Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
bahacrusier

Hur kastar man ankar?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är jättenybörjare och har en fråga. Säkert fånig för många av er men jag skulle bli väldigt tacksam för ett svar Glad 

Situationen är följande: vi vill ankra i en vik där det ligger ganska många båtar. Låt säga att det är 5 meter djupt. Hur ska man då veta hur mycket extra kätting man ska släppa ut när ankaret väl når botten? Vid båda tillfällena när vi har försökt så har vi efter en stund kommit för nära andra båtar. Har vi då tagit ut för lite kätting så att båten rör sig för lätt. Eller har vi tagit för lång kätting? Vad tror ni? Båten är en 7,5 meter lång motorbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt problemet. Ju mer desto bättre. Ju flackare vinkel ankarlinan/kättingen har desto bättre tar ankaret. Så kasta i ankaret tidigt (förutsatt att kättingen/linan räcker till). När ni sedan börjar närma er land så sträcker ni upp ankarlinan. Då blir det bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det låter som en kombination av det du nämner, faktiskt... För lite lina ute samt att ni inte tightat upp ordentligt. Kanske att ni även har ett för lätt ankare...

På denna exempelvik, ungefär hur mycket lina lägger ni ut? På ett 5-metersdjup hade jag nog lagt ut c:a 25-30 meter lina, och tightat upp utefter det att jag är ordentligt tillagd i berget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tolkar din fråga som att du vill ankra i viken, inte mot land eller så. Försök se från vilket håll vinden ligger på, finns det segelbåtar där kan du se på vindvisaren i toppen på masten då vet du åt vilket håll din båt kommer röra sig efter att du lagt i ankaret. Är det 5 meter bör du nog ha 15 meter om det inte är blåsigt då måste du lägga i mer lina.

hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tolkar din fråga som att du vill ankra i viken, inte mot land eller så. Försök se från vilket håll vinden ligger på, finns det segelbåtar där kan du se på vindvisaren i toppen på masten då vet du åt vilket håll din båt kommer röra sig efter att du lagt i ankaret. Är det 5 meter bör du nog ha 15 meter om det inte är blåsigt då måste du lägga i mer lina.

hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är det klassiska ankringproblemet. Man ska ju lägga ut lina/kätting ca 5 ggr djupet, men det svåra är avståndsbedömningen. Antingen är man otålig, släpper ankaret för tidigt, och upptäcker att linan tar slut när det är 2 m kvar till land. Eller också är man senfärdig och finner att ankaret inte tagit när man elegant ska bromsa in båten en halvmeter från klippan.

I båda fallen så kan man vara säker på att få höra kommentarer från de båtar som redan ligger säkert på plats.

Men övning ger färdighet. Se till att ha en lååång lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Det verkar inte bara så lätt... övning ger färdighet får vi hoppas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så lätt eftersom båtar rör sig olika. Vänder vinden så driver en lätt hög båt snabbare än en tung låg med litet vindfång. Därför kan det bli ont om plats även om det såg bra ut från början.

Måste du ankra nära någon så gå upp akter om så långt bakom som förhållandena tillåter och släpp i ditt ankare, alltid med fören mot vinden. Släpp ut minst 5x djupet. Väntar du hårt väder så är det mer, 8-10x djupet. Ankrar du med enbart kätting så ha nylonlina med ryckdämpare närmast båten fäst i kättingen.

Backa fast ankaret!

Vi (segelbåt) backar fast ankaret gradvis. Vi brukar börja på 1/3 gas sedan 1/2 gas och slutligen nästan full gas. Under tiden kollar man sin GPS eller tar pejlingar i land för att se om man rör sig.

Förhoppningsvis fyller Eilean på. Han har en passion för ankring och har nog glömt bort mer än vad vi andra kan hoppas lära oss Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall jag fylla på när det mesta redan är sagt!?

Okej, några saker då:
Ös inte ut all kätting/lina på en gång i en hög ovanpå ankaret utan ta det gradvis i början. Ankaren gillar aldrig ryck och särskilt när de inte grävt ner sig ordentligt.
Cerber01 säger att börja dra gradvis, jag vill understryka det och låt gärna ankaret vila litet på botten innan du börjar backa - mjukt. Låt gärna vinden göra jobbet till du vet att ankartåget ligger rakt över botten.
När du känner att det fastnar - öka varvtalet långsamt. Draggar det, stoppa helt först och börja sedan om mjukt. Inget ankare greppar om det dras i en knop över botten!
Vill det inte greppa efter ett par försök, lyft ankaret och börja om. Ibland har skräp/växter fastnat.

Ankartågets längd är beroende av djupet. En tumregel vid måttliga vindstyrkor är 5 x djupet plus minst en båtlängd. Ha gärna mer än 5 x djupet när du lägger ankaret och korta ner när det greppat. Vid starka/byiga vindar behövs långt mer.  

Jag skall inte gå in på ankartyper här men bara nämna att några ankartyper som, stockankaret, danforthtyp, dragg och Sea-Grip inte bör användas för svajliggning utan bara för akteranking mot land.

Har man ett bra ankare och har backat fast det ordentligt ligger man tryggt även i oväder. Ofta är det bättre att ligga på svaj under en lågtryckspassage istället för att flera gånger tvingas byta plats vid land vartefter vinden vrider och lä blir lovart.
Ju oftare man ankrar destå större tillit får man!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återanvänder denna tråd.

Jag och min fru kommer med största sannolikhet att köpa en motorbåt de närmsta veckorna som är 8,5 * 3 m och väger knappt 3 000 kg. Då vi inte har erfarenhet från en så stor båt tidigare funderar vi lite på hur vi ska lägga till när vi endast är två stycken i båten, vid naturhamn framförallt.

Grejen är den att båten har ett ankarspel fram men inget bak (!). Hur kommer det fungera rent praktiskt, har ni några tips på smidiga lösningar? Och i vilka lägen ska/kan/bör vi använda oss av ankarspelet fram? 

De som haft båten tidigare har klarat sig utan ankarspel bak så det kanske fungerar även för oss.. Tråkigt om vi ska börja svära över att ett ankarspel saknas det första vi gör (har som sagt inte haft så stor båt tidigare så jag kan inte uppskatta vilka ev. problem vi står inför).

Tack för era tips.
Mvh Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...