dexter71 0 Postad 17 Maj , 2010 Hej jag vill tro att min tohatsu 25 hk bensin 2t drar mycket olja den ryker mycket tycker jag iaf. och det blir spill i vattnet eft olja eller bensin kanske.kan man ställa det på något sätt?? Det är rätt blandning,blandar själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Maj , 2010 Vad är det för färg på röken..? Vit, blå... 2-taktare förbränner inte all bensin.. så det blir en del spill i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 17 Maj , 2010 Hur menar du nu? Eftersom du blandar i oljan själv så drar motorn precis så mycket olja som du tillsätter bensinen, varken mer eller mindre. Du anger att blandningen är rätt, så motorn får ju det den ska ha. Vad är det då du vill ställa in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 17 Maj , 2010 Ok så man kan inte ställa in typ förbränning av oljan eller bensin...det är både blå och typ ånga inte säker luktar ju 2t iaf.Den går bra i övrigt...funderar iaf. på lämna in den på en service och ställa tändningen och de inställningar som bör göras. Behövs det tror ni?? Den har inte blivit servad av förre ägaren på 10 år men han har åkt väldigt lite med motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Maj , 2010 Om röken är blå så har du hällt i för mycket olja i bensinen.. är den vit så kan det vara att det kommer in vatten i förbränningen.. vilket inte är bra. Aldrig fel med en service.. om inte tidigare ägare servat eller bytt impeller t.ex. på 10 år så är det dax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 18 Maj , 2010 Impeller har jag bytt och olja med...och jag har blandat 2% kanske är helt normalt med röken...trollar mest med motorn när jag är ute och fiskar.Och om det kommer in vatten då?? vad är det då för fel?? Senast ändrad av dexter71 | 18 maj 2010 | 15:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Maj , 2010 Om det kommer in vatten så blir röken vit.. vattenånga. Kolla dessa länkar.. eller sök på forumet efter Vit rök. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107016 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163084 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=105295 Men det skulle också kunna vara så att då du trollar, inte behöver 2% olja utan kan klara dig på 1-1,5%.. Men har man en 2-taktare så får man leva med lite rök.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 18 Maj , 2010 Ska prova med lite mindre olja och se om det blir skillnad...det är svårt å se om det är vit rök...blå är det iaf och det förstår jag nu att det ska vara..ska kolla tändstiften och lägga upp en bild på dom Senast ändrad av dexter71 | 18 maj 2010 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 20 Maj , 2010 Såg igår att slangen mellan tank och motor var otät vid blåsan...kan det ha något med att båten ryker??? ny är beställd iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser