rekrevs 1 Postad 17 Maj , 2010 Hej! har en Penta 4,3 gs 1995 som nu efter sjösättning har visats sig att det läcker lite olja droppet verkar komma precis under oljefiltret, det som kommer är väldigt lite, har dragit åt filtret med handkraft . 1 timmes körning ger en fläck av olja 2 cm i diameter. Även lite vatten ej glykolfärgat har det kommit in , också det väldigt lite, och det här bara när jag kör. Men en motor på 15 år kanske man får räkna med lite läkage. har någon tips vad man kan kolla tas det tacksamt emot- Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 Maj , 2010 För att kunna åtgärda problemen måste du nog räkna ut varifrån det läcker. Torka helt rent runt filtret och dess omgivning och kör motorn några minuter. Ta ett papper och torka runt igen och se om det läcker från filterpackningen mot motorn. Det borde inte vara så svårt att hitta den läckan. Läcker det från filtret så prova att dra det hårdare. Du säger att du dragit oljefiltret för handkraft men det är ju svårt att veta hur mycket du dragit, jag antar att rekommendationen för ditt filter är 1 varv med handkraft, men det är ingen exakt vetenskap. Prova att dra åt det något mer för hand, typ 1/8 - 1/4 varv. Så länge du inte tar i så du spricker eller använder verktyg och drar sönder gängorna så leder det bara till att du får använda mer våld i höst när du byter filtret. Du kan nog leta efter vattenläckan på samma sätt, torka med papper och se var det är blött. Alternativt känn på slangar och kolla slangklämmor. Sitter något löst eller håller något på att gå sönder är det värt det lilla extraarbetet att fixa det nu innan problemet blir akut. Är du osäker på om vattnet kommer från motorn kan du testa att rita linjer med vattenlöslig tuschpenna på möjliga vägar vatten kan rinna (syns bäst på skrovet, lite svårare att se på motorn). Det krävs ibland lite detektivarbete att hitta var vatten kommer in. -- Jag förutsatte att du nyss bytt olja och att den oljefläck du ser är gul i färgen så att det är ny olja du ser. Är den svart skulle jag gissa att det är slabb från ditt oljebyte som kommer fram när du kör motorn. Då har du antagligen inte något problem mer än att du får torka några gånger tills allt försvunnit. Senast ändrad av Tomas99 | 17 maj 2010 | 18:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 18 Maj , 2010 Hej! Tack så mycket för den utförliga infon om vad jag kan göra för att hitta orsaken till läckaget. Bytte tändstift inför säsongen, kanske har jag missat att dra åt dom. Många tack/Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser