Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
bearcat

Rapport från rorkulten nr. 1. Första seglingen!

Rekommendera Poster

Om ni tycker att detta inlägg suger eller är bra: låt mig veta! Jag gör inga fler om ni tycker det bara tar forumplats!

För första gången sedan 2008 står jag på en segelbåt i begrepp att segla. Ett par dagar tidigare har jag kört för motor hela vägen hem från Göteborg till hemmahamnen Skärhamn på TJörn med knappt märkbar vind i näsan. Bra start, ska ju bara hem!

Min tidigare sjövana är större än normalt då jag med familj varit bosatt på ön Donsö utanför GBG i 10 års tid. Detta innebar segling nästan dagligen med ungarna (3 st) under juni-sept och resten av året pendling till fastlandet med en Ockelbo C20 (Brutalt ombyggd med Volvo Penta TD60 i aktern, rekommenderas inte!) Sommaren var det Albin Vega med MD7A eller Maxi 77 med MD5a som gällde. Segling varje dag nästan... Ungarna är riktigt salta killar...

Idag den 16 maj 2010 lägger jag alltså loss min Ohlson 29:a (nåja, pappa betalat...) med nyss nämnda pappa ombord. Han har inte varit på en segelbåt på 25 år! Vinden är svag NV och ca 1-3 m/s och enligt mig perfekt lärlingsväder för farfar! Mycket riktigt får han upp rullgenuan enligt mina instruktioner galant. En timme senare ska storen upp och han står och rycker i rullgenuans fall och säger Den här? Nej för helvete! Efter lite mek kommer så storen upp. Rullbom är nytt för farsgubben och denna (monterad och rullad av tidigare ägare i samband med sjösättning, Tack Stefan!) lovordas! Även rullgenua är ett nytt påfund som han mer eller mindre avgudar i dagsläget! (VA? Man kan alltså stå i sittbrunnen och hissa segel och sen rulla in desamma?) Jajamen pappsen...

Värmen i ruffen går för fullt. Så vi turas om att gå ner och tina oss. GPS:n (Garmin 128) söker hela vägen, den kommer att bytas till en ny innan nästa vecka är till ända! Men loggen säger 2,5-3 knop. Låter rimligt. Ett försök till en utomskärs segling (Min favorit, alla kategorier, Sverige-skagen, 28 sjömil, har jag nog årsbästa på...) slutade med att det helt slutade blåsa... Vindexen snurrade runt efter mastens gungningar i dyningen. Fick krypa till korset och starta Gamla goa Pentan (MD6A med MS) och ge oss av i den hiskeliga hastigheten av 5,5 knop inom mot hemmahamnen! 3 minuter efter tilläggning kom regnet... En bra start på säsongen och pappsen lärde sig nog lite grann. Härligt! Nästa helg blir det ungarna ombord! Om det blir segling eller en dags motorgång beror helt på väder, vind och deras sjövana! Väl mött! Alex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...