Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Fourwinns-204

Hjälp ang MerCruiser v6 4.3 L!!!

Rekommendera Poster

Någon som möjligt kan ha någon aning om vad som hänt med min motor?

Tog båten till en sjömack och tankade och skulle ta en liten tur efter det.

Efter ca 20 min så hör jag att motorn typ börjar att blöddra då jag drar ner på fart.

Stängde av motorn snabbt och startade sen upp den igen. Nu både låter och går den som skit. Var tvungen att puttra tillbaks till hamnen men tog det försiktigt.

typ som att den inte skulle gå på alla cylindrar. Har haft lite strul med att den har surat ner sig förra året. Kan det vara så att förgasaren jävlas eller är det nått elfel? Eller håller fanskapet på att rasa? Kolvar är helt nya sen förra året, samt lager och renoverade toppar.

 

Någon som haft liknande problem med en lösning?

Skulle även uppskatta tips på en duktig mekaniker i Sthlm.

Båten ligger vid Kungsholmen.

Super tacksam för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så enkelt att det det smög i lite vatten i tanken i samband med tankningen ? Hade liknande symptom förra säsongen och kunde inte komma på vad det var innan jag hittade vatten i förgasarna.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom garanterat inte in vatten i tanken när jag tankade. Men bra förslag!

Ska ta loss förgasaren och gå igenom den. Det var rätt mycket fukt kring flammskyddet så det kan ju vara en anledning. Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankat på sjömack? Då kan det finnas annat än bensin i tanken.

Bytt bränslefilter vid service?

Ordning på soppan i tanken så den inte består av massa vatten och skit?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma problem, sjösatte igår efter att först tankat fullt och slagit i K-sprit i tanken. Motorn drog igång perfekt och jag lät den ligga i ca 10 min på tomgång innan jag gled ut ur hamnen. Körde kanske max ytterliggare 10-15 minuter innan motorn började gå tungt och sedan dog.

Fick igång den först senare efter att ha blivit hembogserad av vänliga själar. Motorn går bra en stund på tomgång och sedan bluddrar den och dör. Bytter vattenavskiljarfiltret och kolla andra filter och då gick den bättre men då var o andra sidan motorn kall igen.

Förslag, kan det vara autochoken så att motorn går fet tro?

Lika tacksam som ovanstående för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte K-sprit. Det är ju etanol och det finns redan i bensinen.

Har du vatten i tanken så är det tömning som gäller.

Har du skit i tanken så är det samma visa.

Tidigare expert uttalat sig om majoriteten av felen består av skit och vatten i soppan. Speciellt de som kommer från dåliga sjömackar.

 

Om du är osäker på automatchocken så är det bara att lossa luftfiltret och kolla ned i förgasren så ser du om spjället stänger och öppnar som planerat.

Övriga punkter att kolla om man är osäker på motorn tekniska förmåga är ett hederlig kompprov.

Även stiften talar ett tydligt språk om hur motorn mår.

Givetvis utgått ifrån att du kollat att oljan är fin mm.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en massa bra tips!

Gjorde rent i förgasaren samt bränslefilter i dag plus att jag slängde i k-sprit.

Men tyvärr så tror jag att den inte går på alla cylindrar. Ska kolla stiften och så nästa gång jag är vid båten.

Någon som har nån aning om vad som gäller med garanti när man har renoverat en motor?

Tänkte om det är något med kolvarna eller så. Motorn har ju på sin höjd gått 15 timmar. Inte ens det tror jag.

Alla kolvar skall vara utbytta plus att motorn är ju totalrenoverad.

Gjorde detta innan förr förra vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en rochester förgasare så finns det väl ett litet filter i bränsleinloppet.

Orginal är det ett pappfilter som sväller vid vattenkonstakt, soppan stryps, och allt börjar gå illa. Byt till plast/metall nätfilter.

Var förgasaren isär för renovering, vanligt fel är att flottörnålens upphängning sätts fel, med diverse konstiga fel i bränslehanteringen som följd.

HAde det varit nåt svårt fel som följd av motorrenoveringen så borde de ge sig till känna med missljud. Troligen nåt förgasarstrul, eller ev tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat kompet och det visar sig att det var noll i komp i ettans cylinder.

Så troligtvis är det topplockspackningen, om inte annat ventilerna.

Ska sätta igång att riva motorn snart så visar det sig.

Men tack för alla råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...