Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
rool

Värmaren tänder inte

Rekommendera Poster

Jag har en Wallas-värmare (tror jag) som inte vill tända. Har fyllt upp med lysfotogen, men när jag slår på wärmaren lyser det rött direkt, fläkten går men den verkar inte tända. Trots att den stått på minst 30 min blir skorstenen inte varm och ingen varmluft kommer.

Någon som har tips/råd på vad det kan vara? Något som skall bytas ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Brukar vara glödtråden. Vilken modell har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jag har inte kollat modellen ännu, nyss köpt båten, men kan kolla det och komplettera inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om den lyser rött direkt verkar det som om något är galet. Den röda lampan indikerar att värmaren ger just värme. Därimot fick jag byta filtinsatsen då den gav för dålig effekt. Efter det så går den som den ska. Jag har en wallas 1800 av äldre modell. Lågan brinner ju på filtinsatsen och den verkar ta slut efter ett tag. Bästa pris på servicesatsen hittade jag hos Hjertmans (245:-). Hoppas det löser sig.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du höra tickandet från pumpen som skall pumpa fram fotogenen?

Dom brukar kunna fastna när värmaren står still länge. Prova att knacka med baksidan (skaftet) på en skruvmejsel mot värmarens utsida det brukar kunna väcka pumpen.

Lycka till /Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren är en Thermic, inte Wallas somjag trodde. Har kännt på slangen från behållaren med fotogen, och man känner att den pumpar fotogen, men på något sätt tänder den inte. Skorstenen blir inte varm trots att jag kört värmaren ca 15-20 min, och röda lampan lyser direkt.

BIfogar bild.

post-10011669-1394236354,3002_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Filten som många skriver om, är det den som sitter i nära anslutning till fotogenbehållaren? Tändtråden, går den in i värmaren, eller vart hittar man den?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte igår att våran Wallas också tjurar. Läste manualen när jag kom hem och där stod att man kunde blanda i 3-5 % k-sprit i fotogenen eftersom det inte var ovanligt att man kunde få parafinutfällning om värmaren stod länge vilket k-spriten löser upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett vanligt fel när värmarn stått oanvänd länge är att pumpen inte går....Hör du ett tickande ljud så går den, är det tyst så har du felet där. Brukar ibland hjälpa med att bara knacka på den med en skruvmejsel, men som i mitt fall förra säsongen så fick jag skruva bort pumpen och fila rent kontaktytan till jordkabeln, som hade blivit full i ytrost. När jag filat till ytan gick pumpen igång direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...