rool 3 Postad 16 Maj , 2010 Hej! Jag har en Bayliner V8 som går orent, går på max 6 cylindrar. Jag har bytt tändkablar men den går ändå väldigt illa. När jag åkte idag och det blev lite sjö, började motorn plötsligt gå bra, som om något hamnade rätt när båten studsade. Men när jag saktade ner och skulle gasa på lite senare gick motorn illa igen. Någon som har tips/råd på vad det kan vara, eller på vad jag bör titta på. Jag har testat koppla bort tändhatten på varje stift, och på 3 cilindrar hände inget trots att jag tog av tändhatten med motorn igång= Går bara på 5 cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Maj , 2010 Har idag bytt tändstift på dom cylindrar som motorn inte gick på, men utan resultat. Kan det ha något med fördelaren att göra? Någon som tror sig ha några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Maj , 2010 Har du blå gnista på alla stift så är det nog något annat fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Maj , 2010 HUr kollar jag det enklast? Tar ur stift för stift och lägger mot blocket när jag kör startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Maj , 2010 Så skulle jag göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Maj , 2010 Tänkte inte klart riktigt. Alla stift ur så den inte startar. Ångorna i motorrummet måste vädras ut också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 18 Maj , 2010 Har du något bra tips på hur jag INTE blandar ihop dom sedan? Eller räcker det med att jag tar av tändhattarna och låter stiften sitta kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 19 Maj , 2010 vet inte om det alltid är så, men på min så är kablarna i olika längd så man ser lätt hur kablarna skall sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jekander 0 Postad 19 Maj , 2010 Märk upp tändkablarna med märktejp. Sitter tändkablarna i rätt tändföljd. Tändföljden borde stå någonstans på motorn. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 19 Maj , 2010 Tändföljd Cheva 1,8,4,3,6,5,7,2 Mer info finnes på http://rpm-racing.se/motorinfo.htm Har du kollat så inte kamaxeln är slut gör man ex genom att lyfta på ventilkåporna och kollar så att vipparmarna rör sig normalt. Lycka till MVH Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 19 Maj , 2010 Hej Jag hade också kollat bränsletillförseln, kan vara något skit som ligger i vägen nånstans. När båten dunsar i vågorna släpper skiten för att sedan fastna i suget igen. Smuts i tanken? Skit i förgasarn? //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 31 Maj , 2010 Tack för alla svar. Nu är jag inte direkt kunnig i området, men om det skulle vara skit i förgasaren, eller smuts i tanken, skulle inte motorn gå dåligt på alla cylindrar då? Som jag skrev i inlägget, när jag tar av tändhatten på 3 av tändstiften går motorn varken sämre eller bättre, jag tolkar det som att den inte går på dom cylindrarna, har jag fel då? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 3 Juni , 2010 Nu har jag konstaterat att motorn endast går på 7 cylindrar, det pyser ur förgasaren när man slår av motorn, vilket bör tyda på otäta ventiler eller liknande, eller? Tänkte göra ett komptest på cylindern, men någon som vet hur man gör, vad det kan vara och vad som kan behöva åtgärdas? Vart kan man hitta instrument för att testa detta? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 3 Juni , 2010 Ett tillägg till inlägget ovan, jag har nyligen bytt tändstift på 3 cylindrar, som jag trodde var dåliga. 2 av stiften syns det att motorn gått på, men det 3:e, på cylinderna jag tänker komptesta, var alldeles vitt, som nytt. Kan det ha med ventil eller kolv att göra, eller någon som har något annat tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 3 Juni , 2010 Ta komprov på ALLA cylindrarna! Du behöver de andra att jämföra med fler kan vara dåliga. Koppla bort tändspolen och ge full gas när du gör komptesten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 3 Juni , 2010 OK, tack för det. Så jag behöver alltså bara ta bort tändspolen, och inte alla tändstift? Det underlättar ju för att slippa hålla kolla på kablar och tändföljd isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 4 Juni , 2010 1: Köp dig en kompressionsprovare på Biltema/Mekonomen ja vilken biltillbehörsfirma som helst har nog en sådan. 2: Ta loss den grova tändkabel som går mellan tändspole och fördelarlock. 3: Börja med att märka upp tändkablarna på vänster sida sett framifrån 1 2 3 4 med 1 på första cylindern. Höger sida med 5 6 7 8 med 5 på första cylindern då är du säker på att det blir rätt. 4: Plocka ur alla stiften men håll reda på vilken cylinder resp dett satt i. Kan vara bra att veta vid kompressionsprovet eller om du åker till en duktig motormek så kan han utläsa mycket av konditionen på stiften. Ta även med det du skriver ned på kompprovet till motormeken. 5: Börja med cylinder nr 1. 6: Gasen fullt öppnad. 7:Skruva i kompmätaren och kör ca 10 sek. Läs sedan av kompmätaren och skriv ned det på papper. 8: Fortsätt så med alla cylindrar så börjar du snart att hitta vilken eller vilka cylindrar som krånglar. 9: När du har hittat vilken eller vilka cylindar som det är fel på så kan man med ett relativt enkelt sätt ta reda på om det är topplocket eller kolv eller kolvringar som det är fel på. 10. Får du stor variation ta och spruta in lite motorolja i den som har dålig komp. Ökar den så är det kolv eller kolvringar som behöver bytas (motorrenovering). Annars är det topplocket som behöver sig en renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 4 Juni , 2010 Hejsan, Hur gammal är kyllimporna? Jag skulle nog också kolla så att de inte har börjat läcka. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 4 Juni , 2010 Ååå läste inte detta inlägget så noga före jag svarade. Ser tändstiftet helt nytt ut utan sot olja eller gråfärgat så har du nog vattenintränging på den cylindern. i såfall håller jag med föregående skribent. Kyllimpa eller topplock. Hoppas det löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 Juni , 2010 Supertack för alla svar, skall undersöka detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 4 Juni , 2010 En liten fundering kring inläggen ovan, motorn börjar ju plötsligt gå bra ibland när jag åker i relativt hög fart i vågor/grov sjö, eller när jag åker runt i cirklar i ganska hög fart. HUr kan detta komma sig, om det nu råkar vara något av ovanstående fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 4 Juni , 2010 Hej, när du ligger på höga varv/grov sjö (suger luft), så trycker avgaserna ut kylvattnet som annars läcker inn Testa att köra motorn utan kylning (behövs bara några sek.), om den då går rent så är det ju limporna. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juni , 2010 Nu har jag tagit kompprov och det visade att allt var ok, mellan 9-10kg. Då återstår att försöka hitta vad fan som är fel!! Elfel/tändningsfel? Fördelarlocket? Brytarna? Kondensatorn? Rotorn? Tändspolen? Några bra ideer? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juni , 2010 Skall tillägga att jag har gnista till stiftet, men stiftet ser inte ut att ha förbränt något.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 6 Juni , 2010 Hej. jag kanske kan bidraga med något ,så du får fart på båten, har sett att du fått många svar. Har du bra kompression på alla 8 så vore det väl märkligt om du inte skulle hitta felet. ( tror inte att du ska vara oroligt över något stort fel, Personligen så tror jag att ditt fel ligger på tändsidan.eller bränsle. för det första Har du verkligen satt tändkablarna RÄTT ? inte blandat ,,förväxlat två med varandra , Du har ju tändföljden , du vet åt vilket håll rotorn går ? sen har du markeringen på insuget, Testa och byt tändspolen. Själv hade jag ett liknande problem en gång, det visade sej att det var överslag i en tändkabel.gnistan gick i gods istället för stiftet. Du undrar om det är skadligt att köra på 7 cylindrar. det måste ju vara ett h----e när du skall lägga till och båten inte går, Hitta felet istället innan du ger dej ut. byt även fördelarlocket ( kan vara en liten spricka som du inte ser ö verslag ) och tändkablar, om dom är gamla . ställ tändningen ,nu vet jag inte om du har brytarlöst eller brytare byt dom isåfall med, skulle det inte gå ändå så leta på bränslesidan, Har du bytt bränslefilter ? Får motorn tillräckligt med bensin. ta bort luftrenarn och titta i förgasarn om du får bränslestrålar när du varvar till motorn Är bränslepumpen okey ? tag bort huvudmunstyckena och blås dom rena, är alla slangar hela ? ingen lite läcka nånstans, ( tjuvluft ) Jag tror inte att du har något stort fel utan det är säkerligen ett skitfel, det gäller bara att hitta det, Lycka till JJ. Senast ändrad av zierra88 | 06 juni 2010 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juni , 2010 Tack så mycket för det svaret. Jag har bytt tändkablar nyligt, och båten gick dåligt före det oxå. Jag har brytare, har funderat på att byta dessa, samt fördelarlocket, men du rekommenderar även att jag byter tändspolen alltså? Bränslefiltret byttes i höstas, och jag har hällt i någon sorts rengöringsmedel för bränslesystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 6 Juni , 2010 Hej igen rool. Byt brytarna och justera in dom samt ställ tändningen. ställ tändningen med en vanlig provlampa till att börja med, Jag har för mig att det var 10 gr. på chevan före,vrid fram motorn med hylsnyckel tills du ser markeringen stämmer och glöm inte att sätta på tändningen sen vrider du fördelarn vänster tills lampan tänds. och testa även med att prova en annan tändspole, du säger att du har hällt i rengörningsmedel. låt oss anta att det har lossnat nån skit som satt sej i förgasarn,om du är tillräckigt duktigt så ta bort locket på förgasarn och blås rent i flottörhus. Sen vill jag ge dej ett tips, sätt dit brytarlöst, du får en helt annan gång på båten. hälsng JJ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juni , 2010 Tacvk igen för utförligt svar. Låt oss säga att det är skit i förgasaren, borde inte motorn gå dåligt på alla cylindrar då? Och lika om det är brytarna, kan det innebära att den inte går på endast 1 cylinder då? Tänkte på att den ibland går bra när det är ganska grov sjö. Men jag skall givetvis testa att byta tändspole och brytare. Rotorn och kondensatorn då? Kan det ha något att göra med dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 6 Juni , 2010 Hej igen. okej rool vi tar bränslet till förgasarn. om tex bränslepumpen inte levererar tillräckligt med soppa så på verkar det bränslenivån i förgasrn , flottörnivån, flottörhuset, har du tex låg flottörnivå i förgasarn motorn måste ju få en viss mängd för att kunna gå och får den inte det när du då tex belastar motorn så kippar ju motorn efter bensin och lägger av, kör du lungt kan det gå bra. men när du drar på så lägger motorn av. du bytte filter förra året, byt igen, lossa bränsleröret till förgasarn och låt soppan gå ner i en flaska så ser du om den funkar tillfredställande. be en kompis köra på starten , visst kan slitna brytare försämra gången på motorn , men att den missar på en cyl tack varwe fel på dom tror jag inte på. men allt kan vara möjligt. du visste ju vilket stift den inte tänder på. OBS att även ett nytt stift kan vara fel. prova ett annat och byt även tändkabeln igen till den cyl. Kör uteslutningsmetoden. jag hoppas du lyckas, det här forumet är ju till för att hjälpa varandra, Lycka till mvh JJ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 6 Juni , 2010 Tack så mycket för det JJ, har fått många bra tips av dig nu. Nu är det så att motorn inte där när jag gasar på, den går bara väldigt dåligt och orkeslöst, max 20-22-knop. Men jag tänker testa byta fördelarlocket och tändspole, samt kolla bräsnlet. Tack! / Rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser