Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Maxi-Varberg

Sea Clear hittar inte min GPS

Rekommendera Poster

Sea Clear bekymmer. Kan någon hjälpa mig att få Sea Clear att hitta min nya GPS.

Vet inte vad problemet är gpsén är installerad och oavsett vilken usb port jag kopplar den till så hittar inte Sea Clear den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med min GPS kontra Fugawi. Det löste sig genom att sätta ner baud raten till 4800 istället för 9600 (görs i applikationen samt i enhetshanteraren under comport, och den port som tilldelats)... då hittades helt plötsligt allt... Kan det vara samma för dig...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Prova att flytta anslutningen till en annan USB port, antar du har gps-en till en sådan.

Har färska erfarenheter av att bara en av tre USB portar kunde hantera GPS pucken i datorn. Man måste stänga av och starta om Windows, (ack så ovanligt....) med gps-en isatt och starta programmet sist.

Hoppas det löser sig.

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att du saknar Drivrutiner för GPSen i datorn 

brukar finnas på nätet att ladda hem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du Vista som operativsystem? I så fall kan felet avhjälpas genom att ta bort kontrollen för användarinställningarna... Kom jag att tänka på inatt när jag inte kunde sova. När jag installerade i min nya PC, så installerade jag med Vista och hade då samma problem som du, varpå jag googlade fram att det kunde bero på att just kontrollen för användarinställningarna var påslagen. Man tar bort den kontrollen via Start -> Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Aktivera eller inaktivera Kontroll av användarkonto (UAC). Efter det så funkade det för mig.

Du kommer sen -varje gång du startar PC´ n- att få ett felmeddelande från Säkerhetscenter, som talar om att din Kontroll av användarkonto (UAC) är avslagen, ignorera detta genom att trycka på krysset uppe i högra hörnet i meddelanderutan. Alternativt kan du gå till Säkerhetscentrat och ändra på hur felmeddelanden skall visas och slå av de meddelandena där, men då får du å andra sidan inga andra felmeddelanden om din PC heller... Så det är inte att rekommendera, det är lättare att ignorera den lilla detaljen med att bara stänga ner felmeddelandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat alla tipsen, utan framgång.

Har nu lämnat tillbaka gps-pucken till Claes Olsson och köper en ny på Kjell o Komp. Om någon har en tillsalu med programvara till min xp dator kan jag vara intresserad.

Köper annars en ny på måndag och håller tummarna att jag får allt till att fungera som tänkt. Återkommer med info hur det gick.

/ Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en puck BU-353 (USB) till min netbook med XP i. Fick gå ut och leta drivrutiner men det finns. Därefter fick jag se efter vilken COM-port pucken la sig på och tala om det för Seaclear.

Pucken kommer från kjell.com.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fixade själv med detta under helgen och vad jag behövde var G7towin som länkade samman min Garmin 192C med Seaclear. Funkar klockrent nu!

Ladda ner G7towin och lägg filen i Seaclearmappen så funkar det.

Att använda G7ToWin för att kommunicera med en GPS

SeaClear kan kommunicera med GPS:er med hjälp av programvaran G7ToWin. Observera att på vissa GPS:er måste protokollet ändras för att fungera ihop med G7ToWin då inte alla funktioner finns i NMEA-protokollet. G7ToWin version A.00.140 har testats, även nyare funktioner kan fungera.

1. Placera en kopia av G7ToWin i samma bibliotek som SeaClear_2.exe

2. Starta G7ToWin och konfigurera programmet så att det kan kommunicera med GPS:en.

Testa inställningarna och spara dem sedan.

3. Starta SeaClear. Nu kommer GPS-valet under Arkivmenyn att fungera. Positioner och rutter

kan sändas till och mottagas från GPS:en och spår kan sändas från GPS:en till SeaClear.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 25 maj 2010 | 00:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...