Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
zombieboy

Import av 2855 Bayliner 2000 årmodell

Rekommendera Poster

Ett par frågor:

110 volt - kan man sätta en konverterare innan för landströmmen som väl är 220 i de flesta fall - och vem gör det i Göteborgsområdet?

Båttrailern behöver nog lite modifikation också, dragkroken ser ju bla. annorlunda ut, vem gör sånt i Göteborg?

VHF - Man behöver kurs för detta?

Mercruiser MAG350 300hp - detta känns som en ganska törstig motor, men det kanske är orimligt svårt att få tag på en diesel för denna typ av båt?

Har NFB Förarintyg tror inte jag behöver mer för denna båt som är 9 x3 meter ?

Tacksam för svar, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per!

Finns portabla transformatorer 230 - 110 volt på Blocket.se som inte kräver en NASA-ingenjörs utb. Jätte lätt att installera själv.

Är det en US trailer ( 80 km ) som inte är svensk reggad måste man svetsa fast fjädringen (axel och ram ) så att den blir stum ( blir en 30 km trailer ) om jag inte minns fel.

Ja! Du måste ha VHF certifikat från PTS ( Post och telestyrelsen ) 4 - 5 timmars utbildning prov.

Frågan är om du tjänar tillbaka pengar om du vill byta till en diesel ( ny förstås ).

Nej! NFB räcker och dessvärre inget alls. Över 4 meter bred och över 12 meter långt krävs kustskepparen.

MVH Michel Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta in en omvandlare är som sagt väldigt enkelt. Ska du ha in 220v i uttagen och byta dessa mot svenska så använd vilken elektriker som helst.

Om du inte köpt båten så är mitt förslag att köpa utan trailer. Jättefina trailer att dra och sjösätta med men helt värdelösa när väl båten ligger på dem. Går inte att måla eller komma åt under bra. Är det 2 tums handske så är det samma som Sveriges 50 kula. Är det den stora 2 5/16 så går det med 60 kula men kan vara strul att få loss den. Skicka på vagga i stället om du inte redan skickat/köpt båten om du inte får trailern billigt. Kryllar av dessa på blocket av en anledning...

Motorn är förhållandevis snål men du får nog räkna med 2.5l-3l per distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar!

Fattade jag fel eller? 3 liter för 1 distansminut = 1.8 km , det låter mycket tycker jag Rynkar?

Ang. Trailern

Expeditören sade det blir mest ekonomiskt att transportera på trailer från USA

Vad kostar det i runda svängar att modifiera trailern  (den är 3 axlad) för 90 km/h svensk besiktning? Föresten är det inte lite meningslöst med en trailer för hur många vanliga bilar kan dra 3,2 ton? Inte en Vanlig Volvo i varje fall! Förmodligen bara en traktor?

Ang. Elen

Ursäkta att jag är helt rudis på maritima instrument men är inte de flesta instrument ombord (GPS / plotter / djupmätare) osv. på 6/12 volt? Då behövs ju ingen konvertering (eftersom det är likadant i USA) eller tänker jag fel?

Även på de flesta hushålls-elektronikprylar typ microvågsugn /plattv finns det ju ofta en switch mellan 110/220 ?

Tack,

Per



Senast ändrad av zombieboy | 18 maj 2010 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur många förbrukare har båten för 110V? Batteriladdare? Micro? Varmvattenberedare? Är det inte allt för mycket tycker jag att du ska överväga att byta ut till 220V istället. Det kostar inte många 1000-lappar och man slipper konverter som inte heller är gratis. Tänk på att en konverter ofta surrar med ett rätt irriterande ljud så montera den inte under kojen!

Beroende på hur du ska använda trailern finns det lite olika alternativ:

1. Ska du bara ha den på slipen i anslutning till sjösättningsrampen - byt handske - ett enkelt och billigt ingrepp.

2. Ska du transportera båten längre och vill lyda lagen måste trailern registreringsbesiktigas - jag tror även att du måste byta lysen på den (oranga blinkers).

3. Vill du vara laglydig men slippa registreringsbesiktiga måste du svetsa alt. montera bort fjädringen då svenska 30-kärror inte får vara fjädrade.

Jag håller med om att en amerikansk trailer är rätt kass om man vill måla och liknande - men som sjösättningsvagn är den helt suverän.

Du behöver inget mer förarintyg för den båten även om kunskap är en lätt börda att bära.

Slutligen - en diesel till den båten kostar en hygglig slant. Det är förmodligen billigare att köpa bensin för pengarna även om det naturligtvis finns andra aspekter också.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kostar att åka båt tyvärr. Nu pratar vi marschfart alltså.

Om du ska regbesiktiga trailern behövs intyg på bromsar, dragbom och fjädring. Detta får du inte av trailertillverkaren i Usa så ska du regbesiktiga i Sverige så får du köpa nya axlar, bromsar och dragbom.

Jag hade hellre köpt vagga för att sedan köpa traktorvagn här hemma.

Vart i Usa ligger båten? Jag har bra priser på vaggor, trp m.m. Maila mig på info@rilles.nu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ! Skrattande

Låter som byte från 110 till 220 volt blir bäst. Jag tror det är mest praktiskt, det är nog typ micro,spis, och vattenvärmare som går på 110 volt nu?

GPS / Plotter / startmotor osv går väl på 12 volt och är helt separerat från landströmmen?

Är det något mer man kan tänkas vilja få med från USA såsom:

solceller converter?

gasolspis?

Gummi-släppbåt (uppblåsbar)  med lite motor (om det inte redan finns /medföljer )?

Något mer finurligt som kan vara bra att ha i dessa Svenska kalla farvatten, som inte behövs tex. i New Yorks breddgrader, där båten kommer ifrån troligtvis?

Är det någon ide med solceller till en sådan här båt?

Tanken är väl att man alltid har landström, eller funkar spisen på batteri?

Man kanske skulle t.om. försöka byta ut spisen till Gasol?

Det blir lär väl svårt att köra spisen i en naturhamn annars....

Vattenvärmare för 220 volt lär ju inte vara lätta att få tag på i USA?

Men gasolspis kanske man kan köpa där också?

Det blir väl mer och mer tveksamt att registrera trailern i Sverige.

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med båten. Har själv en 2855:a från -93. Vi är väldigt nöjda. Jag var tveksam till bensinare först, men ser nu mest fördelar. Slipper problem med dåligt bränsle och stopp som dieslarna ofta får numera. Lättstartad och lättmekad. Min drar snarare under 2 liter sjömil i cirka 30 knop. Säkerhet tycker jag är viktigt. automatisk brandsläckare motorum, samt ytterligare två brandsläckare, kastlina eller motsvarande räddningssling i fall någon ramlar i vattnet. Färska nödraketer. En VHF med DSC: Digital Selective Call som registeras är också bra tycker jag. Lukta, titta vädra efter varje tankning.

När det gäller utbildning har jag funderat på högfartskurs, men de är väldigt dyra. Det finns dock böcker att köpa där man kan lära sig en del om att köra båt fort. Sedan träning och åter träning. Kryssarklubbens bojar är bra att träna tilläggning vid.

När kommer din båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...