Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
ojje

Fylla på kylmedium i en Isotherm kyl

Rekommendera Poster

Jag har en Isotherm 3500 från -93 där det läckt ut en del kylmedium när  jag flyttade kompressorn. Det är R12, Freon som numera inte är tillåtet. Någon som vet om man kan fylla med något annat?

Hälsningar Örjan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

R134a. tetraflouretan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

måste då oxå byta oljan i kompressorn/systemet och vakumtömma hela systemet annars kommer nog din kompressor sägauppsig ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det e nog r134A som gäller, ska man vara noga så bör även oljan bytas, samt expansionsventilen om du har en sådan, annars så sitter kapilärrör och då måste även den bytas, (om det går).

men i ärlighetens namn så har jag fyllt massor med r12 system utan att göra nått alls, ingen har havererat. räkna dock med en hel del sämre kyleffekt.

Vacumsuga måste man göra ändå.

jag rkomenderar att du slår i r134A och provar, om det inte funkar, jaga r12, om du inte hittar så är det nära till att byta hela systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kylmedium r134 finns på biltema deras tryckluft på burkskall vara r134.har jag fått höra.

Har själv bytt på en gammal isoterm,använde dock deras kylspray 36-521 samt en ptf olja.36-4516,Mitt system var nästan tomt ingen kyl effekt alls. Jag började med att byta ut ca 1/2dl av den ursprungliga oljan.du skall inte ha med driv gasen från oljan utan använd kylmedlet sen efter det är det bara att fylla på med kylspray som är R134 det är lätt att fylla på för mycket men provkör blir kompressorn kall alldeles för mycket.Blir röret väldigt frostigt lite för mycket.röret skall bli frostigt tidigast efter ca 15-30 min. fungerar fint på bilen ochså fyllt på ett antal. Köpte kopplingarna till R12,R134 slang från England cA 100 sek.Finns säkert att hitta någon annan stans. Vakumsög inte systemet utan skölde det med r 134.

Kompressorn fungerar fint  på sin andra säsång är en isoterm med asu.

Johnny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...