Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
wiri

2 eller 4 takt?

Rekommendera Poster

motor byte. tyck till å argumentera.

båt, skibsplast 450 (sport båt) , 300kg utan motor

har 65hk idag, men ska ev byta till en nyare snurra,

75hk 2 takt eller en 75hk 4takt, vad är bäst motor för mig,  kör i en mindre insjö å båten används till 95% till vattenlek, Är en 4taktare onödigt seg i starten då, eller funkar dom bra?eller ska man sattsa på en typ optimax 2 taktare? för dom går väl ganska snålt oxo vad jag har förstått,

Tyck gärna till, vill ni ha mer info om nått så fråga bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka bestämmelser som gäller angående utombordsmotorer på insjöar i din kommun. På många ställen är bara 4-takt tillåtet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wall e, tack för länken.

 

i min sjö är det nog inga regler alls, förutom fiskekort om man ska fiska, här åker alla med allt, är nog 85% 2 taktare i sjon om vi tar motornre över 8hk

men en 2 takt med EFI är nog valet för mig, gäler bara å hitta en t rätt peng å få min sold, =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, var finns det regler att man bara får använda 4-taktare på vissa ställen?? Har jag mycket svårt att tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl bara Mercury och Evinrude som håller kvar i 2-takt? De ledande som Honda, Yamaha och Suzuki verkar ju inte tillverka 2-takt längre.

Teknikmässigt är det ju ingen tvekan om vad som kommer bli kvar i framtiden. Ingen önskar väl längre tillbaka 2-takts motorer i sina bilar? Skrattande



Senast ändrad av batrookie | 19 maj 2010 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och man kan ju inte jämföra äpplen med päron heller.

Köp en sur 4takt med dyra servicar men den går ju tyst......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller inte med om att 4taktarna alltid skulle vara mkt slöare. jag har en f68dc med 250hk 4 takt ock kör en bra bit över 50 knop. har en polare som kör 250 vmax på en yamarin 64dc och den går ungefär lika fort trots att det är en ca 400kilo lättare båt samt att v-maxen ska vara lite mer effekt i en en vanlig 250. visst den accar lite bättre men det är ju också mer en en halvmeter kortare och 400kilo lättare. dagens fyrtaktare närmar sig mer och mer 2taktarna i prestanda o vikt o hade jag haft en racebåt hade jag lätt åkt tvåtakt men fyrtaktarn har många andra fördelar som jag anser är mer värt.

att de är dyra i servie tycker jag inte. jag servar min en gång om året och det kostar mig ca 700kr. det får man inte mycket tvåtaktsolja för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket snack från självutnämnda experter som vanligt. En 2-taktare mot en 4-taktare i samma effektklass kommer alltid att vara piggare, 2-taktaren har betydligt färre rörligadelar som främsta egenskap. Insprutningen har revolutionerat 2-taktsmotorn som inte går att jämföra med de gamla av förgasar typ. De drar ofta mindre bränsle, har bättre vridmoment och utsläppen har kraftigt reducerats. Man kan alltid lyssna på säljaren och tro hans version såklart, men att tex Yamaha, Suzuki etc. inte bygger 2-takt längre beror enbart på ekonomi och inget annat. Det kostar ofantliga pengar trots allt att ta fram nya motorer. Teknikutveckligen går snarare mot 2-takt igen än från.

MVH

Har sysslat med motortrimmning på racingnivå i många år.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna sätts av respektive kommun, så det är bara att kolla upp hemmavid. Oavsett vad man tror...

Så här står det om Öresjö t ex: http://ttela.se/start/lillaedet/1.642906-forbud-mot-tvataktsmotorer-i-oresjo?m=print

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några belägg för att teknikutveckligen för båtmotorer går mot 2-takt igen? Jag finner det väldigt osannolikt. Ta bara en till på Mercurys hemsida hur många modeller som numera är 4-takt.

Att Yamaha, Suzuki och Honda alla skulle sakna pengar och det bara är Mercury och Evinrude som är inne på rätt spår finner jag också högst osannolikt. Det är ju Japan som leder teknikutvecklingen på den här fronten. Min Mercury 4-takt motor (årsmodell 2002) tex är ju en inköpt Yamaha-motor i grunden just för att Mercury inte hade en konkurrenskraftig 4-takt motor framme vid den tiden.

Om 2-takt skulle vara så vida överlägsen 4-takt borde vi väl dessutom se det i bilarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så klart att du inte tycker så pga. att du har en 4-taktare själv. Nå väl, tekniken inom 2-takts motorn med insprutning har väl egentligen så gott som nu börjat bli riktigt bra. Flera av de tidiga insprutade 2-taktarna var inte lika förfinade som dagens. Lotus nyaste racingmotor för bil är en 2-taktare tex. och att tro att Honda, Suzuki etc. har obegränsat med pengar är bara löjligt. Ta tex. inom cross/enduro, alla skulle köra 4-takt för att det var nytt och hördes häftigt....vad händer nu....jo, man har kommit på att 4-taktsmotorn inte går att ljuddämpa effektivt pga effektförlust, man har märkt att en 250cc 4-taktare motsvarar knappt en 125cc 2-taktare i  användbar effekt, man har smärtsamt blivit varse om svindyra motorras på 4-taktarna och deras enorma service behov. 2-taktaren kommer, var så säker. Att refera till Mercurys modell program säger ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det säger en hel del. För det är nämligen båtmotoer vi pratar om här. Fallet kan säkerligen vara helt annat på motorcyklar, racing, crossar och allt vad det nu heter. Men det är inte samma sak som inom båt och bilbranschen för normalbruk.

Hur jag än surfar på BÅTMOTORtillverkares sidor kan jag inte hitta några belägg för att 2-takt skulle vara framtiden. Hjälp mig gärna med länkar!



Senast ändrad av batrookie | 20 maj 2010 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart sker detta inte på ett år utan det blir alla gånger nästa generations motorer. Om du nu minns vad du själv skrev så titta lite längre upp där det var DU som refererade till bilmotorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men båt- och bilmotorer är ju relativt lika eftersom de båda ska släpa runt på en ganska stor vikt i form av båt eller bil. Men om man börjar prata mopeder och crossar så gissar jag att det är en helt annan femma.

Speciellt om det är racing-sammanhang du refererar till. För där skiter man ju fullständigt i fin/jämn motorgång. Vilket ju vi vanliga bil- och båtägare tycker är en ganska viktig parameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta, vad sa du nu experten?? Skiter man i fin och jämn gång på en racing motor?? Du vet överhuvudtaget inte alls vad du snackar om, var tror du spetsutvecklingen ligger, jo i tävlingsmotorerna. Fortsätt du läsa Båtnytt istället.



Senast ändrad av k650 | 20 maj 2010 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas senaste 4-taktare går nog jämnare och finare än den värsta racingmotorn i en F1-båt. En ny fin Lexus går nog också mycket jämnare och tystare än motsvarande F1-bil. Men både båt och bil F1:an går garanterat snabbare Glad

Allt handlar ju om vad man prioriterar vid ritbordet, håller du inte med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag vilja påstå att det absolut inte är så.

Möjligtvis om bilen hela tiden körde i konstant uppförsbacke skulle man kunna börja dra en liknelse med bil.....

Men att överhuvudtaget dra liknelser mot andra motordrivna tingest oavsett om det är bilar traktorer eller flygplan så blir det fel.

Motorn ska sitta på en båt och inget annat, och en båt kräver helt andra egenskaper och ska naturligvis ha motor därefter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det skiljer speciellt mycket bland de nya motorerna. Alla klarar samma miljökrav och i vissa effektklasser vinner honda, andra suzuki, mercury, evinrude osv.

Skit i märke och teknik och gå på pris och pålitliga serviceverkstäder (pajjar motorn på sommaren är en duktig och snabb verkstad allt!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tystare ja men jämnare tror jag inte på. Vibrationer borde man inte vilja ha när man varvar motorerna väldigt mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, vibrationer stjäl effekt. Ju fler rörliga delar, desto mer vibrationer. Just därför har 4-taktare ofta ytterligare en rörlig del, balansaxeln för att försöka kompensera detta.



Senast ändrad av k650 | 20 maj 2010 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de flesta motorer har balansaxlar men inte raka 6:or och boxer 6:or som är självbalanserade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj, här diskuteras det vilt utanför ämnet som vanligt :)

är det nått båtvärlden borde sattsa på som absolut är på framsteg är disel, båtar har ju så låga varvtal ändå, så en sugmotor på bensin är ju i stort sätt värdelöst, se bara på racing värden i bilsporten, fler å fler märken börjar gå över till Tdi motorer,

å ta en bil med sugmotor, för att kunna få ut någon effekt så måsta varvtalet ökas massor för att det ska kunna gå å få ut någon effekt, å det gäller ju 4taktare, en 2 taktanre är mer explosiv, bara å titta på cross hojjar, 99% som gör trick kör 2 takt pga 4takten är för slö, seg å för tung, men sätt på en liten kompressor på en 4takt, då börjar vi prata trevligt motorn med mycket bottenvrid, vilet jag är ute efter i en båtmotor, hög topp effekt har man ingen nytta av, ta min 65 hk, den har 65 hk typ vid 5300varv , hur ofta ligger jag där, å låt säga att motnr utväklar 70Nm så är den toppen säklerligen runt 4500,

å så tar man en överladdad motorn, på 50hk å 110Nm som fins från 1200-4500varv då kommer 50hk axa snappare , plana ut snabbare, men 65hk motorn kommer nå en högre toppfart inget annat, å åka fort kan man ingen nytta av, då kan man köpa en båge ist

tänk en fin liten nätt Tdi snurra på kanske 70hk, typ lupos 3cyl 1,2,a den har dom till å med monterat på en vägmotrocykel, som täst att göra en Disel, så den lär inte vara större eller tyngre än dagens 4taktare, massivt härligt TDi vrid, låg soppa förbruking att dislarna bara går å går. 

det skulle jag överväga om det fans som utbud å jag skulle köpa en helt ny motor, som nu detta inte är fallet,

men ska ni diskutera med så håll er till tråden, å inte massa pajkastning för då låser jag tråden,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte meningen att man ska få disskutera och kasta lite paj på ett forum???! Men lås tråden du.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska låsa tråden. Om du är en grinig kärring och inte pallar att det diskuteras på ett forum liknande detta så varför ställer du en så dum och laddad fråga som 2-takt eller 4-takt?

Givetvis håller alla som har en sur 2-taktare på just sitt alternativ trotts att den spyr ut olja och skit i vattnet.

De som en gång köpt en 4-taktare kommer givetvis hålla på det alternativet trotts att den är betydligt dyrare.

Vad du ska göra är väll upp till dig själv. Har du svårt att välja så köp en roddbåt.

::H::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lite pajkastning i tråden. Jag själv har ju en del skuld i det tex. Men ämnet har vi väl inte lämnat? Det var ju diskussion om just 4t kontra 2t.

Det är verkligen ett intressant ämne dessutom. För man kan inte bortse ifrån att tex Yamha, Suzuki och Honda helt frångått 2-t till förmån för 4-t. Så man undrar ju lite hur båtmotormarknaden kommer se ut om 10år.

Amerikanerna har ju en förmåga att hålla kvar i gammal teknik av rena patriotiska/emotionella själ. Jag tänkter tex på Harley Davidsson och bilar med Hemi V8 som fortfarnde släjs nytt, trots att det är teknik från hedenhös tid.

Men alla vill inte ha det senaste och tystaste och vibrationsfria motorerna. Vissa vill åka HD för de tycker det är coolt. Kanske blir det samma sak med 2-t utombordarna?

Sen om man kommer till mer råd gällande val så tror jag man ska vara noga med att jämföra specifikationer på motorerna. När det gäller just 75-90 så verkar ju många (vissa?) tillverkare använda samma motorer som till 100 eller 115hk som man sen stryper ner till 80hk. Då får man ju en klumpig 80hk. Kanske är det bättre att köpa en 80hk som är byggd för just 80hk, så den bli lite mindre.

Senast ändrad av batrookie | 21 maj 2010 | 09:07



Senast ändrad av batrookie | 21 maj 2010 | 09:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig i det stora hela, men anser att du generaliserar lite väl mycket i ditt senaste inlägg. Tyvärr har många av oss en tendens att bli märkesfanatiska på det märket/motorsorten man själv har och då blir disskutionen till slut mest en fråga om tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

det om att många typ 60-90hk är samma motorn har du helt rätt i att man bör titta på, mkt bra inlägg, mer sånt

 men det jag saknar är att tilvärkaren inte skriver ut Nm utan bara effekt, man bör ju vara ute efter en motnr men högt vrid,

ett ex då, om ne 60 å en 90hk är samma motorn, å man stryper 90hk så bör den 60hk,n ha mer vrid än en 60hk motorn som är samma typ 40-60hk. pga att 60-90hk motorn är troligen på större volym.

om det är någon som surfar runt mycket där ute å vet vad en suzuki Dt65 -92 har för vrid så lenke gärna.

 



Senast ändrad av wiri | 21 maj 2010 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara mestadels ska ha den till vattenlek, köp en 2 takt insprut. Mycket mer bang for the bucks där. Jag håller 4 taktarna högre, men i accet har dom inte så mycket att säga till om, tyvärr, jämfört med en 2 takt insprut. :)

 

MVH / Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lupos gamla 1.2 TDI med pumpe dyse teknik har ersatts av en helt ny generation 1.2 TDI med common rail teknik. Enligt de uppgifter jag har kommer en 1.2 TDI 90 hk modell inom en snar framtid. VAG har valt downsizening eftersom friktionen blir mindre och därför blir det mindre enerigiförlust i form av värme än vad en större motor med fler cylindrar ger. Jag tror stenhårt på en liten TDI utombordare

Åker själv med sportdiesel i  båten där vridet ligger på 350 Nm i intervallet 2000-3000 rpm vilket borde räcke till ett mindre antal vattenskidåkare samtidigt. 10 liter diesel räcker för övrigt i en timma om jag ligger i 19 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...