Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Rolle85

Sjökort i pappersform

Rekommendera Poster

Hej
Jag undrar om det finns några vidare bra sjökort på nätet man kan ladda hem som bilder. Dvs inte ladda in i en plotter.
Jag trodde jag skulle finna nått på piratebay men icke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga, ifall nyckelordet är bra är nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du bara titta på sjökort och inte nödvändigtvis ladda ner dom till något program så finns ju de svenska sjökorten på Eniro: http://kartor.eniro.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par hundra får man snyggt utskrivna på bra papper i ringpärm i båtaffären....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eniro är inga riktiga sjökort. Som kartor över öarna duger dom, men inte till navigering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Re: Anders_St

Hur länge sedan var du i båtaffären? Priset ligger från ca 450 och uppåt för båtsportkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att va snål, intill gniden, när det gäller en sån viktig sak som sjökort är bara dumheter. Det är ju en fråga om säkerhet.

Sen brukar jag inte köpa nya kort varje år. Grunden ligger ju kvar på samma ställe - i regel Flört Har både pappesjökort och digitala sjökort för hela Sverige och även för större delen av de nordiska länderna. Vissa papperssjökort tex mina från Norrlandskusten är från 1988. Fungerade alldeles utmärkt som komplement till de betydligt nyare digitala sjökorten.

Sjökorten i Eniro är väl helt ok vid en grovplanering av den kommande sommares seglatser, vintertid.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Ja de är en struntsumma och dessa sjökort har jag redan liggandes på sommarstället. Däremot kan man sitta och mäta avstånd och lägga upp rutter direkt på datorn med eniros sjökort, de är lite kul =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yep några hundra. Jämfört med vad det kostar det att tanka båten så är det inte mycket.... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Anders - det är väl betydligt mycket dyrare att köpa nya sjökort över närområdet än att fylla tanken full.Cool Det året man köper nya kort får man väl låta bli att tanka och köra på den dieseln man har kvar från förra året. Flört

Vinden är fri - än så länge.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag påstått att det skulle vara dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du har inte påstått att det är dyrt. Du informerade bara på ett ungefär vad de billigaste båtsporkorten kostar.

Min inlägg var mera en fundering över frågeställningen i trådens inledning; pappersjökort och att ladda ner dessa tex via Pirat bay.

Senare har ju trådakaparen justerat sin frågeställning till att det gällde ett planerigsverktyg han sökte.

Sjökort är inte gratis. Det märks om man seglar över nåt större område. Det är åtminstone min erfarenhet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför går det inte att köpa delar av ett båtsportkort? Jag skulle bara vilja ha en viss sträcka...inte från Trosa till Kalmar som det nu är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är vettig och köper båt med flaggstång är det sant ja. :-)

Har man däremot som jag köpt sig en flytande sommarstuga som drar 1.3l/nm med 400l dieseltank.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju köpa riktiga sjökort styckevis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora delar av S:t Anna och Gryt finns även som specialsjökort ( 14 st) som är väldigt exakta. Runt 150 kr st i butik eller 135 kr på nätet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...