Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Empirikos

Hur montera VHF kabel i masten?

Rekommendera Poster

Hej,

jag tänkte montera min VHF och funderar nu hur man bäst fäster kabeln inne i masten. Jag har fått tipset att limma den men frågan är då vilket lim man använder och hur man gör för att spänna kabeln så att limmet fäster? Finns det några andra kluriga metoder?

Hälsningar Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en mast med kabelrännor så dra den bara där. Har du inte det så finns det andra sätt. Först; använd rätt kabel, inte en RG-58 utan det ska vara RG-213 eller RG-214, men 213 räcker. RG-58 tåler dåligt mekanisk förslitning och får den hänga så töjer den sig av egenvikten.

Du behöver inte limma kabeln i masten, låt den hänga fritt men sätt buntband på den med ca 10-20 cm mellanrum. Klipp inte av buntbanden utan låt dem peta ut åt olika håll, de kommer att hindra kabeln från att slå mot masten. Du kommer dock att behöva en dragavlastare i toppen under kontakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en Seldenmast kan du få lite tips i deras folder om kabeldragning i mast. Men du kanske redan sett den? Gå annars in på deras webb, www.seldenmast.se och under manualer / allmän info / kabeldragning hittar du broschyrer. Flera master har speciella kabelrännor eller plats i likrännan för kablar. Detta för att slippa ha kablar som hänger och slår inne i själva masten. Så har du en seldenmast så kan du hitta anvisningar för just din mast där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Oavsett vilken av de föreslagna kalblarna du väljer och den ska hänga fritt i masten så är det viktigt att kabeln är avlastad på ett bra sätt i masttoppen.
Du ska ha en dragavlastning modell överfall i masttoppen.
Det spelar ingen roll hur kraftig kabel du använder om den hänger över en skarp kant i masttoppen. Plasten kallflyter och du får in fukt som kan rinna neråt och krypa uppåt, tämligen obehindrat inne i koaxen, med exiderade kontakter som resultat.

Om du inte har kabelkanal så är ett utmärkt (om inte bättre) alternativ att limma den inne i hörnet på likrännan.
Gör ren likrännan med något avfettande t.ex thinner på en trasa som du drar i rännan med ett bågfilsblad.
Rulla försiktigt ut kabeln så att du inte får några knixar. Knyt fast den i ena änden och dra försiktigt ut alla böjar, så den blir rak och fin.
Stoppa in kabeln i likrännan och låt kabeln ligga till sej i likrännan några solvarma dagar.
Köp en liten flaska Polyuretanlim och sätt en tunn slangbit på flaskans pip som du når ned till hörnet av likrännan med.
Lyft försiktigt ur kabeln och lägg en sträng lim, lägg tillbaka kabeln och låt limmet härda.

Om kabeln reser sej på något ställe kan du klippa till lagom långa bitar av strips och som du sätter i spjärn inne i likrännan och mot kablen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fritt hängande och buntbands-metoden fungerar bra, räcker nog med 3 buntband åt olika håll var 80:e centimeter ungefär - med skapligt grova band. Inom en grupp med tre spretande band kan avståndet få vara ca 3 cm, blir nog lättare att mata igenom mastfotens skivgatt på det viset.
Lägg kabeln utmed masten och måtta så att inga buntband hamnar nära skivhjul, tex fockens vid partialrigg.

Har så, och kan ibland höra hur buntbanden jobbar om jag lyssnar riktigt riktigt noga innan jag somnar gott :)

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också använt mig av buntbandsmetoden som beskrivs ovan. Rekommenderas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slits inte kabeln av fallen inne i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill höja ett varningens finger för att limma kabeln i likrännan. Gör ett 100% gott jobb med garanterad vidhäftning - det är inte kul när kabeln släpper och hindrar travarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buntbandsmetoden är säkert bra om man vill slippa höra löst hängande och slamrande kablar, men bunbanden avlastar inte kabeln på den punkt i masttoppen där all last hänger.

När man limmar kabeln i likrännan är det lätt att ha kontroll på  att kabeln sitter där den ska, och kablar precis som allt annat ska inte hänga å slänga.

Tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om avståndet från VHF-station till VHF-antenn är över 10 meter bör man välja en lågförlustkabel. RG-213 och RG-214 är bra ur lågförlustsynpunkt, men också ganska tunga att ha i masten. Istället kan man välja HFX1336 som är ungefär lika tjock som RG-58 men har mycket bra lågförlustegenskaper.

Som antenn rekommenderas Celmar 0-1 som är än stålsprötsantenn. Tänk på att kontrollera om masten är jordad i kölen eller skrovet (om det är en stålbåt.) Då ska antennen isoleras från masten eller en galvanisk jordfrånskiljning monteras på antennkabeln. Annars finns risk för galvaniska strömmar då de flesta fritidsbåts-VHFer har en antennjord som är förbunden med (-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo antagligen, men inte värre än att den redan normalt rätt korta livslängden kan hållas.

Bytte kabel i min 8,3 m höga mast förra året, efter regelvidriga hela 13 år.
(Kollade iofs inte skicket map på skav, men brukar ha ganska bra mätkoll på iaf stående vågförhållandet. Kabeltypen är av den centimetergrova sorten, har ingen närmare uppgift.)

Så, jag tror inte att slitaget egentligen är nåt problem.
Bland fördelarna med buntbands-metoden kan kanske även det relativt lätt utförda montaget/utbytet få inräknas. Funderar även på slamrande fallinor, kanske tystnar även de i viss mån av buntbanden/kabeln. Blir väl svårare att ljudligt piska runt med buntband överallt, tänker jag mig?

/ Thomas 

Edit: Den utbytta kabeln hade inga buntband och störde därför nattsömnen rejält emellanåt. Den gick ut genom ett sidohål ca 30 cm under masttoppen, men överlevde ju otroligt nog även detta slarv med avlastning/skavskydd rejält länge.

(Tryckte denna gång in ett rejält buntband i sidohålet under kabeln som skavskydd och kletade silicon utifrån för att täta/hålla allt på plats. Lindade även vulktejp mellan sidohålet och antennen som extra UV-skydd.)

Ifall den nya kabeln med alla buntband är lätt att demontera återstår alltså ännu att se.

Petitess-avdelningen:
I mitt tidigare inlägg angav jag ca 3 cm som lämpligt mellanrum för de sas grupperade 3-buntbandsborstarna var 80:e centimeter. Vid närmare eftertanke så borde väl mastfotens rullskivgatt-djup få avgöra mer exakt. Tänker mig att ett bunband i taget kan få passera det smala gattet, och först när ett buntband passerat hela gattet så kan kabeln då fritt roteras för nästa ... osv? (Buntbandets lilla låsanording tar ju plats, och bör nog inte vridas i onödan.)  

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 maj 2010 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade fritt hängande kabel i drygt 19 m mast under 6 år utan att märka av problem. Men jag byggde upp böjen som bildas innanför den övre avlastningen med flera, progressivt kortare bitar av krympslang så att kabeln böjdes med litet större radie. Och använde en avlastning med stor klämyta.

Angående trä kabel.

Istället för att göra det med masten nere och riskera att kabeln snor sig kring fall föredrar jag att dra både kabel (och nya fall) med masten rest.

Köp en cykelkedja och knyt den i en tunn lina. Spänn alla fall hårt och kräng båten ordentligt (exempelvis med spinnakerfallet mot land) åt det håll kabelns in- och utgenomföring sitter.
Peta in cykelkedjan från mastkran eller båtsmansstol och den kommer att glida ner längs mastväggen och inte sno sig runt några fall. När kedjan nått botten av masten eller hålet för genomföringen är det en ganska enkel match att fiska ut den med en ståltrådsögla.

Och sedan dra in kabeln med linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle man kanske kunna få låna den här tråden nu när ni är i högform....?

Alla har lixom inte metallmaster....

Jag har en 32 fot lång, ketchriggad (trämaster) stålbåt som nu efter sex års väntan äntligen guppar i sitt rätta element.

Jag har införskaffat ny VHF radio (Radio Ocean RO-4800 med inbyggd AIS), VHF antenn (Celmar 0-1) samt kabel (RG213).

Prylarna monterar dessvärre inte upp sig själva så nu vill även jag ha lite tips från forumet!

1) Om man inte vill ha en fritt hängande VHF kabel - tips på fastsättningsalternativ (för trämast).

2) Hur få till en vettig genomföring/kontakt från överbyggnad till ruff?

3) Skribenten Pelleplotter skriver lite om risk för galvaniska strömmar i stålbåtar en bit upp i denna tråd.... Han menar på att man som stålbåtsägare skall montera på en galvanisk jordfrånskiljare på antennkabeln. Vad är det? Hur ser en sådan ut? Vart finner man en sådan?

Senast ändrad av newnoseharbour | 20 maj 2010 | 20:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

tack för alla tips! Buntband verkar vara en bra idé,
verkar även vettigt att fixera kabeln med en avlastare.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

newnoseharbour

2. Jag antar att du mastar av då och då för underhåll av trämasten. Då är det praktiskt med en koppling så att du slipper dra ut kabeln ur ruffen när masten ska av. Bästa sättet att få bekymmersfria kopplingar är att ha dom inomhus. Då använder du en vanlig lösnäsa eller liknande för att dra igenom kabeln in till ruffen där du sätter kopplingen. http://www.ctvservice.se/Monteringstillbehor/Losnasa-53x55x15.html

Vill man inte skruva upp lösnäsan och sika om genomföringen varje gång man ska masta så kan man använda en genomföring med kontakt. http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA105

3. OPC-1758,  Sidan 10 i ICOMs marinkatalog. http://vhfgroup.com/se/content/download/305/2140/version/7/file/MarinBroschyr2010_screen.pdf

(Tveksamt om det behövs på en båt med trämast)

Senast ändrad av Pelleplotter | 21 maj 2010 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pelle!

Finns det någon som har ett smart sätt att fästa VHF kabeln på en trämast?

Fräsa ett spår, häfta, klamra, limma.....?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...