Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
bearcat

Köpa ny GPSmap plotter - En djungel!

Rekommendera Poster

Följande förutsättningar finnes:

Den ska vid start visa båtens position på sjökort. Min pappa är ingen prylnörd...

Den ska kopplas till en Simrad TP30 via NMEA. Jag är prylnörd och dessutom eltekniker...

Den ska ha ekolod.

Har tittat runt men det är för mycket! Haft Garmin GPSmap med s/v skärm i båt förut och detta har fungerat mycket bra! Fastnat för en Garmin 521s. Nån som har kommentar till denna!?

Alla förslag på såväl plottrar som vad man ska tänka på mottages tacksamt!

Har just nu en Garmin 128 som tappar minnet från dag till dag hela tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Garmin så tycker jag du ska gå upp på 526s som har samma skärmstorlek med klart bättre upplösning än 521S, som har samma upplösning som 421s men större skämyta. Nya 600 serien är så klart ännu bättre men lite dyrare. Raymarine, Lowarance mfl har ju även de bra maskiner. Det bästa är nog att åka runt och knappa samt uppleva skärmar mm i verkligheten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi valde en Lowrance HDS 5 som vi är mycket nöjda med.
Har dock inte kollat på den nya Lowrance plottern som kom nu i år.
Raymarin har jag kollat lite på verkar också vara en bra maskin!

Tror man får testa sig fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin 276 och den har jag nu som handhållen/reserv. Nu har jag köpt en 521 och jag rekommenderar den inte, blev besviken på upplösningen (men att är ju relativt) så köp i så fall 526:an

Det är en djungel, men jag är ju lite partisk eftersom jag inte använt andra fabrikat. Personligen tycker jag att knappar är bättre än touch, speciellt om man är lite darrhänt som jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lutar nog åt 526:an... Vill ju ha bra grejer! Vi får se i butiken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir en Garmin 526s imorgon. Beställd hos vår lokala båtbutik.  Den skickar dock ut NMEA2000. Kan man ställa om den till 0183 eller klarar min Simrad tp30 autopilot den nya signalen in? Nån som vet? Hittar ingen manual till TP30:n...

EDIT: NMEA0183 går att få ut på 526:an. Därmed var dilemmat löst! Har erfarenhet av både Raythem och Lowrance innan och de är inte något alternativ. Farsan på 60 ska kunna begripa sig på apparaten också...

Senast ändrad av bearcat | 18 maj 2010 | 19:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick krypa till korset och köpa en 521 istället... Har inte obegränsat med pengar märkte jag... Däremot blir det ett separat ekolod istället men det blir innan midsommar iallafall. Är rätt nöjd än så länge har kört hela dagen idag och gott och slippa bråka med PC osv.

Ska koppla ihop NMEA till autopiloten i veckan. Ska bli kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...