Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
id96lola

Yanmar YSB8 Oljerör

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett litet rör på min Yanmar YSB8 som jag undrar vad det är för något. Röret brukar ha en liten gummi kork/lock på.

I helgen när jag var ute och seglade så upptäckte jag att det har läckt motorolja ca 2-3 dl. Min motor har aldrig läckt olja förut, och en viss panik infann sig när jag ser att nere i kölsvinet finns det svart motorolja, och när jag undersökte var i från olja kunde komma så hittade jag inget mer än detta rör som kunde ha orsakat det hela. Korken hade åkt av och jag hade lutat ca 25-35 grader när jag seglade.

Kan det var från röret det har läckt? Jag har provat med en sticka ner i röret och på stickan fins det då motorolja.

Vad är röret bra för? Kan jag plugga igen det hela lite mer ordentligt än med gummikorken som sitter löst eller förhindrar jag en viktig funktion då?

Jag skickar med tre bilder på vilket rör jag menar. Två bilder är från min båt, och en bild hittade jag på internet. Jag har ringat in röret.

Mvh L-O Larsson

post-22907-1394236355,9326_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta rör går ned till oljetråget, jag brukar sticka ned slangen från oljesugen i röret när jag byter olja. Tror inte det kan läcka olja via röret enbart genom att båten lutar....då måste det luta riktigt rejält....så plugga röret och skulle pluggen hoppa bort så är det troligen för högt tryck i vevhuset pga otäta kannringar. Kolla att det inte är för mycket olja i motorn, inte över mitten på oljestickans markering....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...