Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Tomassey

Fråga från novis

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälp ang. det klassiska tvåtaktsrökproblemet, är novis och uppskattar all hjälp, även den mest självklara...

Har en Crescent 535 från 2001 med en Johnson 50hk från 1999 med separat oljeblandning - således en relativt ny kombo i mina ögonen. Har dock en del problem med att motor ryker så inih*lvetes mycket vid start. Är ju ett klassikt problem, men finns det enkla knep att komma runt? Har fixat olja som ska vara rökfri (Triboron), men jag vet inte riktigt - testade förra säsongen, och det verkade ok. Finns det vägar kring problemet? Något som behövs bytas etc?

Tacksam för svar!

mvh
T, Sthlm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Alkylatbensin hjälper. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske använder för fet oljeblandning i, även jag provade en rökfri oljevariant men det rök bara ännu mer. Hur många procent olja har du i bensinen?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en separat tank (VRO?), så jag vet inte exakt oljeblandningen.

Vet ju att 2-taktare beter sig rökigt, men finns det någon som har erfarenhet av 2-taktare som INTE spytt ut Lützendimma vid start - och isf hur har den setupen sett ut (motor, olja, etc)? inte för att jag egentligen bryr mig, men mina hamnkamrater är desto mindre roade...

Bör kanske tillägga att jag måste upp i rätt höga varv för att motorn ska komma igång överhuvudtaget, därav kommer också röken på köpet (som är mer åt blå än vit, så oljan är det ju vad jag förstår).

Finns det någon basic checklista att beta av (förutom byte av oljefabrikat), t.ex. byta oljefilter, tomgångsinställning osv? Har inte riktigt råd med 4-takt än...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mercury 500 ryker nog inte något märkvärdigt, iaf inte som den dimman du beskriver. Går det inte att justera ner oljeblandningen?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...