Lale 0 Postad 17 Maj , 2010 Nybliven ägare till äldre båt med B18 motor, vid start av denna upptäckte vi att oljan spåddes på med vatten. Efter att sökt på detta forum fick vi en del ideer, har kollat packningarna till impeller, verkar OK. Är det nån som har mer ideer om vad det kan komma från, det rör sig om säkert 1 liter vatten på 10 minuter, tar tacksamt förslag på vad det kan vara. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 18 Maj , 2010 Hej Lite ideér, topplockspackningen, avgaslimpan (kan vara sönderrostad). Rosthål i motorblocket. Jag hade börjat med att lossa limpan och provtrycka denna. Kan man göra hos en bilkylspecialist. Har du oljekyl kan man kolla denna oxå. I vilket fall något att börja med. Lycka till //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 Maj , 2010 En liter på tio minuter. Då måste det vara ett rejält hål. Om det skulle vara limpan skulle ju vattnet komma in i cylindrarna. Då skulle motorn knappast gå. Oljetrycket är mycket högre än vattentrycket, så om det är hål i oljekylaren, skulle oljan tryckas ut i vattnet och följa med avgaserna ut. Om man tar bort pumpen och tittar där axeln kommer in i motorn. Hänger det vattendroppar där, kan det vara där vattnet kommer in. Annars kan man provtrycka hela systemet efter pumpen med luft för att hitta läckan. Om man tar av oljepåfyllningslocket, och lägger örat till hålet, kan man höra om det pyser i vevhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 20 Maj , 2010 Hur högt tryck vågar man använda på tryckluften? //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Maj , 2010 Packboxarna till impellerpumpen känns som det enda stället där det kan komma in så mycket vatten på så kort tid.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 21 Maj , 2010 Det behövs inte så mycket vatten för att oljan skall reagera kulörmässigt. Det är inte så att det rinner in via avgasbälgen när du står still för att sedan röras om i olijan när du drar igång maskinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lale 0 Postad 23 Maj , 2010 HEJ! Tack för tipsen vad felet med vår båt kunde vara. Vi rev ner toppen idag, det var inget vackert, topplockspackning slut, samt en ventil fasbränd och böjd ventillyftare. Nu jagar vi en beganad topp, ska kolla på blocket och andra ställen. Nån som har eller vet någon som har en topp till B18 eller B20 i närheten av Falkenberg, så hör gärna av er. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Maj , 2010 Böjd ventillyftare. Måste vara ett rekord. Troligen menar du stötstång. Plockar du ur lyftarna så måste de tillbaka på samma plats och med samma kamaxel. Stötstänger går att byta utan att byta övriga delar. Se bara till att allt är ok innan du startar motorn igen. Med en motor som gått långt skulle jag passa på att kolla hur kamaxeln mår samt med toppen av kolla hur det ser ut med vändkanter i cylindrarna. Gått långt så kan det vara dags för helrenovering. Snabbar du på så hinner du sådant innan sommaren är slut. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser