Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
saltpeter

Solcell Däcksgenomföring Värme !!!

Rekommendera Poster

Upptäckte att det blir varmt - nästan så att man bränner sig - i däcksgenomföringen på min solcell, kontakten (två polig) sitter mellan cellen och laddningsregulatorn !

Har jag för smala sladdar / kontakt pinnar eller är edt något annat som är snett ?

Enligt ladd indikatorn laddar den med upp till 3 A samma som innan jag bytte kontakten.

Hmmm

Jag har nyligen bytt kontakt pga ärgning att kabeln var svart, Tog ny kabel i samma storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kontakten  blir varm har du dålig kontakt eller för klen kontakt.
Vilken kontakt har du?
När jag kopte till min solcell fans det två olika 2poliga kontakter en för max 2A och en större för max 5A

Jag valde den större samt 4m2 kabel, har inte känt att den varit varm, men är inte helt säker på att jag känt efter när den laddar max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så dålig kontakt så det blir varmt men du har ändå 3 A laddning?Låter inte sannolikt att det är dålig kontakt. Det blir visserligen 36 W med 3 A men då är laddningen noll.

Kan det vara så att kontakten stundtals ger kortslutning med batteriet som energikälla? Då blir det snabbt varmt. Kolla isoleringen på ledarna kring genomföringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan väl va överslag/krypströmmar i den saltbemängda isoleringen i kontakten också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde torka ur saltet på nolltid och torrt salt leder inte så mycket kan jag tro. Men spännande variationer med väderleken kan man tänka sig. Borde isåfall ganska snart korrodera bort nån av ledarna i saltlaken. Några ampere i några timmar så är nog ledaren eller kontakten bortärgad.

Den svarta ledaren borde vara en bra ledtråd i detektivarbetet. Gick den emot godset i kontakten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack alla vänliga och duktiga seglarvänner. provar med grövre kabel genomföring. återkommer efter helgen !!!

Vill minnas att värmen kom med sooooooooolen och på morgonen när batteriet var lit urladdat vilket talar för klen kabel och kontakt. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3A värmer ingen ledare även om den är av klent slag. Tror problemet ligger i själva kontakten som lätt ärgar sönder om spänningen ligger på hela tiden och den är fuktutsatt och mer eller mindre salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fortfarande intressanta ideer. eftersom jag nyss bytt kontakt till denna25-355_l.jpgtyp som är för 3A så kanske det är jag om har klantat mig. börjar med att kolla om någon tråd ligger och gör kortis inne i kontakten. tjo Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen !

Nu har jag bytt till genomföring så att hela kabeln går genom däck med klämda kabelskor på undersidan.

Verkar funka mkt bättre ingen värme än så länge.

solcellen maxar fortfarande på runt 3A vid urladdat batteri och mkt soooooool !

Senast ändrad av saltpeter | 01 juni 2010 | 18:38

Senast ändrad av saltpeter | 01 juni 2010 | 18:38

post-10014024-1394236376,8149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad använder ni för kablar ovanför däck??? Vill ju ha så grova kablar som möjligt men det blir ju svårt med genomföringen i rufftaket då som oftast klarar max D 10mm. Finns väl inga 2x4mm kablar?!??!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte en rulle 2,5 mm s förtennad på sea sea. Dyr men skall vara bra om man vill slippa SVARTA kabeldöden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån genomförning köpte jag till min båt i tron om att den var vattentät. När jag nämde det i butiken sa dom bara att vattentät, den där nej det kan jag inte tro Watskiskit alltså. det var bara att bita i det sura äpplet.

Jag funderar på att sätta på en sån här http://seatronic.no/strom-gjennomforinger-c-50_198/kabelgjennomforing-p-1051

När jag kollade här så råkade jag se en sak, jag skall köpa varmvattenberedare, vilken skillnad på pris.

http://seatronic.no/varmtvann-c-108/quick-varmtvannsbereder-p-112

och

http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=16842

Sparade 1500 på att köpa i norge, det hade jag inte trott!?

Senast ändrad av sethakan | 07 juni 2010 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...