Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Crankshaft5

Bygga om Båtmotor till pulpet styrning

Rekommendera Poster

Tänkte köpa mig en motor kring en 5000:-

Är van mekare men hade gärna velat se någon tråd om det finns en ombyggnation från en motor med pinn styrning till pulpet.

Själva styrningen det fixar jag själv men det som behövs är väl att bygga om Gasen till reglaget, sen är det väl inte nått mer?

Alla svar och trådar/bilder på projekt uppskattas!

Mvh Crank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mellan olika tillverkare, olika modeller och olika årgångar. Oftast behöver man köpa en reglagebox, 2 st reglagekablar samt en adaptersats från generalagenten.

5000 kronors motor låter liten eller gammal och då kan hända att det inte finns (längre) några anpassningssatser.

Själv byggde jag om Yamaha 30 hk DMOL 1991 från rorkult till reglage, inga problem, men en sats från Yamaha fick köpas in, övrigt fanns att köpa hos SeaSea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte landa runt en 10 hk iallafall, vill mest göra det för att det är kul och att ha någonting att pyssla med.

Okej, reglage säger du. Jag hade isär en Båt motor för ett bra tag sedan, tror det var en mercury, sen 80talare och vad jag minns så var det bara 2 olika höljen man krokade på från reglagen in i motorn, (fram och back antar jag)?

Ser det ut så inne i motorn på dom flesta med rorkult?

Jag tycker inte det låter som ett omöjligt projekt alls, jag har pulpet med ratt och reglage till styrning, saknar endast gas reglage då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde om en gammal Suzuki (ca -80) från rorkult till fjärrreglage för en 7 år sen eller nåt, inga problem i och med att motorn var förberedd med skruvhål & genomföringar och det gick att beställa ett kit för runt 1000-lappen. Därefter var det bara att montera av rorkulten och kroka i befintliga reglagevajrar för växel (glöm inte den)  & gas. Tricket är nog att säkerställa att motorn är förberedd för ombyggnad o se till att det går att beställa delar innan du slår till på affär..

Lycka till! 

/NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...