Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Joppjopp

Seglingssugen - tror jag

Rekommendera Poster

Hej! Jag är helnovis på segling men tycker det verkar skoj. Hur tycker ni jag ska börja? Har funderat på att ta prova på segling-kurs med något studieförbund. Om jag gillar det, hur van bör man vara innan man skaffar egen båt? Mvh Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SL

Själv hade jag bara seglat ett par dar med en kompis innan jag köpte segelbåt. Hade dock lite motorbåtsvana sedan tidigare. Det är klart att du ska prova om du trivs med seglandet. Det är lite dyrt att köpa båt på chans, även om jag själv tror att du kommer att tycka om seglandet. När det gäller vana före båtköp kan jag bara säga: Någon gång måste ju vara den först, anpassa bara segelturernas längd och svårighet i förhållande till din rutin och dina kunskaper så går det säkert bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare. Gå en nybörjarkurs, eller häng med en kompis. Känns det bra kan du köpa en båt, välj en vanlig, lättseglad som är lättsåld, som IF, Maxi 77 eller kanske en Vega. Man lär sig först att ta sig fram och lär sig under tiden som man äger båten att segla bättre. Tröttnar man är det bara att sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kapten Krok

Gör som jag och min bror (som aldrig seglat förr)... Vi köpte en katamaran i bruksskick, täppte igen hålen i pontonerna, provriggade hemma (var visst inte så svårt som det ser ut). Körde båten till en hamn, riggade den fullt ut, med linor genom trissor m.m. Seglade ut (skitballt) När sen ena pontonen började lossna lite smått en kilometer ut, tvingades vi lära oss att vända... Väl i hamn en timme senare rasade masten med segel och bom på. Som tur är sitter det vajrar och andra grejer, så det var bara att börja dra. Vi har efter detta insett att segling är jäv#¤t roligt, och inte särskilt svårt. Tips! Ha flytväst på dig och passa på att segla då det blåser innåt :-D Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seglar´n

Jag rekommenderar en kurs i t.ex sjösportskolans regi. Se www.sjosportskolan.se. De har veckokursen i Bohuslän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade aldrig suttit i en segelbåt när jag köpte en 20 fotare i maj ifjol. Efter att provkört den med utombordaren fick jag hjälp med att trä linor, skot, sätta segel.Efter en timmes utbildning seglade jag själv tillbaka till hamnen (4 distans), plattläns. Sedan har jag lärt mig genom att prova, segla, läsa, segla mera. Fick rådet att bli med på kvällsseglingar i vår klubb. Helkul. Missar inte en tävling! Trodde aldrig att man kunde hitta något vid drygt 50års ålder som var lika kul som att börja åka moped när man var13-14 år! Köp en båt, segla!!

post-5258-1394234299,8755_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...