Rolle85 69 Postad 18 Maj , 2010 Hej Jag undrar om det finns några vidare bra sjökort på nätet man kan ladda hem som bilder. Dvs inte ladda in i en plotter. Jag trodde jag skulle finna nått på piratebay men icke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Maj , 2010 Svaret på din fråga, ifall nyckelordet är bra är nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 Maj , 2010 Vill du bara titta på sjökort och inte nödvändigtvis ladda ner dom till något program så finns ju de svenska sjökorten på Eniro: http://kartor.eniro.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Maj , 2010 För ett par hundra får man snyggt utskrivna på bra papper i ringpärm i båtaffären.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Maj , 2010 Tomas99, helt perfekt ju, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Maj , 2010 Eniro är inga riktiga sjökort. Som kartor över öarna duger dom, men inte till navigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 18 Maj , 2010 Re: Anders_St Hur länge sedan var du i båtaffären? Priset ligger från ca 450 och uppåt för båtsportkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2010 Att va snål, intill gniden, när det gäller en sån viktig sak som sjökort är bara dumheter. Det är ju en fråga om säkerhet. Sen brukar jag inte köpa nya kort varje år. Grunden ligger ju kvar på samma ställe - i regel Har både pappesjökort och digitala sjökort för hela Sverige och även för större delen av de nordiska länderna. Vissa papperssjökort tex mina från Norrlandskusten är från 1988. Fungerade alldeles utmärkt som komplement till de betydligt nyare digitala sjökorten. Sjökorten i Eniro är väl helt ok vid en grovplanering av den kommande sommares seglatser, vintertid. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 Maj , 2010 Hej Ja de är en struntsumma och dessa sjökort har jag redan liggandes på sommarstället. Däremot kan man sitta och mäta avstånd och lägga upp rutter direkt på datorn med eniros sjökort, de är lite kul =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2010 Yep några hundra. Jämfört med vad det kostar det att tanka båten så är det inte mycket.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2010 Men Anders - det är väl betydligt mycket dyrare att köpa nya sjökort över närområdet än att fylla tanken full. Det året man köper nya kort får man väl låta bli att tanka och köra på den dieseln man har kvar från förra året. Vinden är fri - än så länge. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 19 Maj , 2010 Har jag påstått att det skulle vara dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2010 Nej du har inte påstått att det är dyrt. Du informerade bara på ett ungefär vad de billigaste båtsporkorten kostar. Min inlägg var mera en fundering över frågeställningen i trådens inledning; pappersjökort och att ladda ner dessa tex via Pirat bay. Senare har ju trådakaparen justerat sin frågeställning till att det gällde ett planerigsverktyg han sökte. Sjökort är inte gratis. Det märks om man seglar över nåt större område. Det är åtminstone min erfarenhet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 19 Maj , 2010 Varför går det inte att köpa delar av ett båtsportkort? Jag skulle bara vilja ha en viss sträcka...inte från Trosa till Kalmar som det nu är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2010 Om man är vettig och köper båt med flaggstång är det sant ja. :-) Har man däremot som jag köpt sig en flytande sommarstuga som drar 1.3l/nm med 400l dieseltank..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 19 Maj , 2010 Förut kunde man köpa ett båtsport-kort men vet inte hur det är nu, men det går att köpa ett sjökort över ett område. Här har du sjökortskatalogen:http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/SJOKORTSKATALOG.pdf Senast ändrad av ZilSwe | 19 maj 2010 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2010 Det finns väl båtsportkort över fler områden idag än tidigare. http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartssektorn/Batliv/Sjokortsprodukter/Batsportkort/Gallande-upplagor/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 19 Maj , 2010 Du kan ju köpa riktiga sjökort styckevis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Maj , 2010 Stora delar av S:t Anna och Gryt finns även som specialsjökort ( 14 st) som är väldigt exakta. Runt 150 kr st i butik eller 135 kr på nätet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser