Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Molsson

KAD 44 Svårstartad & Rykande DEL 2

Rekommendera Poster

Hej igen och tack för den hjälp tidigare .

Nu är motorerna lättare att starta efter att fyllt upp med ny diesel och  dom ryker obetydligt mindre. Såg att efter start så fanns där diesel/oljefilm (grå) runt aktern och det kommer mer när motorn går på tomgång. Gasar jag på så ryker det mer .

Kan det vara Läckande spridare på bägge maskinerna ? Eller finns det andra teorier ?

Fortfarande oerhört tacksam för svar !

Mvh

Magnus 

Har 2 st Kad 44 -99 på vardera 650 tim. Oerhört svårstartade när dom varit still ett tag. När jag väl får igång dom så rycker det enormt om dom även efter 20-30 min. Och avgaserna luktar som fan. Restartar dom och det är mkt lättare att starta dom och dom ryker inte lika mkt , men dom ryker mer än vanligt . Ingen vit rök utan avgasrök med färgen lite övergång till blågrå. Kompressorn kör igång direkt och stannar efter 5 min . Efter kompressor stopp så rycker det inte lika mkt men mer än vanligt. ( Jämförbart med andra dieslar). Båten är importerad från England och den dieseln som fanns i var rödsvart oh luktade som fasiken.De 100 l som fanns kvar är upplandad med 200 liter svensk diesel 1 st flaska Redline Rl 2 (KL2). Bägge maskinerna beter sig edentiskt lika & dom går fantastiskt bra när dom väl har startat & beter sig perfekt.

Frågan lyder . Varför är dom  fortfarande svårstartade ? Varför ryker dom då mkt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus. Det kan vara så att om du har haft dålig diesel så har spridarna blivit dåliga, så det jag kan råda dej är att ta ut dom o provtrycka dom, om det beror på dålig diesel så hoppas jag att det inte har slitit på BRO pumparna då blir det genast dyrare.Hoppas det löser sej. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...