Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mutto

3,0 GL>Byta bränslefilter?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte byta bräslefilter idag men det fanns inget på slangen från tanken utan det verkar sitta på motorn under bränslepumpen. Finns det nån sil eller något som kan sätt igen utav det som sticker ner i tanken?

Jag hittade inga sladdar till bränslepumpen, är den mekanisk? Jag antar att filtret sitter under pumpen men hur får jag bort det?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Antar att det VP 3,0 du menar. Pumpen är mekanisk på en GL. Filtret kan ui få bort med en filteravdragare. 

//Mikael

post-22141-1394236354,5812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Är det fritt fram och låna bilder från marinepartseurope? Så kan jag visa den bilden som gäller för min båt.

Sen undrar jag ifall det räcker med det filtret som sitter på motorn under pumpen eller man borde ha något från tanken till motorn? Finns det något filter på det som är nerstoppat i tanken?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det ingen som bytt det orginalfiltret på VP 3,0GL som sitter under bräsnlepumpen på motorn som kan berätta hur man gör?

Och vilket filter(gärna med vattenavskiljare) ni skulle rekommendera att ha mellan tanken och  3,0-motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en nyare röd motor med två främre motortassar du har. I vissa båtar är det mer eller mindre omöjligt att byta detta filter utan att demontera pumpen. Och för att få bort pumpen brukar man behöva demontera motorfästet. Filtret demonteras genom att lossa skruven till bygeln, ta bort bygeln, ta loss koppen som innehåller ett keramiskt filter. Jag brukar helt enkelt sätta tillbaks koppen utan filter, och montera ett vattenavskiljande filter mellan tank och pump. Då slipper man få vatten i pumpen, och det blir mycket lättare att byta filter. Den bild som Micklas visar, är inte filtret som sitter monterat under pumpen,utan ett spin on filter som sitter på äldre motorer.



Senast ändrad av Rollen | 18 maj 2010 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Rollen!

Precis det filtret har jag, finns bild på marincharteurope men visste om man kunde låna bilder där och klistra in här hur som.

Jag tror jag hade en mutter i botten som höll bygeln och sen koppen men kanske satt en skruv i mitten om jag kollar mer under, men nu vet jag hur jag ska försöka lossa det. Är det någon risk för utläckande bensin och hur kan jag i så fall motverka detta smidigast?

Båten är en VP 3,0GLC-P-05 som bara gått 45h så tror inte det ska vara någon fara med smuts, däremot vatten och kondens i bensinen så därför tänkte jag satsa på ett sådant filter du nämnde.

Det finns ju många olika sorter, vilket lämpar sig som prisvärt för mina dagsturer i finyt väder?

 

Mvh



Senast ändrad av Mutto | 18 maj 2010 | 23:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver jag lufta något efter jag bytt orginalfiltret eller är det bara skruva dit och tuta och köra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...