Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
bearcat

Hur använder ni Era motorer?

Rekommendera Poster

Inom- eller utombordare. Oftast så tar de ju oss från hamn till någorlunda fritt vatten. hatten av för de som inte har maskin alls! Bekväm 3-barnsfar som man är så är det bara inombordare som gäller för mig. Ungarna drar ju dessutom lite ström på kvällarna så det är tryggt att veta att Pentan kan gå nån timme i nödfall.

Vanligvis så stänger jag av motorn utanför piren vid segelsättning. Seglas det i under 2 knop blir båten jobbig och Pentan vaknar igen. Hur gör ni? Är det en kanondag men vindstilla så åker jag ut ändå. Över 14 sek/m så blir det inget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det beror lite på hur det blåser osv.. vi har ett väldigt smalt hamninlopp så blåser det bondkryss så får motorn gå annars så brukar jag segla hela vägen från och till platsen. Det händer att jag kryssar in och ut med men det beror på hur mycket det blåser och vilken båt jag använder för tillfället. Fidran är ju inte känd att vända på en 5 öring och har hyffsad avdrift så där kan det ju bli lite stressigt ibland. J/24 går motorn inte mycket på dock.

J/24 utombordare

Havsfidra VP MD1b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...