Crona 4 Postad 17 Maj , 2010 Någom som har erfarenhet av denna autopilot? Raymarine autohlem St 4000! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2010 Ja massvis Vad undrar du över? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Maj , 2010 Hur funkar den? driftsäker? Tar den mycket el? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2010 Jodå, en sån för rattstyrning har vi haft sedan 2002. Den brukar styra för det mesta utom när vi seglar i skärgården i smala leder med mycket trafik. Den är väldigt snäll med ström. Drar nog inte mer än runt en ampere. Blir det vågigt kan den dra rätt mycket och hinner då inte alltid med och det kan bli rätt stora svängar och den kan lägga av när kurshållningen blir för dålig och man får starta om den. Jag har smörjt växellådan ett par gånger och bytt kuggrem. Den är lite glapp i kugghjulet som driver kuggremmen och remspännaren som kopplar in den mot stora hjulet på ratten hoppar ur och har fått kompletteras med en gummistropp. Men styr bra fortfarande och är en av de bästa tillbehören ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2010 Du har en Maxi 77 ? Jag har haft två stycken St 4000. De jag har haft är ju runda,(som en cyckelpump) med lös styrenhet och på mina som jag har för mig hette St4000 fanns också en löst fluktgatekompass. Monterat dem på en L32;a och en Storfidra. hade tidigare en 2000 som jag hade på en Havsfidra.Dessa runda modeller är i princio de enda autopiloterna som är vettigar att montera på kostrar Dessutom har jag hjälpt en komis att montera en SP10 på en Maxi 77. En betydligt svagare och långsammanre autopilot än St 4000 Fungerar kanon. Några små aber Se till att ingen magnet eller järnskrot finns i närheten av fluktgatekompassen. Ändfästet i bakkant där motorn sitter och som du lämpligen bör sätta i överkant sittbrunnssargen är svagt i orginal. Har i varje fall funnits förstärkta att köpa. Jornalisten Lasse Bengtsson som skriver en hel del om båtlivet, är det i tidningen Båt Liv tidigare på Sveriges Radio (har jag för mig) hade flåtit svarva ett nytt ändstycke i syrafast till sin storfidra (som jag var spekulant på) Skarvstycket mellan de två rördelarna på styrenheten är i plast och håller inte att en fullvuxen man sätter sig på autopiloten Det fanns nya att köpa - åtminstone tidigare. Har monterat 4 rorkultspiloter och en rattpilot. Har börjat skriva ett inlägg om att montera autopiloter speciellt på kostrar - som har sina egna problem - till min blogg. Får väl sätta fart och skriva färdigt. Inte säkert jag blir klar denna veckan. Måste åka och ta lite bilder. Den dra naturligtvis en del ström, men den är både snabb - viktigast och stark -inte helt fel. kan du köpa en begangnad? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2010 Du pratar om rattpilot - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Maj , 2010 Jam ratt pilot till en Dehler 35:a. Maxi 77 är såld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Maj , 2010 Något sådant ska den sitta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2010 Eftersom det stod Maxi 77 i din sjöbod trodde jag att det var det som gällde. Betydligt enklare installation. Den rattpilot jag har på min nuvarande båt är en nyare modell med en annan beteckning Raymarine Wheel Pilot S1 Vridmoment 75Nm, ratthastighet 9 varv/min. Strömförbrukning 0.75A, i viloläge 0.06A. ST6002 kontrollenhet, S1 kursdator, drivenhet för rattmontage, roderlägesgivare och kompass. Det som jag haft mest problem med att montera var roderlägesgivaren. Har inte fått det bra. Förökte va smart, men det lyckades inte. Placerade den upp och ner under durken. Omöjligt att komma åt at justera när durken ligger på plats. Försökte men lyckade vrida den åt fel håll. Sen gav jag upp. Ganska djup V-bottnat där kvadranten sitter. Skall plasta upp en klack och försöka placera om roderlägesgivaren, under sommaren. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser