Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gäst Palle

Konvertera 110V till 220V landström, kontakter?

Rekommendera Poster

Gäst Palle

Hej! Jag behöver få tag på någon som är duktig på att konvertera 110V landströmssystem till 220V. Hur gör man detta på bästa sätt? Har ni några bra kontakter att tipsa om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp och installera en transformator 230VAC till 110VAC för jag förmodar det gäller en importerad båt med elutrustning gjorda för 110VAC. Byt sedan kontaktanslutningarna för inkoppling av landström så de passar våra kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Palle

Tack för hjälpen styrman! Ja det stämmer att båten är importerad med ett befintligt 110V system ombord för varmvattenberedare, spis, micro och kyl. Om man gör en installation som du föreslår, kan man då ta ut 220V på uppsidan transformatorn till nya 220V-eluttag i båten och på nedsidan (110V) koppla in sin befintliga 110V-utrustning. Eftersom båten är helt ny och utrustningen lika så, känns det onödigt att behöva kasta ut alla dessa som idag går på 110V. Hur är det med kablarna, kan de återanvändas för 220V? eller är de underdimensionerade? Landströmskabeln för 110V är mycket grov. Hälsningar Palle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Behöver man byta ut båda kontakterna på landströmskabeln eller räcker det med att man byter ut på landsidan till 220V och behåller 110V kontakten på båtsidan, Då slipper man ju byta själva uttaget i båten. Någon som vet, tacksam för svar.

 

/Kim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du kablarna i båten för 110V så är de överdimensionerade om du i framtiden ska köra med 220V. Dubbla ledararean då ju 110V kräver dubbel ström för samma effekt. 110V i båt är ingen dum grej då risken för elshock är lägre med halverad spänning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På Elfa hittade jag en isolertransformator för 1500VA som skulle passa  båt. Den ger möjlighet till frihet från landjord genom att den är galvaniskt isolerad från elnätet. Man kan alltså anordna sin egen jord på båten och slipper korroderande jordströmmar.
 
Det kallas fulltransformator eller isolertransformator till skillnad mot de flesta 220/110V trafos som är spartransformator där 110V och 220V ligger på samma lindning. En enda stor kopparspole med ett mittuttag som ger 110V.
 
En riktig transformator är fulltransformator (isolerdito) har en spole för 220V och en annan för 110V och dessa två är inte elektriskt förbundna med varandra (galvaniskt skilda.  Det är sådana man ska använda i båt.
kolla ELFA:s hemsida och sök 56-270-54. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar kabeln från bryggan till båten. Den kabeln jag fick med är en kraftig gul kabel för 125V med USA handskar i båda ändar.

PÅ sidan av båten sitter en elansluningsbox för inkomande el, Denna anslutnng är också USA kontaktdon.

Jag skulle helst slippa byta ut denna box då det kräver en del ingrepp i själva skrovet, skulle va skönt att undvika.

 

Frågan är om jag kan byta ut ena handsken på min gula 125V sladd till en 230V handske. Bryggan=230 handske, Båten=125V hanske

 

Är det någon risk med detta

 

Vänligen

 

Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl fungera.

 

Strikt formellt så är elkablar godkända för olika driftspänningar. Har man högre spänning i en kabel än vad den är gjord för kan man få överslag, kortslutning i i värsta fall brand.

 

Kan du se på någon märkning på kabel eller kontaktdon om de ska klara upp till 230 V?

 

Skillnaden mellan 110V och 230 V är i och för sig såpass liten att det inte borde spela  någon roll. Kabeln och ingångsuttag klarar nog 230V. Men det är ju alltid bra att kolla först.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Det finns bara en kvalitet som är godkänd som anslutningskabel till båtar (och på campingplatser). Den har beteckningen: H07RN-F. En äldre beteckning är RDOE.


Förkortningen H07RN-F betyder enligt CENELEC:


H= Harmoniserad.


07= 450/700 volt. (D v s extra tjock isolering vid den aktuella användning med 230 volt.).


R= Isolering natur- och/eller styren-butadiengummi.


N= Mantel polykloroprengummi.


F= Extra mångtrådig för anslutningsledning.


Kabeln känns igen på att ytterisoleringen på upprepade ställen är märkt med H07RN-F. Den är också grövre än många andra kablar. Med tre ledare om 1,5 kvadratmillimeter har den en ytterdiameter om 10 millimeter, med ledarytan 2,5 kvadratmillimeter blir ytterdiametern 12 millimeter.


Finns bl.a. på Biltema. 25meter 3g 1,5kv.mm kostar 279:-. Art nr. 35-454

Mvh, Nybyggarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det måste finns fler kablar som är godkända tex H05BQ-F,H07BN4-F,H07BQ-F där H05BQ-F och H07BQ-F är vanlig landströmskabel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabel som du har för tillfället duger nog säkert bra, eftersom den är gjord för en dubbel ström gemfört med vad det kommer att gå i den när du bytt till 220VAC/110VAC transformator. en 110vac kabel har nog samma isolation för spänning som en 220vac , brukar det vara åtminstone, men med amerikanernas standarder vet man ju aldrig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln fungerar nog utmärkt, dock kan intaget vara tillverkat och godkänt för 120v enbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara lite hopplockade tips för vad som ger en vettig landströmsanläggning som troligtvis bygger på gamla uppgifter.

Nu är det ju kabeltillverkaren som bestämmer vad kabeln är till för, vilka förläggningssätt och användningsområden

Tidigare visste man att en RKK var en anslutningskabel osv. nu är det upp till kabeltillverkaren att bestämma detta

Så det där att det inte kan vara en plastkabel utan måste vara en kabel med extra tjockt naturgummihölje stämmer nog inte

En annan viktig sak är att fundera på utlösningsvilkoret med långa anslutningskablar, det vanligaste är ju nu att det sitter automatsäkringar i landändan och hur lång anslutningskabel 1.5mm2 kan du då ha för att vara på säkra sidan utan att veta om förimpedansen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänkte bara tala om att jag har kopplat som jag föreslog tidigare, funkade kanon bra. Nu har jag både 110V och 220V ombord!!.

Pratade med en elektriker som kollade på prylarna och instalationen=helt OK!

 

Mvh

 

Kim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är "nog" att en hel del apparater är relativt okänsliga för en högre frekvens.

 

Sedan har jag två tips till du som tar upp denna gamla tråd igen.

Inget fel i det, det har varit en del liknande trådar... Tips ett är att använda sökfunktionen aktivt.

 

Det var säkert så du gjorde? Men tips två är då att det oftast är bättre att starta en ny tråd för om du tittar på datum så är det flera år sedan frågeställaren var inloggad. Du ser datum överst...

 

Välkommen till forumet förresten, här går att få svar på det mesta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta maskiner fungerar ändå men med sämre effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ansluta 60Hz utrustning till 50Hz nät går bra. De flesta handelsfartyg är byggda med 60Hz för att kunna landanslutas i länder med 50Hz. Asynkronmotorer går långsammare men det har man nog inte så många, möjligen AC. Elektroniska apparater, datorer, laddare mm är switchade och bryr sig inte ett dugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...