Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
gravis

trailer funderingar

Rekommendera Poster

Hej,

Har lite funderingar kring trailer till nya båten. I dag har jag en Easyline 1300 trailer som enligt uppgift lastar ca 1000kg. Jag skulle behöva använda trailern till att köra men en båt som totalt väger ca 1264kg batterivikt samt lite andra tillbehör. Att det inte är med lagen helt överensstämmande är jag medveten om men frågan är om det finns risk att jag orsakar några skador på trailer eller båt om jag fuskar lite vid hemtransport av nya båten? 

Vilken trailer rekommenderar ni mig att köpa till en Silver Moreno med 150kh motor? Tyvärr så har jag inte E-kort vilket gör att jag är lite begränsad när det gäller den typade vikten på trailern. Jag får dra 1425 på B-kort med bilen. Jag har hällre lite övervikt en blir av med körkortet för olovlig körning. Ok ja jag vet att jag borde ta E kort men jag har inte tid just nu, det får bli i vinter.

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Min uppfattning är att det ofta är liten skillnad på olika båtvagnars konstruktion i närliggande storlekar. Vissa är helt identiska bara olika typade och därför godkända att lasta mer på. Jag har själv kört långt med en Fogelsta-trailer för max 940 kg lastad med en båt i samma storleksklass som din nya båt. Ser inte att det skulle vara någon risk med skador på vare sig båt eller trailer i ditt fall.

//Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar bosse. då kanske jag klarar mig tills jag hinner ta E-kort, ska börja kolla lite på nätet vad det finns för utbildningsmaterial för E-kort. Finns det någon som har köpt utbildningspaket på nätet som ni kan rekommendera?

Är det någon som vet vad påföljden bli om man skulle dra en trailer som är typad högre en vad man får dra med b-kort, om jag har förstått det rätt klassas det som olovlig körning. Betyder det att man får körkortet indraget eller är det böter som gäller?

Hur stora är böterna om man åker med överlass?

Mvh Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...