftast är problemet att det använts för mycket medel. Ett bra polermedel ska vara lättjobbat och drygt.

Att handpolera en båt ser jag rätt värdelöst, dels är det jobbigt och man får aldrig rätt värme för att porerna ska öppna upp sig. Detta är viktigt för att man ska få ur den djupa skiten. Väldigt många lacker ser bra ut halva sommaren men sen står ägaren med samma problem året efter igen. Båtar som inte är tillräckligt djuprengjorda upplevs ofta som flammiga efter några veckor i sjön.

Ett tips när man väl lagt ner ett flera timmar på sin båt och fått den fin är att lackkonservera båten, detta är nummera fullt möjligt med mycket gott resultat.

Sen tycker jag att man ska vaxa båten när den kommer upp på hösten, detta gör att nedfall och annan smuts inte fäster lika hårt under vintern och vårrustningen blir till en fröjd.

Ett annat tips är att ni slipar ner en fästplatta, då kommer ni åt mycket bättre på däcket. Glöm inte att maskera ömtåliga detaljer så slipper ni extrajobb.

Lägg på medlet och gnid ut det först innan ni startar maskinen så får ni bättre spridning och slipper klumpar av medel.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Då känns det som om jag i teorin är i mål för nu har jag identifierat åtminstone två riktigt viktiga orsaker i det ni skriver som stämmer in på mitt case:

1. Jag har aldrig gjort annat än att polera med samma skumgummirondell så inte konstigt att den innehåller massa gamla vaxrester och skit...

2. Vaxet är definitift inte köpt var sig i år eller de senaste åren vilket också bör belysa att det bästa är att köpa så mycket vax man normalt gör av med under säsongen. Det samma gäller rubbing, polish och de övriga - det är gamla prylar som jag har i garaget som jag förutsatt hade fullgod verkan så länge som de förvarats frostfritt, men förstår nu att det inte är hela sanningen.

Varvtalet på 700 rpm på maskinen verkar ingen invända emot så det är troligen inte för högt.

Tipset att fukta ytan när man polerar verkar intressant, men vilka kemikalier är vattenbaserade egentligen?

Lahega har jag bara hört gott om och det känns lite positivt i sammanhanget att det faktiskt är traditionella produkter som folk är mest nöjda med och inte moderna hokus-pokus-prylar förutom när man kommer till själva förseglingen med nanoteknik i alla fall.

Tackar!

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag använder UltraGlozz Superpolish och det funkar kanon.

Det är väldigt lättjobbat och håller länge.

Lycka till.

Mvh// Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen TMC!

Nu har ju du redan haft din lunch och förmodligen polerat och vaxat klart för i år. Dessutom har du markerat tråden som Löst men jag lägger in ett svar ändå och pekar på att du kanske skulle läsa de tips du får lite nogrannare Oskyldig.

Varvtalet 700 rpm verkar alldels för högt. Citerar mig själv från tidigare inlägg: När jag kör min polering så kan jag se trissans rotation, skulle gissa det är ca 3-4 varv/sek vilket ju är betydligt mindre än dina 700 varv/min. Förmodligen gör den höga rotationshastigheten på din maskin att dina medel bränner fast.

Angående att fukta ytan citerar jag mig själv igen: Polering med en speciell skumgummi-hätta och lågt varvtal kräver inga medel och ger betydligt mindre slitage på gelcoaten. Mao kan du i de flesta fall skippa dina polermedel om ytan är ordentligt rengjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta och tvätta av dom under kran med lite diskmedel eller tvättmedel innan det har torkat? Dom blir som nya.



Senast ändrad av Nimbus10 | 24 maj 2010 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge håller en öppna flaska tcnano?

 

Såg förpackningar för 850 på en liter, men för att det skall vara meningsfullt så måste ju förpackningen kunna vara öppen i 2 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge håller en öppna flaska tcnano?

 

Såg förpackningar för 850 på en liter, men för att det skall vara meningsfullt så måste ju förpackningen kunna vara öppen i 2 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...