Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst H

Koll om skurit?

Rekommendera Poster

Gäst H

Startmotorn går upp och det känns som den försöker dra motorn men den kommer ingenvart. Hjulet på toppen av motorn (som jag inte vet vad det heter, är en utombordare) går inte att rubba med handkraft men det har i o f s alltid varit extremt trögt. Hur kollar jag om den har skurit? (ska göra ett nytt försök med nyladdat batteri men det känns inte som det är problemet, stannade på sjön) Den är från 82 så jag antar att det inte är någon ide att reparera om den har skurit? ..ligger snart i sjön...(skojar bara förstås, tippen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte svänghjulet att rubba över huvud taget för hand har den med största sannolikhet skurit, eller i alla fall nypit på något sätt. Provade du direkt efter det hade stannat, eller har du provat efter att den har svalnat? Den kan ju ha värmenypit, och då kan den gå igen när den svalnat. Skulle så vara fallet bör du kolla upp varför den har gått varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Skruva ut tändstiften först, innan du försöker att rotera motorn. E det en sexa du har o försöker rotera den för hand får du problem. 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för storlek på motorn? Hur har du försökt rubba med handkraft? Med dragsnöre eller direkt på svänghjulet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Är det en mindre motor typ 4hk som nypit brukar man kunna fixa det själv. Ta av toppen och försök att försiktigt knacka loss kolven (med tex en träbit emellan för att skydda kolven. När du fått loss den får polera upp cylindern så att du får bort nypmärket. Har motorn stått länge utan konservering kan den oxå fastna. Typ samma metod för att få kolven att lossna. Har själv fixat bägge casen ovan, och bägge motorerna är fortfarande i körbart skick ;-) MEN är det något värdefullare motor så skulle jag lämna in den till någon som vet vad han gör .... visst, bra karl reder sig själv ... men ibland kan det bli billigare att hoppa över egenmeket och låta experten fixa det :lol: //mats - amatörmeken :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...