skruddel 0 Postad 17 Maj , 2010 Vi köpte en ny Bavaria 35 förra våren. När den väl blev levererad efter flera veckors försening och med en del strul med installationer fick vi inte ankaret att fungera ordentligt. badbryggan sprack i plasten och knappen för upp och ner fällning glappade. En del andra småfel kom också,men vi valde att ta det till hösten. Hösten kom och vi fick beskedet att alla fel skulle ordnas till våren.(2010) Vi var snabbt i med båten i sjön(islossning i april) och fick lägga den på Bullandö. Alla fel skulle ordnas under en dag fick vi höra. 3veckor senare tog vi hem båten till vår brygga och fortfarande funkar inte ankaspelet som det ska. Båten väger 7 ton. Vi har en blyad lina och när ankaret ska upp tjuter larmet och ankarspelet orkar inte dra upp linan med ankare utan slirar och matar inte. Är det någon annan som har haft bekymmer med detta. 2 gånger har Bavaria haft båten inne för att fixa detta,men det verkar hopplöst. Kan vi ha fått ett för klent ankarspel? Knappen till badbryggan glappar och är svår att få upp/ner. Någon som har tips ideer om vad vi kan göra själva? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Maj , 2010 Jättetråkigt att höra att ni har problem. Det hjälper inte mycket, men det enda tips jag har är att ni inte ska försöka fixa något själva. Så länge det är garantiärende så ska försäljaren stå för det. Börjar ni pilla själva så finns alltid risken att garantin inte gäller. Det finns folk här på forumet som brukar vara ganska duktiga när det gäller det juridiska och säkert kan ge dig råd om vem du ska kontakta, t.ex. ARN eller konsumentverket. Lycka till och hoppas att det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2010 Förr hade komunerna konumentvägledare som kunde hjälpa och vägleda en vid problem med företag, som ett första steg innan ARN. Finns dom fortfarande kvar? Att göra nåt praktiskt på båten själv innan Bavaria gjort sina - är det tre försök - är nog inte bra. tommy Senast ändrad av toaen | 17 maj 2010 | 17:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 18 Maj , 2010 Tack för bra svar. Vi väntar på att Robban som är en toppenkille ska komma till vår brygga och hjälpa oss igen inför sommaren. Vi verkar ha fått ett Måndagsexemlpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 18 Maj , 2010 ni kan ju läsa av typskylten på ankarspelet för att sedan leta på nätet efter info,om ankarspelet ( om det har rätt dim. för båten och att klara era ankarvikter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Maj , 2010 För att kunna hjälpa till måste man veta ett par saker först: Vad är det för ankarspel och hur stor effekt är det på? Exakt vad är det spelet förväntas lyfta, alltså ankar/kättingvikt, linvikt? Sedan kan man ju undra, har ni eller Bav specat spelet? Har ni eller Bav (ankarspelstillverkaren) specat linan? Sedan kanska man skall fundera på några saker. Det är svårt att få lina att fungera till 100 % i ett spel och det ligger litet i sakens natur att det kan slira vid hög belastning. Kanske du förväntar dig för mycket av spelet? Det är fullt rimligt att ett litet spel får problem att dra båten i hård vind eller att utan vidare bryta loss ett ankare som satt sig hårt i lera. Man kan helt enkelt behöva hjälpa till med propellern. Och när ankartåget är rakt ”upp-och-ner” låta naturkrafterna jobba litet, ankaren brukar bryta loss sig själva efter en kort stund i det läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 18 Maj , 2010 Håller med Eilean i sina kommentarer. Det verkar vara ett eftermonterat ankarspel eftersom det är med lina. De flesta segelbåtar med fabriksmonterade spel i fören har ju oftast kätting. Så hade åtminstone Bav, Beneteau, Jenneau etc tidigare. Om det är ett spel från Båtsystem så har dom haft vissa problem med slirande lina vilket tex Power Il och dom andra normalt inte har. Har själv haft Power Il som akterspel i mina tidigare båtar och det kunde slira om linan var torr men det hände sällan och precis som Eilean säger så ska man inte förvänta sig att spelet ska dra loss och dra upp linan i alla situationer utan man måste vara beredd att hjälpa till med motorn. Sen beror det på om det är linan som slirar eller det är inne i spelet det slirar. I vissa spel kan man ju lossa rullen/kapstan för att få en frifalls funktion och om den inte är tilldragen så slirar ju spelet. Sen nämner du larmet men vilket larm pratar du om? Är det ett batterilarm som larmar för låg batterispänning eller vad är det. Att ett sådant larm larmar kan mycket väl bero på att när du drar med stor kraft i spelet kan du får en temporär dipp i spänningen på batteriet och att larmet då reagerar. Att kategorisera en båt som måndagsexemplar för ett par fel som du nämner är kanske lite väl drastiskt men jag förstår din frustration. Om du ger lite mer detaljerade info om ditt spel och hur och när det slirar kanske vi kan ge dig tips på hur du skall undvika det. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser