Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
kvasthilda

Lake

Rekommendera Poster

Vi har ställt upp vår husvagn vid Väners södra strand. (Vänersborg). Och har möjlighet att sjösätta båten strax intill campingen. Jag vet att det finns Lake i Vänern. Hur fiskar man den, och går den att äta? Finns det  något annat som är bra att veta om Lake? Hur är det med andra intressanta fiskarter i Vänern? Jag är trött på Gädda, och Lax har jag aldrig lyckats att få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lake är inget man sommarfiskar. Man kan nog få en o annan lakstackare även under den varmare tiden, men den föredrar kallt vatten och smakar dessutom inget vidare vid den här tiden på året. Finns bra lakfiske på många håll i Vänern, men du bör vänta runt 7 månader innan du gör ett försök. Gädda vill du ju inte ha, men det är nog den -på våren- roligaste fisken bortsett lax och öring. Sikta på abborre och/eller nattfiske efter gös är mitt förslag. I Göta Älv -i trakterna runt Vändersborg-  finns dessutom grymt grov ål... men är osäker på om den är lovlig så nära havet. Inåt landet är det inga problem, med tillr många vandringshinder innan havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...